Sociale netwerken zijn er niet voor producten

Sociale netwerken zijn er niet voor producten

Zo lang als er sociale netwerken als Facebook, MySpace en Hyves bestaan hebben bedrijven getracht ze om te vormen tot verkoopskanalen. Ze zijn daar niet in geslaagd en zullen er ook nooit in slagen en dat voor redenen die iedereen die al eens op de bewoonde wereld rondloopt vanzelfsprekend zal vinden.

Uit recent onderzoek van Knowledge Networks blijkt dat sociale netwerken povere marketingkanalen zijn. Minder dan 5% van de regelmatigste bezoekers van sociale netwerken zegt op deze sites op zoek te gaan naar informatie omtrent producten. En amper 16% zegt makkelijker een product te zullen kopen van een bedrijf dat op sociale media heeft geadverteerd.

Sociale netwerken zijn er om contacten te leggen, niet om zaken aan je vrienden te verkopen. In de niet-virtuele wereld deel je ook geen reclamefolders uit wanneer je je vrienden op straat ontmoet, want zo gaan vrienden niet met elkaar om. En ook in de onlinewereld is het niet de manier waarop vrienden met elkaar omgaan. Dat betekent niet dat er voor artiesten en muzikanten op sociale netwerken geen plaats zou zijn. Meestal hebben deze mensen sowieso al hun schare fans en weinigen onder ons hebben een probleem met een bescheiden vorm van promotie. Maar verkoopsverhaaltjes van grote bedrijven als Coca Cola en IBM hebben hier hun plaats niet. Mensen gebruiken sociale netwerken om contacten te leggen met mensen, niet met producten.

Via Marketwatch & Belgiancowboys

Reacties (10)

  • Dat ligt er natuurlijk aan. Het ligt eraan wat het bindend element van een sociaal netwerk is. Je kunt Amazon als het sociaalnetwerk van boekenliefhebbers zien. Zo gedragen mensen zich ook met ratings, comments, reviews en wiki entries. En reken maar dat daar verkocht wordt. En Iens is het sociaal netwerk rond restaurants met omzet tot gevolg. En iPhoneclub het sociaal netwerk van liefhebbers van de iPhone en de apps. Ook daar is rechtstreekse omzet te halen. En zo zijn er zoveel voorbeelden.

    Vr 26 jun 2009, 13:55 [reply]

  • @erwin, het grote verschil tussen Amazon en Hyves is dat de laatste primair is opgericht om mensen met elkaar in contact te brengen, terwijl Amazon is bedacht om te verkopen. (Ongetwijfeld zit er achter Hyves ook een businessmodel, maar de gemiddelde jongere gaat niet naar Hyves om een boek te bestellen, wel om te kijken of zijn vriendjes al een profiel hebben.) Weliswaar ontstaan er ook op Amazon communities, maar alleen rondom de producten die Amazon aanbiedt en waarvoor de mensen naar die site gaan.

    Vr 26 jun 2009, 14:18 [reply]

  • @bas Een site die mensen in contact wil brengen die in hardlopen zijn geinteresseerd kan vervolgens schoenen verkopen, een site die hondenliefhebbers bij elkaar brengt kan ook hondemanden verkopen, een site die Feyenoordliefhebbers bij elkaar brengt kan shirts verkopen, etcetera. Als een product logisch bij een passie past kun je natuurlijk verkopen op de plekken waar de liefhebbers zijn.

    Vr 26 jun 2009, 14:25 [reply]

  • @erwin Klopt theoretisch, maar veel mensen willen dat in de praktijk niet. Leden van een hondenliefhebbers-Hyves willen geen Pedigree-spam in hun inbox.
    Ik ken genoeg mensen die het al heel eng vinden dat advertenties in Gmail worden aangepast op de inhoud van de berichten die ze ontvangen en versturen.

    Vr 26 jun 2009, 14:30 [reply]

  • Als je het hebt over adverteren op sociale netwerken dan denk ik dat je gelijk hebt. Een banner op Hyves of Facebook heeft op mij hetzelfde effect als een banner op nu.nl, hoewel er aan de hand van interesses wel beter getarget kan worden binnen social networks. Waar de sociale netwerken wel uitermate geschikt voor zijn is het delen van informatie over producten. Het klopt inderdaad dat dit als het om entertainment content gaat gemakkelijker door de communities geaccepteerd wordt, maar ook voor FMCG bijvoorbeeld kan dit prima werken. Het idee hierbij is om te identificeren wat mensen beschouwen als behulpzame en waardevolle informatie, mits dit goed gedaan wordt dan zijn gebruikers je hiervoor enkel dankbaar. Authenticiteit is absoluut noodzakelijk hierbij.

    Vr 26 jun 2009, 14:50 [reply]

  • @Blom. Je redenering klopt niet. Sociale netwerken als Hyves zijn niet rondom een passie opgebouwd zoals hardlopen, hondjes, sportvissen of taartjes bakken. Het is als een feestje met al je (nieuwe) vriendjes. En dan wil je geen gezeik van de buren aan je kop: of je ook een penisenlargement wilt. Wil je dat wel dan ga je wel naar de stad, spullen kopen en misleid worden.

    Vr 26 jun 2009, 15:28 [reply]

    • justastranger

    Die pimp je hyves naar product X en maak kans op product Y campagnes, zijn toch altijd wel redelijk succesvol?

    Vr 26 jun 2009, 23:45 [reply]

  • Enkele weken geleden hebben we een actie ondernomen op Facebook rond Het Grootste Citatenboek ter wereld.
    (http://www.facebook.com/pages/Het-grootste-citatenboek-ter-wereld/...

    Op minder dan 10 dagen wisten we 11000 fans te mobiliseren omtrent dit nieuwe boek.

    Facebook voor brands : JA, maar don't overkill!

    Zo 28 jun 2009, 17:15 [reply]

  • @erik mijn redenering klopt wel ;-)Er zijn genoeg hyves rond onderwerpen en passie waar mensen waardevolle inhou op prijs stellen. Maar als je van jou Hyves alleen mag gebruiken om met vrienden te kletsen die niks anders gemeenschappelijks hebben dan elkaar, dan heb je gelijk. De werkelijkheid is alleen anders. Daarbij is het onzin om de definitie van sociale netwerken te vernauwen tot 'platforms die sociale netwerken mogelijk maken' want dat is wat Hyves en Facebook zijn. Er is zoveel meer.

    Zo 28 jun 2009, 19:45 [reply]

  • Ik sluit me graag aan bij Erwin. Hyves is meer dan een feestje met je vriendjes. Het is juist een plek waar mensen met dezelfde interesses elkaar opzoeken op gethematiseerde hyvespagina's. Op die pagina's kun je vrij gericht en behoorlijk goed meetbaar adverteren! Inderdaad, mails sturen over pedigree zit niemand op te wachten, maar er is dus wel degelijk meer mogelijk dankzij social networks.

    Overigens zegt het mij vrij weinig of de consument beweert zich al dan niet te laten beïnvloeden via welk kanaal dan ook. Een simpele vragenlijst is daarvoor überhaupt niet de meest geschikte onderzoekstool!

    Ma 29 jun 2009, 10:40 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap