Voorwaarden om Digital Natives aan boord te krijgen en te houden

Vorig artikel Volgend artikel
Voorwaarden om Digital Natives aan boord te krijgen en te houden

Grote organisaties krijgen steeds meer moeite om de zogenoemde Digital Natives te werven, te binden en te behouden. De Digital Natives zijn opgegroeid in een wereld waar het logisch is dat je altijd connected bent. Waar boodschappen worden beoordeeld op authenticiteit en relevantie.  Men gewend is aan delen, aanvullen en publiceren. Zij hebben veel connecties en onderhouden die veelal digitaal. Altijd en overal en op momenten dat zij tegelijkertijd andere kanalen gebruiken. Zij hechten waarde aan reputatie in plaats van rangorde. Zo kijken ze ook naar hun leidinggevenden en daarbij voelen zij zich vaak onbegrepen. Dit stelt Menno Lanting, die ik al eerder interviewde over zijn boek Connect!. Daarin gaf hij aan dat: ‘Verandering door sociale netwerken vraagt om ander leiderschap en een andere organisatie’. En dat geldt in het bijzonder voor de verhouding tot Digital Natives.

Geven ipv nemen. Toegevoegde waarde ipv aanwezigheid

Over Digital Natives is al veel geschreven. Onder andere door Don Tapscott. Menno gaat in een van de hoofdstukken uit zijn boek specifiek in op de gevolgen voor organisaties en leiderschap van deze ‘nieuwe generatie’. Menno: ‘Digital Natives zijn veelal geboren na 1980 en leven een ‘connected’ leven. Hoewel niet geheel aan leeftijd gebonden, zijn het vooral de jonge mensen die niet anders weten dan dat je een online identiteit hebt, altijd en overal met iedereen kunt communiceren en dus connected bent. Of je nu over straat loopt, aan het gamen bent of naar televisie kijkt. Bovenal weten ze dat wanneer je veel geeft, er ook interessante dingen terugkomen. Zij vinden het niet erg om hun priveleven open te stellen, of om werk en prive door elkaar te laten lopen. Zij hechten waarde aan mensen die veel delen en een bepaalde authority hebben onder een publiek. Maar het feit dat iemand een manager is, heeft minder waarde.’

Dit geeft problemen. Zeker in grotere organisaties:

  • Zij verwachten dat zij op eenzelfde manier kunnen communiceren, organiseren en kennis delen zoals ze dat in hun privéleven ook doen., Terwijl dit vaak niet wordt toegestaan of mogelijk wordt gemaakt
  • Zij botsen met mensen die zich senior achten op basis van de hierarchie
  • Zij zijn moeilijk te rekruteren via de huidige doorzichtige wervingsboodschappen
Aanpassen communicatieplatform organisatie
Vooral wat betreft het eerste punt hebben veel organisaties een uitdaging aldus Menno. Zij zullen moeten inzien dat email en vergaderingen, zeker voor deze generatie, niet meer de belangrijkste communicatiemiddelen zijn, maar  dat die rol door social media over wordt genomen. Ook zal een bedrijf veel meer authentiek en en toegankelijk moeten worden. Naar de buitenwereld, maar vooral ook voor de mensen intern. Die verwachten dat zij hun sociale netwerken kunnen bijhouden vanuit hun werkplek. Zij zien geen verschil tussen privé- en professionele contacten in hun netwerk en zijn het meest productief wanneer zij beide kunnen inzetten op elk gewenst moment. Dat betekent niet alleen dat iedereen tools als Facebook en Twitter kan gebruiken, maar ook dat er daardoor ongecontroleerd informatie vanuit de organisatie naar buiten gecommuniceerd kan worden. En dat is voor veel bedrijven erg eng. Zie een vorige post.

Vergeet leasewagens, geef toegang tot nieuwe communicatiemiddelen
Menno quote daarbij Gusta Timmermans van het ING HR expertise- en innovatiecentre: “als we jonge, toekomstige medewerkers spreken dan willen ze weten of ze op hun werkplek toegang hebben tot hun online sociale netwerken. Als ze horen dat dat bij ons maar beperkt kan, geven ze aan dat dat een reden zou kunnen zijn om dan vaak maar niet voor de ING te kiezen”. Uit een onderzoek van Accenture uit 2008 dat wordt genoemd in het boek blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde digital natives aangeeft dat het de mate waarin ze voorzien worden in bovengenoemde middelen een belangrijke afweging vormt in de keuze voor een  werkgever.

Kennis wel binnen de poorten houden
Als je dan vele communicatiekanalen toelaat om te communiceren, organiseren en kennis te delen zoals Menno voorstelt, hoe zorg je ervoor dat die kennis en informatie zo goed mogelijk wordt verspreid intern en zo goed mogelijk blijft behouden? Dat betekent dat je goed moet nadenken over een platform die de kanalen met elkaar verbindt en doorzoekbaar maakt. Mijns inziens kan dat bijvoorbeeld goed met SharePoint Server, zie ook dit concept. In zijn boek haalt Menno verder cijfers aan die stellen dat: ‘75% van de digital natives download zelf via gratis websites communicatie en samenwerkingsoftware omdat de werkgever daar niet in voorziet of de beschikbare bedrijfssoftware in hun ogen niet voldoet.’ Het zou toch zonde zijn als al die informatie niet meer toegankelijk of terug te vinden is. Dat gebeurt wel als je die tools niet toelaat op je eigen platform.

Open en transparant durven te worden
Voor veel grote organisaties is er dus werk aan de winkel. Om Digital Natives te werven, productief te laten zijn en te behouden. In Connect! geeft Menno een aantal suggesties hiertoe, zonder de ambitie een hapklaar handboek te zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat bedrijven hun IT-platform zodanig inrichten met gebruik van online tools zodat medewerkers altijd en overal toegang hebben tot hun contacten, kunnen communiceren, delen, publiceren, aanvullen, feedback geven, etc Dit houdt dus ook in dat informatie niet vanzelfsprekend binnen de muren van de organisatie blijft. Het belangrijkste is volgens mij echter dat managers en leiders organisaties meer open en transparant maken en aanzien meer laten afhangen van prestaties en netwerk, dan van jaren ervaring.

De vervolgvraag is dan: hoe doe je dat? Welke organisatieveranderingsexperts willen een duit in dit zakje doen?

Menno Lanting is Director of Education bij De Baak en is op Twitter te volgen via @mlanting
Wilco Turnhout

Wilco is mede-oprichter van Rapid Circle. Hij is creatief inhoudelijk en blogt over Slimmer samenwerken, Microsoft cloud, Communicatie en Enterprise a...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies