Hoe verandert jouw attentie en wat is t waard?

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe verandert jouw attentie en wat is t waard?

Op dag 1 van #SIME09 brengt Linda Stone voor veel bezoekers een wetenschappelijk kader voor de menselijke impact van het continue getriggerd worden door email en mobiel.  Veel van deze ontwikkelingen hebben een fysiologisch effect waar weinig mensen oog voor hebben. Zo reageert je lichaam als de telefoon gaat(tril/geluid), door het veranderen van je ademritme (Linda noemt dit email apnea).

Maar hetzelfde gebeurt tijdens het gebruik van twitter. Een refresh van je berichten gaat gepaard met een bepaald gedrag en aangepaste mentale staat/attentiewaarde. Door het groeiend aantal van deze impulsen wordt het voor t lichaam moeilijk om constant "aan" te staan. Als vorm van compensatie wordt steeds meer gebruik gemaakt van ademhalingstechnieken, yoga en meditatie. Hiermee wordt het makkelijker om tijd te nemen waarop je "uit" kan/mag/wil staan.
Het geeft je lichaam en daarmee jou als persoon focus en verdieping wat leidt tot meer aandacht en effectiviteit in je karakter/kennis en persoonlijke aandacht voor on- en offline vraagstukken.

Linda is de bedenker van de term "continuous partial attention" en heeft een aantal termen op een rijtje gezet die in haar ogen aangeven hoe mensen veranderd zijn de afgelopen jaren. Het zijn met name transities van:

  • Van altijd verbonden naar beveiligd 
  • Van Continuous partial attention naar focus in aandacht
  • Van persoonlijke communicatie naar search en filtering van communicatie
  • Anytime anywhere anyplace wordt Vertrouwd, veilig en betekenisvol
  • Prive wordt intiem

Daarnaast geeft Linda haar beeld van de veranderende samenleving en met name de veranderende werk attitude. Dit heeft ze in tijdperken verdeeld als volgt:

  • 45-65 Data werkers
  • 65-85 Informatie werkers
  • 85-2005 Kennis werkers
  • 2005-2025 Begrijpende werkers
  • 2025-..  Wijsheid werkers

Voor elk tijdperk gelden andere regels en een andere manier van werken binnen bedrijven en bedrijfsvormen. Zij zullen ook zichzelf moeten aanpassen aan de veranderende werkers en meegroeien voorbij het tijdperk waarin de basis van het bedrijf ligt(changing dominant paradigm/values).

Een interessante presentatie die meer diepte geeft aan de menselijke veranderingen die fysiek en mentaal zijn opgetreden (en nog gebeuren) in de evolutie van media en interactie.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies