Social Media08.10.2009

Social Media voor verzekeraars: Niets doen, observeren, voeden of meedoen?


social-media-voor-verzekeraars-niets-doe.jpg
social-media-voor-verzekeraars-niets-doe.jpg

Kan een grote organisatie zoals Achmea mee in de veranderingen op gebied van sociale (online) communicatie? Kunnen zij de consument op sociale netwerken bereiken en de organisatie en operaties ten behoeve hiervan transformeren naar een klantgerichte organisatie? Ik sprak vandaag op De Baak Dutch Innovation Seminar (#DIS) en (#DIS09) Sjaak van Heukelom, Directeur Innovatie bij Achmea over de volgens hem voor Achmea zinvolle manieren om gebruik te maken van sociale online netwerken en over de bijna onmogelijkheid om de organisatie hierin mee te krijgen. 

Hoewel slechts 0,8% van de Nederlandse board members binnen grote organisaties actief zijn binnen social media, weten grote organisaties zoals Achmea zeker wel dat de invloed van de communicatie binnen netwerken op het brand en op kansen voor commercieel succes groot is. Maar dat wil niet zeggen dat je een grote organisatie waarin mensen gewend zijn om binnen een beschermende omgeving te werken, te transformeren naar een organisatie waarin binnen de operaties de klant centraal komt te staan. Laat staan naar een organisatie waarin de medewerkers een zinvolle rol spelen binnen sociale netwerken waarin zij het bedrijf representeren. Sjaak, verantwoordelijk voor projecten op dit gebied: ‘In een bedrijf waar de zekerheid op voortbestaan zo groot is, krijg je dat niet voor elkaar. Wanneer Achmea vanaf heden stopt met alle bedrijfsactiviteiten, geen polissen meer verkoopt en alleen de huidige polissen laat doorlopen, dan blijft Achmea nog 36 jaar bestaan. Dan is de bereidheid

om te veranderen niet groot. Onze grote zorg is dat er nieuwe verzekeraars opstaan die zonder een reclamebudget, en volledig van binnenuit de communities en binnen sociale netwerken opereren. Die het product doorzichtig en dynamisch kunnen maken, en geen last hebben van legacy systemen en de operaties en systemen kunnen laten aansluiten op de nieuwe manier van zaken doen en nieuwe manier waarop de klant wil interacteren. Je ziet ze ontstaan, maar ze vormen nog geen bedreiging. Nog niet.’ Hij geeft aan dat ook Achmea’s brand Inshared niet het antwoord is.

Voorbeelden van manieren van acteren binnen sociale netwerken zijn: Daarbinnen adverteren, met widgets en andere content of tools aanwezig zijn, met mensen uit de organisatie aanwezig zijn en hen laten meedoen binnen de conversaties, consumenten voeden met content die zij gebruiken op sociale media (virals bijvoorbeeld), opinion leaders voeden, promotors belonen en zelf netwerken opzetten en daarop een rol spelen, in een deels afgeschermde omgeving. Er zijn er volgens mij nog veel meer. Maar de laatste is de strategie die Achmea op dit moment volgt. Zij zetten platformen als 1Power (invitation only) en Goedenwel op. Daar zijn zij op aanwezig en proberen daar relevante conversaties te volgen en waar mogelijk te participeren. Met als doel dat dit wordt opgepakt en doorgegeven en met als doel dat mensen daarheen gaan wanneer ze antwoorden nodig hebben op vragen. 

Mijn eerste reactie is: Nooit van gehoord die platformen, dus wat is de impact ervan? En waarom zouden mensen daarheen gaan? Sjaak, zelf niet actief op binnen sociale media en zonder een LinkedIn profiel, gaf aan dat Achmea hier in ieder geval van leert en dat het niet in de planning ligt om een team neer te zetten die zich ook echt begeeft op de andere, grotere netwerken en platformen. Niet om te volgen en niet om te participeren. Niet met een team van mensen die hiervoor aangenomen worden en zeker niet met eigen mensen. Reden, zie boven. Het is gevaarlijk om je als verzekeringsmaatschappij te mengen in delicate onderwerpen binnen sociale netwerken. Zit wat in. Maar vermijd de delicate onderwerpen en commerciële boodschappen, maar deel wel je kennis zou ik zeggen. Dit is ook zijn visie, maar die verandering heeft voeten in de aarde. ‘De interne organisatie en operaties staan op gebied van sociale interactieve communicatie mijlenver af van de manier waarop klanten zich gedragen op online sociale netwerken, discussieplatforms etc.’. En dat lijkt mij geen groep consumenten die je moet of kunt negeren. 

Mijns inziens zullen grote organisaties een transformatie moeten maken binnen communicatie, sales en service, om het contact met de klant niet helemaal te verliezen en te zorgen voor mogelijkheden om invloed uit te oefenen op hoe consumenten naar het bedrijf en brand kijken. En veel van die grote organisaties hebben daar ook prioriteit aan gegeven. Sjaak: ‘Er werken heel veel communicatiespecialisten binnen verzekeraars. Maar wanneer wij op dit moment met de huidige structuren moeten reageren op incidenten of actualiteiten, dan duurt het minstens een week voordat we er met z’n allen uit zijn wat er naar wie gecommuniceerd kan gaan worden.’ Ik denk dat op dit gebied hele mooie slagen te maken zijn en dat Achmea voor een mooie uitdaging staat waarin mensen die willen vernieuwen een leuke maar ook uitdagende tijd tegemoet gaan.

Sjaak heeft toestemming gegeven voor publicatie van bovengenoemde quotes.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over LinkedIn

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt

Het is onrustig in de wereld van vinkjes en badges: waar je er op Twitter totaal niet meer vanuit kunt gaan dat zo’n badge ook maar enige waarde vertegenwoordigt, gaat LinkedIn juist de andere kant op. Het zakelijke so...

Social Media14.04.2023

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt