Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
De recente werving bij Facebook van Genentech CFO David Ebersman heeft het geruchtencircuit in Sillicon Valley als zou de sociale netwerksite binnenkort naar de beurs trekken enkel nieuw leven ingeblazen.
Ebersman is een Valley-insider, die ook graag gezien is op Wall Street. De beursgang lijkt volgens kenners – en ondanks de ontkenning van Facebook-CEO Marc Zuckerberg- dan ook imminent. Maar het businessmodel dat een beursgang moet ondersteunen blijft een vraagteken. De door Zuckerberg -op basis van het in 2007 door Microsoft aangekochte belang van 1,5%- aangekondigde waardering van 15 miljard dollar, deed even de hoop rijzen op een nieuwe Google-achtige goudmijn. Maar die is voorlopig nog niet ontgonnen en zelfs Google had tijd nodig om haar zoekresultaten aan advertenties te koppelen.
Toch is Facebook wel aan de beterhand. Advertentie-inkomsten dit jaar zouden rond de 500 miljoen dollar liggen, bijna het dubbele van de 280 miljoen dollar die vorig jaar zouden zijn verdiend. Voor een ledenbestand van meer dan 200 miljoen geconnecteerde gebruikers blijft dat echter onvoldoende.
Er is dus nog werk aan de winkel om marketeers te overtuigen. Die zouden vandaag minder dan 1 dollar betalen voor elke 1.000 Facebook-gebruikers die ze bereiken en dat is amper de helft van wat ze bij Yahoo moeten neertellen.
Facebook heeft dus dringend nood aan creatieve oplossingen die marketeers de meetbare resultaten van sociale advertenties aanreiken. En dat lijkt nog het eenvoudige gedeelte; ondertussen moeten ze ook 200 miljoen wispelturige gebruikers gelukkig houden.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Social Network
Social Media18.04.2024
Twitch kopieert van social media: komt met TikTok-achtige feed
Social Media17.04.2024
Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten
Social Media17.04.2024
TikTok betaalt mensen 38 cent per uur om TikTok te kijken
Social Media13.04.2024
Deze week viral: een paleisje, Boer Harm en de Zweedse prins
Social Media12.04.2024
Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt
Social Media11.04.2024
Instagram gaat gevraagd én ongevraagd naakt blurren
Social Media09.04.2024
TikTok lanceert straks een Instagram-copycat: TikTok Notes
Social Media06.04.2024