Social media heeft eindelijk een verdienmodel

Social media heeft eindelijk een verdienmodel

Als één ding duidelijk wordt tijdens Paypal's Innovate hier in San Francisco dan is het dat micropayments het langverwachte verdienmodel van Social Media en Mobiel moeten gaan worden. De populariteit van games als Farmville, Mafia Wars en talloze andere virtuele spellen en gifts zorgen nu al voor een rendabele omzet op sites als Facebook. Een omzet die op dit moment elke maand met 20% (!) groeit. 

Het handelen in virtuele traktoren en schaapjes in de game Farmville is onder vele (ja, ook volwassen) Facebookgebruikers al erg populair. Social Gaming sites als Playfish varen wel bij de toenemende populariteit van games op sociale netwerken. De integratie van Paypal zorgt er volgens hen voor dat het afrekenen van de relatief kleine bedragen voor gebruikers uit 190 landen makkelijk mogelijk is. 

Een zelfde verdienmodel is nu ook mogelijk voor developers die iPhone, Android of andere mobiele apps ontwikkelen. Twee jaar geleden was het nog interessant om een opvallende app in de app store te zetten en die voor een paar dollar per stuk te verkopen. Inmiddels zijn er zoveel apps beschikbaar dat het moeilijk wordt om nog op te vallen. Bovendien draag je bijna de helft van je verkoopopbrengsten af aan Apple of een andere Appstore-owner.

Interessanter wordt het dus om op regelmatige basis inkomsten te genereren in de app zelf. Bijvoorbeeld door een marge van mobiele verkopen te incasseren door micropayments in de app mogelijk te maken. Denk aan de verkoop van afhaalmaatijden, ringtones, muziek, films, games, etc. etc. 

En zo verdienen steeds meer partijen aan de verkoop van een fysiek of virtueel goed. Kleine hapjes uit een taart die echter steeds groter wordt. Een mooie aanvulling op het advertisingmodel dat veel mobile apps en sociale netwerken nu nog hanteren. Het is de vraag wanneer we lokale netwerken als Hyves ook op deze trend zullen zien gaan inspringen, vooral nu het advertisingmodel als gevolg van de recessie flink onder druk staat. 

 

E7b79416f0375ee46ee1abab267ab0c771aa18a8_15276_90_90_1Marjolijn Kamphuis

Marjolijn Kamphuis was in het verleden online strateeg bij onder meer MTV, Orange en G-Star. Nu heeft ze een eigen online bureau OKGO, voert ze de (hoofd)redactie over Dutchcowgirls en Numrush en runt ze een startup genaamd Foodzy.

Reacties (3)

  • Met dank aan de GamePoint games die white labeled aangeboden worden op een skala aan Nederlandse websites draaien sites als RTL.nl, TMF.nl, verschillende Ilse Media sites en vele anderen al voor een deel op micropayments.

    Onze spellen maken (voor een deel) gebruik van een virtual economy waarbij users credits kunnen uitgeven en winnen in bepaalde spellen, maar deze ook aan kunnen kopen doormiddel van een telefonische betaling of, bijvoorbeeld, een Wallie kaart.

    Do 5 nov 2009, 16:05 [reply]

    • Ayman || digital marketing | business concept
    • [website]

    Hoe vernieuwend is dit kijkende naar de SL-miljonair Anche Chung die dit al wat langer wist?

    Vr 6 nov 2009, 16:37 [reply]

  • Het is niet een nieuw trucje, zeker in de games wereld, maar wel een van de weinige succesvolle players op deze wijze.

    Wo 18 nov 2009, 14:36 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2014 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap

Hosted by Nines