Internetshoppen voor dieven

Vorig artikel Volgend artikel
Internetshoppen voor dieven

Gebruikers van Facebook die berichten posten over een opkomende vakantie of een recent gekochte computer delen dit nieuws niet alleen met hun vrienden, maar ook met potentiële dieven, aldus de Britse verzekeringsmaatschappij Legal & General.

Uit onderzoek blijkt dat zowat 4 op de 10 mensen die actief zijn op Facebook informatie verstrekken over hun afwezigheden. 38% meldt dat ze met vakantie gaan, nog eens 33% dat ze 'een weekendje weg' zijn. "Koppel daaraan het gegeven dat een groot aantal gebruikers bereid is om online "vrienden te zijn" met mensen die ze offline totaal niet kennen en je begrijpt dat de veiligheid van die mensen en hun bezittingen in gevaar komt," aldus de verzekeringsmaatschappij.

Uit het onderzoek, dat de naam The Digital Criminal (PDF) meekreeg, blijkt dat 13% van de Facebook-gebruikers en 92% van de Twitteraars 'vrienden' en 'followers' accepteren, zonder ook maar een idee te hebben over wie het gaat. Daarbovenop geeft 64% van de jongeren in de leeftijdscategorie 16 tot 24 jaar zijn vakantieplannen bloot. Hoe jonger de persoon, hoe meer informatie wordt vrijgegeven. 

Volgens Michael Fraser, een voormalig inbreker die zich bekeerde en nu op de BBC tips voor beveiliging van huizen geeft, is dit soort informatie van goudwaarde voor dieven. "Weten wat de interesses van mensen zijn en hun bewegingen in en uit hun huis kunnen volgen geeft dieven vrij spel. Ook foto's van het interieur van een huis of van nieuwe aankopen, brengt een dief op ideeën. ‘Ik noem het 'internetshoppen voor dieven', aldus Fraser op CNBC. ‘Vanuit hun luie zetel verzamelen dieven al de info die ze nodig hebben om een slag te slaan. Laat er geen twijfel over bestaan dat dieven en hun handlangers die dit soort sites infiltreren ze gebruiken om doelwitten te identificeren."

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies