Sociale netwerken zijn er niet voor producten

Vorig artikel Volgend artikel
Sociale netwerken zijn er niet voor producten

Zo lang als er sociale netwerken als Facebook, MySpace en Hyves bestaan hebben bedrijven getracht ze om te vormen tot verkoopskanalen. Ze zijn daar niet in geslaagd en zullen er ook nooit in slagen en dat voor redenen die iedereen die al eens op de bewoonde wereld rondloopt vanzelfsprekend zal vinden.

Uit recent onderzoek van Knowledge Networks blijkt dat sociale netwerken povere marketingkanalen zijn. Minder dan 5% van de regelmatigste bezoekers van sociale netwerken zegt op deze sites op zoek te gaan naar informatie omtrent producten. En amper 16% zegt makkelijker een product te zullen kopen van een bedrijf dat op sociale media heeft geadverteerd.

Sociale netwerken zijn er om contacten te leggen, niet om zaken aan je vrienden te verkopen. In de niet-virtuele wereld deel je ook geen reclamefolders uit wanneer je je vrienden op straat ontmoet, want zo gaan vrienden niet met elkaar om. En ook in de onlinewereld is het niet de manier waarop vrienden met elkaar omgaan. Dat betekent niet dat er voor artiesten en muzikanten op sociale netwerken geen plaats zou zijn. Meestal hebben deze mensen sowieso al hun schare fans en weinigen onder ons hebben een probleem met een bescheiden vorm van promotie. Maar verkoopsverhaaltjes van grote bedrijven als Coca Cola en IBM hebben hier hun plaats niet. Mensen gebruiken sociale netwerken om contacten te leggen met mensen, niet met producten.

Via Marketwatch & Belgiancowboys

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies