'Knowledge management zal worden vervangen door interne social media tools'

'Knowledge management zal worden vervangen door interne social media tools'

Dat zei Daniel McPherson vandaag tijdens de SharePoint Connections 2010 conference. Hij demonstreerde samen met zijn collega’s dat SharePoint 2010, dat nu in beta is, organisaties in staat stelt om op een nieuwe manier ideeën en ervaringen te delen en kennis uit te wisselen op een manier die we van Twitter, Facebook en LinkedIn kennen. Zoals vandaag ook gehoord: ‘80% van alle belangrijke informatie binnen bedrijven zit in emailboxen. Emails die overwegend via de cc zijn verstuurd.' Interne spam. Waarom zou je intern kennis niet op dezelfde manier delen zoals we dat buiten de grenzen van de organisatie gewend zijn? Dan kan iedereen zijn ideeën en kennis binnen het bedrijf op verschillende manieren posten, aanvullen en verrijken. Via verschillende media. Iedereen kiest zelf wat zij willen volgen en alles is terug te vinden via search.

Er zijn veel applicaties die dit al doen. Neem een goede mix van internet applicaties of gebruik applicaties zoals Yammer, Workvoices en Present.ly. Maar dan heb je je waardevolle gegevens toch op een server van een andere partij. Zo geeft Daniel McPherson aan. Bovendien is het wederom de zoveelste applicatie die binnen een bedrijf wordt gebruikt. Beter is het wanneer alle communicatiemiddelen op 1 plek toegankelijk zijn en alle kennis uit 1 bron terug te vinden is.

Binnen SharePoint 2010 kun je je status gemakkelijk updaten. Alle updates zoals je status, comments, reviews, documenten, projecten en video’s kunnen worden gevolgd door mensen die daarvoor hebben gekozen. Om jou te volgen, of een bepaald thema of tag. Zij kunnen op hun beurt gemakkelijk aanvullen, zodat een conversatie ontstaat. Soms tussen mensen die normaliter weinig met elkaar te maken hebben. Zo ontstaan samenwerkingsverbanden automatisch. Je kunt je eigen profiel maken en bijhouden. Met alle posts die je doet wordt die rijker en rijker. Wanneer iemand binnen de organisatie een bepaalde expertise zoekt, kan iemand die expertise gemakkelijk spotten wanneer mensen hun profiel bijhouden. Mensen met ideeën blijven eigenaar van die ideeën, want ze staan genoteerd met naam en datum. En mensen die bijdragen aan innovatie worden beloond. Het is waarschijnlijk goed voor je carriere wanneer je de juiste mensen volgt en helpt door bij te dragen aan hetgene zij posten.

Mike Fitzmaurice noemt de andere mooie nieuwe feature van SharePoint 2010: De aanwezigheid van de webbased Office applicaties. Daarbij heb je de voordelen van Google Docs in de vorm van collaboration, maar dan met meer functies die men ook in de office applicaties gewend is.

De social features zijn nog niet ingericht voor marketing (externe communciatie) en sales. Zoals eerder gepost denk ik dat er een kans bestaat dat bedrijven werknemers voor externe communicatie zullen moeten inzetten, aangezien beïnvloeding van klantgedrag steeds meer zal afhangen van conversaties van mens tot mens. Hiervoor zul je het interne communicatieplatform ook open moeten zetten naar buiten, zodat enkele posts die intern gedaan worden ook naar buiten gepubliceerd kunnen worden. Naar Twitter, Youtube, LinkedIn en Facebook bijvoorbeeld. Deze features zijn goed binnen SharePoint toe te voegen door speciale componenten toe te voegen.

Waar ook een goede winst te behalen valt, wanneer er geintegreerd wordt met applicaties buiten de firewall is op gebied van CRM. Wanneer bovenstaande met LinkedIn profielen geintegreerd wordt, kun je ineens toegang tot de netwerken van collega’s krijgen, waardoor je mogelijkheden tot relaties met andere organisaties opent.

Is het alleen maar fantastisch? Het platform heeft helaas forse requirements ten aanzien van de hardware infrastructuur en een eventuele migratie van 2007 naar 2010 is geen kinderspel. Zoals Richard Taylor zei: ‘Het is net zoveel werk om een implementatie van SharePoint 2010 from scratch te doen, helemaal opnieuw beginnen, dan een migratie te doen.’ Uiteraard hangt dat helemaal af van in hoeverre de 2007 implementatie standaard was of dat tijdens de implementatie veel maatwerk is toegevoegd. Doordat SharePoint steeds zwaarder wordt, ontstaan mogelijkheden voor de online (hosted) versie van SharePoint. Hiervoor zullen we nog wel even geduld moeten hebben.

Reacties (18)

  • Je zou ook bijvoorbeeld kennis kunnen delen via een afgeschermd "Twitter" profiel en alleen mensen toelaten die toegang hebben tot deze "geheime" informatie.

    Ook via Google wave is het natuurlijk mogelijk om bepaalde mensen toegang te verkrijgen tot bepaalde informatie.

    Wo 20 jan 2010, 09:25 [reply]

  • Wat betreft Twitter heb je het nadeel dat je alleen kan linken en geen documenten kan toevoegen. Google wave zou dan een betere optie zijn. Alleen mis ik op dit moment dan nog de integratie met Google Apps. Volgens een post op het Google Blog moet die mogelijkheid er dit jaar wel komen.

    Wo 20 jan 2010, 09:41 [reply]

  • @Danny: Dat kan zeker. 75% van de 'Digital Natives' maakt ook gebruik van tools buiten de organisaties voor interne productiviteit. Van eBuddy tot Gmail en van Google Docs tot Twitter. Alle tools kun je intern gebruiken en zaken afschermen. Maar daarmee is je kennis nog steeds niet geborgd voor de organisatie, aangezien je niet gemakkelijk die bronnen kunt doorzoeken via je Enterprise search. Daarnaast denk ik dat het pas echt gaat werken als iedereen uit het bedrijf met de tools gaat werken. Maar hoe dan ook, het is mooi om te zien dat er veel tools binnen bedrijven worden gebruikt. Ook Yammer is daarvan een mooi voorbeeld

    Wo 20 jan 2010, 10:06 [reply]

  • @Jeroen: Google Wave is nog echt een beta. Veel werkt nog niet en ik denk dat het cruciaal is dat ook mensen moeten kunnen meedoen, of in ieder geval de waves in emailvorm kunnen ontvangen die geen Wave account hebben. Ik zie grote toekomst in Google Wave. Tot dan moeten we het doen met Google Docs en Gmail, in combinatie met Twitter, Yammer of Present.ly :-) Vlak SharePoint 2010 niet uit overigens op dat vlak

    Wo 20 jan 2010, 10:10 [reply]

  • @Wilco: Leuk artikel om te lezen. Ik kijk uit naar de features die SharePoint 2010 gaat brengen.

    Ik vind de titel wel apart (en daarmee blijkbaar de uitspraak van Daniel McPherson). Kennismanagement zal naar mijn idee niet vervangen worden maar juist verrijkt worden met Social Media Tools. De technologie is steeds beter in staat om "kennis te managen". Hoewel het nog altijd om expliciete kennis gaat.

    Wo 20 jan 2010, 13:02 [reply]

  • @Wilco Ik vlak SharePoint zeker niet uit. Maar als ik het niet verkeerd heb moet je nog wel een beetje een aardig budget uittrekken voor het opzetten van SharePoint en heb je daar ook Windows Server e.d. voor nodig. Voor grote bedrijven moet dit geen probleem zijn. Maar voor minder grote bedrijven die wel dezelfde behoefte hebben kan Wave in de toekomst mogelijk een goed alternatief zijn.

    Wo 20 jan 2010, 13:28 [reply]

  • @Edwin: Daar ben ik het mee eens. Ik ga ervan uit dat hij dit zo zegt om een statement te maken. Slim, want het zet wel aan tot nadenken. Ik denk inderdaad wel dat er grote veranderingen plaats zullen vinden op KM. Overigens denk ik niet dat technologie het belangrijkste is, het is een enabler, om maar een cliché uit de kast te trekken. De echte uitdaging zit hem in de verandering dat mensen elkaar minder gaan mailen, maar gaan posten. En dat is niet zomaar gedaan. Daarom lijkt mij dit voer voor veranderingsmanagementadviseurs.

    SharePoint ondersteunt overigens impliciete en expliciete kennis

    Wo 20 jan 2010, 13:39 [reply]

  • @Jeroen: Gelukkig zijn er verschillende tools die bedrijven helpen om bovenstaande te verbeteren. Ik ben fan van alle tools waarmee mensen hun gedrag zelf willen veranderen ten aanzien van communicatie en samenwerken. Ik ga in deze post veel in op SharePoint, omdat de aanleiding het seminar was, en wij veel onderzoek hebben gedaan naar Enterprise 2.0 obv SharePoint. SharePoint heeft zeker nadelen. Voor kleinere organisaties de kosten en voor grotere organisaties soms lange implementatietrajecten. Daar staat tegenover dat je de sociale functies wel in je eigen communicatieplatform hebt, controle erover hebt en het toegankelijk maakt voor meer mensen.

    Overigens kun je SharePoint ook gehost afnemen. Je eigen virtuele kantoor, zonder opstartkosten. Zie bijvoorbeeld: http://www.dialoguepartners.nl/DialogueLive.aspx

    Wo 20 jan 2010, 13:46 [reply]

  • Wat een nonsens zeg. Maar nadat ik zag dat de uitspraak 'KM zal worden vervangen door interne social media tools' was gedaan op een Sharepoint conferentie kan ik het helemaal begrijpen. Hoe kan je het best een tool verkopen? Door er een nieuw catchie label op te plakken. Maar dan sla je de plank wel een beetje mis. Ik meen namelijk dat social media tools zogename 'enablers' zijn voor de KM discipline. Sociale media tools zullen dus een deel van de oplossing zijn, maar niet de oplossing. Misschien is het handig om het volgende artikel te lezen. Geschreven voor allen die denken dat Sharepoint de oplossing is op de vraagstukken waarmee KM al jaren aan het worstelen is: http://www.thebrokeronline.eu/en/articles/Opinion-Social-learning-i...

    Wo 20 jan 2010, 22:08 [reply]

    • willem vandersteen

    het nadeel van alle microsoft producten is de zgn vendor lock-in, een begrijpelijk concept als het je alleen te doen is om geld te verdienen, een heel dom concept als het je gaat om innovatie. Zo heb ik persoonlijk veel belang bij mijn extra beveiligde apache installatie en voor sharepoint zal ik naar alle waarschijnlijkheid ook IIS moeten afnemen . the horror.

    Do 21 jan 2010, 05:24 [reply]

  • @Richard: Ik heb je artikel gelezen: Goed artikel, thanks. Ik begrijp dat je het wel eens bent met de stelling dat Social Media tools kunnen bijdragen aan KM en innovatie, maar dat je de titel verkeerd gekozen vindt en als ik je goed begrijp ben je geen fan van SharePoint en heb je geen vertrouwen in het feit dat de social media functies binnen SharePoint 2010 goed zullen bijdragen. Ik denk dat de uitspraak van Daniel McPherson (de titel van deze post) door hem met opzet zo gedaan is. Ik ben het met je eens dat social media tools aan KM kunnen bijdragen en dat het geenszins KM gaan vervangen. Betreft SharePoint, ik heb het gezien deze week en was positief verrast, hoewel het nooit zo intuitief zal zijn als de verschillende tools die we kennen. Bovendien zullen organisaties het platform wel open moeten zetten en verbinden met de buitenwereld, want anders ga je voorbij aan de uitgangspunten van social media. En dat is eng voor bedrijven. Hoe dan ook, mij zou het niet uitmaken welk platform er wordt gebruikt, als de tools maar gebruikt gaan worden door de werknemers om uiteindelijk innovatie te verhogen. En dat is volgens mij de grote uitdaging. Ik ben geen KM expert, noch expert op gebied van organisatiekunde. Dus: hoe zie jij dit?

    Do 21 jan 2010, 11:19 [reply]

  • @Wilco Jij hebt helemaal gelijk! Ik deel de opvatting dat het niet zoveel uitmaakt welk platform er wordt gebruikt, als de tools maar gebruikt worden door de medewerkers. Dit is - in mijn ogen - het doel van medewerkers die werkzaam zijn binnen de KM-discipline. Zij zijn degene die medewerkers ‘social media literate’ moeten maken. Literacy is volgens mij een begrip die vooral wordt gebruikt door bibliothecarissen. Om er voor te zorgen dat mensen slimmer worden, menen bibliothecarissen dat men moet weten hoe computerapplicaties moeten gebruiken (computer literacy) en hoe men goede informatie kan onderscheiden van slechte informatie in een omgeving waar iedereen maar aan het publiceren is (information literacy). Dus de volgende stap is om medewerkers en management ‘social media literate’ te maken. Maar is dat wat bibliothecarissen moeten stimuleren? Nee! KM moet niet als een disciplinaire activiteit worden gezien. KM moet een deel worden van de organisatiestructuur en -cultuur. Dit is omdat sociale media meer is dan alleen een tool of een techniek; het is een manier om informatie en kennis te delen door middel van ‘sociale interactie’. Kortom: om als organisatie succesvol te zijn in het gebruiken van sociale media, moet de bestaande organisatiecultuur van hiërarchische controle en voortgang genoeg worden veranderd om medewerkers aan te moedigen en te belonen voor hun inzet in de ‘sociale interactie’; interactie die onpartijdig, correct en professioneel moet zijn. Als consultant bevorder ik het gebruik van sociale media door interne en externe initiatieven te lanceren. De interne initiatieven zijn nodig om alle medewerkers uit te leggen hoe zij sociale media moeten gebruiken en om top management te assisteren in verandermanagement. Externe initiatieven zijn bijvoorbeeld nodig om er voor te zorgen dat de organisatie bekend en gerespecteerd is bij het publiek. Doordat medewerkers steeds meer gebruik gaan maken van sociale media, zullen zij ook meer buiten de organisatie communiceren met het publiek. En voordat het publiek met jou wil praten (oftewel hun kennis en ervaringen delen), moeten zij wel het vertrouwen hebben dat de organisatie integer is. Branding of het profileren als organisatie in de grote boze wereld van sociale media is daarbij dus een belangrijke manier om er voor te zorgen dat het externe publiek ook daadwerkelijk kennis en ervaringen met jou deelt.

    Do 21 jan 2010, 13:44 [reply]

  • Mee eens. Ik denk dat het daarbij van toegevoegde waarde kan zijn wanneer mensen intern kennis delen via social tools, sommige zaken ook tegelijkertijd kunnen delen met de buitenwereld, met hun netwerk, dat dit uiteindelijk positief is voor het brand. Die wordt meer open, transparant, authentieker en meer integer. En wanneer de meeste beinvloeding tot stand komt door conversaties, dan zul je toch meer mensen in moeten zetten voor de marketingcommunicatie dan alleen een klein team binnen marketing. Laat de organisatie maar een menselijk gezicht krijgen. Toegankelijk en eerlijk. En alle mensen hebben negatieve kanten. Een mens zonder negatieve kanten is ongeloofwaardig. En dat is de doodsteek voor een brand

    Do 21 jan 2010, 17:06 [reply]

  • @Wilco wij blijven het maar met elkaar eens zijn. Misschien is dat een beetje saai voor de andere lezers, maar goed om te weten dat er professionals met zelfde opvattingen zijn. Dank voor het schrijven van het artikel en het reageren op alle opmerkingen. Ik zie net dat jij mij nu aan het volgen bent via Twitter, dus ik hoop dat wij nog veel kennis kunnen delen in de toekomst.

    Do 21 jan 2010, 18:04 [reply]

  • Een leuke discussie. Wat ik zelf mis in deze benadering is de rol van externe, gevalideerde vakinformatie. Veel professionals zijn voor de uitoefening van hun vak afhankelijk van informatie waar al enige vorm van redactie (en verrijking) op plaats heeft gevonden. Dit enerzijds om bijvoorbeeld de vindbaarheid te vergoten, maar anderzijds ook om een bepaald risico uit te sluiten. Van de documenten uit een kennisbank voor medicijnen bijvoorbeeld, moet de gebruiker er in redelijkheid van op aan kunnen dat die in lijn zijn wettelijke voorschriften.
    Wat mij betreft ligt een uitdaging voor de social media in de professionele wereld dan ook bij het aansluiten op en integreren met de structuur van de bestaande domeinen en bronnen.

    Ma 25 jan 2010, 10:04 [reply]

  • @Arjaan Ik denk dat social media tools een toegevoegde waarde hierin kunnen hebben door te linken naar voor die persoon betrouwbare externe bronnen. Daarnaast gaat het er bij innovatie om, om iets te doen met die externe informatie. Dat kan heel goed door ideeen te posten gebaseerd op die externe info

    Ma 25 jan 2010, 15:03 [reply]

  • @Arjaan @Wilco Ik vind dat dit ook de kracht van Twitter is. Twitter is voor mij niet zozeer een middel om te weten wat iemand nu precies aan doen is (wat natuurlijk ook interessant kan zijn). De echte kracht is dat experts binnen gespecialiseerde domeinen Twitter gebruiken om interessante links naar externe bronnen door te sturen. Vaak worden deze links ook met een korte annotatie/mening verstuurd. In het beste geval heeft degene die de link naar externe informatie heeft gestuurd ook een directe link naar het profiel van de persoon die de publicatie heeft geschreven. Dit kan d.m.v. retweeting of gebruik te maken van @-teken. Hierdoor kun je direct een discussie beginnen met de auteur van het stuk of de auteur volgen in de hoop dat er in de toekomst andere waardevolle informatie en kennis naar voren komt. Een voorbeeld van zo'n bericht is: http://twitter.com/leebryant/status/7951801216

    Ma 25 jan 2010, 15:21 [reply]

  • Daniel haalt dingen door elkaar. De IT-school van KM kijkt naar het delen van informatie, data, documenten etc. Zoals met Sharepoint. Dat is wat anders dan kennis delen, social business en waardecratie in netwerken.

    Tony de Bree
    @tonydebree

    Wo 30 mrt 2011, 17:34 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap