SXSW: rock n roll meets technology!

Vorig artikel Volgend artikel
SXSW: rock n roll meets technology!

SXSW in Austin Texas is een van de belangrijke evenementen op het gebied van internet en nieuwe media. De Amerikaanse voorhoede komt eens per jaar bij elkaar. Overdag panels, discussies en lezingen en 's avonds feesten, bier en muziek. Erwin Blom van The Crowds doet verslag.

Twee te dikke twintigers met grote plastic guns laten hun tattoo's zien. Ze zijn net bij de door naar schatting duizend mensen bijgewoonde live variant van Diggnation geweest, het techno praatprogramma voor 'geeks'. Verderop zetten vrouwelijke leeftijdsgenoten met veel te weinig kleren aan  elkaar in de onverwachtte kou vanuit elke hoek op de foto bij Maggy Maes. Een paar blokken door neemt de rij maar niet af voor het feestje van het bedrijf Razorfish. Het is avond in Austin, Texas, SXSW Interactive is in volle gang. Overdag verzamelen duizenden zich bij panels, discussies en demonstraties over nieuwe media en techniek met titels als Friendship Is Dead en Design For The Wisdom Of Crowds. 's Avonds is het kiezen uit de feesten van bedrijven als Seesmic, Google en Mashable.

Waar in Europa technologie bijeenkomsten (niet in de laatste plaats door de prijsstelling) bepaald lijken te worden door pakken en middle management, is SXSW het evenement voor de ontwikkelaars, de ontwerpers, de makers. Ze noemen zich vaak 'entrepeneur', want iedereen op zo'n evenement lijkt zijn eigen startup te hebben. Dat zorgt ervoor dat het borrelt en bruist. SXSW is een inspirererend evenement in een inspirererende omgeving: het centrum van Austin is vergeven van de kroegen waar 's avonds bands spelen. Rock-rock-rock, maar dat klopt in de setting van het zuiden van Amerika.  SXSW is informatie, netwerken en lol.

De informatiedichtheid is groot. Soms zijn er wel tien panels tegelijk om uit te kiezen. En dan zijn het de groten uit de internetwereld die het woord doen. Of het nu Jeff Jarvis is die praat of Steven Johnson of Charlene Li of de verantwoordelijken van de Obama campaign, ze zijn er allemaal. Natuurlijk is niet elk panel of elke lezing even sterk, maar he, dan kijken we gewoon even een deur verder. Van 10 uur 's ochtends tot zes uur 's avonds gaat het circus door.

Netwerken is belangrijk. Amerikanen stappen graag op hun doel af. Sta je nietsvermoedend even op een feestje voor je uit te kijken, stapt er onmiddelijk iemand met de hand uitgestoken op je af. Wie je bent en wat je doet. Als blijkt dat er bij jou niks te halen is of geen business te doen, dan zijn ze snel weer gevlogen. En ze vragen onmiddelijk: welke beste nieuwe contact heb je vandaag opgedaan? Als je dan pocht 'de CTO van Amazon', zijn ze diep onder de indruk. Ik heb maar niet gezegd dat ik die man al kende, omdat het een Nederlander is ;-)

En lol is een cruciaal derde aspect. Zonder de avonden waarop het een sport is om de juiste feesten te vinden en binnen te komen zou SXSW niet hetzelfde zijn. Het zorgt ervoor dat je een aantal dagen met inspirererende gelijkgestemden bent en de diepte in gaat. Ideeen uitwisselen, bij panels daar extra voeding voor vandaan halen. Het verhaal dan vervolgen aan een bar. Het feit dat SXSW vijf dagen duurt is een wezenlijk onderdeel van de kracht. En dat je er hier niet bijhoort als je geen Apple computer, iPhone en Moleskine schrift hebt, wordt je ook in een oogopslag duidelijk. Dus zijn we het allemaal heel erg eens over de toekomst, maar moeten we ons hier ook realiseren dat we niet model staan voor de massa ;-)

Op SXSWNL houdt  een groep Nederlanders (waaronder ikzelf) een blog bij over het festival. De eerste rode draad? Usercentric. De gebruiker centraal. Nee, zegt niet 'duh'. Hoe voordehandliggend het ook klinkt, in de praktijk is het dat niet. Dat vinden ook de specialisten op SXSW. Zo toont Charlene Li een organogram van een bedrijf met de klant aan de top van de pyramide, laten de verantwoordelijken van de Obama campagne zien hoe je je aanhang voor je kunt laten werken, vertelt een vertegenwoordiger van Zappos dat zijn bedrijf geen online schoenenhandel is maar een specialist in customer service en vertelt het panel The 7 Rules For Great Web Application Design dat je moet luisteren naar de gebruiker, maar nog beter: moet kijken wat zijn gedrag is. Tussen zeggen en doen gaapt een groot gat.

Blijf het SXSW nieuws hier volgen, op Dutch Cowboys een regelmatige roundup!

Erwin Blom / The Crowds

Meer content

The Crowds

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies