Social Media17.03.2008

Crowdsourcing, outsourcing naar de consument


crowdsourcing-outsourcing-naar-de-consum.jpg
crowdsourcing-outsourcing-naar-de-consum.jpg

CreativeCrowds is een startup die zich bezighoudt met crowdsourcing. Met crowdsourcing kunnen bedrijven hun relaties, waaronder consumenten, aanspreken voor bijvoorbeeld advies en innovatiedoeleinden. Op deze manier worden crowds (groepen mensen op het internet) betrokken bij bedrijfsprocessen.

De tijd dat consumenten alleen nog maar consumeren is voorbij. Ze willen en kunnen steeds meer invloed uitoefenen op het ontwikkelen en verbeteren van producten en diensten.

Crowdsourcing is outsourcing naar de consument; consumenten krijgen de mogelijkheid concrete invloed uit te oefenen op een product of dienst. Zo krijgen producenten uniek inzicht in de consumentenbehoeften. Bovendien draagt crowdsourcing bij aan de merk-betrokkenheid van de consument. De consument wil graag betrokken worden: iedere consument wordt zelf ontwerper/ontwikkelaar. “Het gaat verder dan het traditionele consumentenonderzoek en is een vorm van virale marketing met meer inhoud”, aldus medeoprichter Rutger Docter.

Bedrijven krijgen via crowdsourcing ook de kans nieuwe producten en diensten te toetsen bij een grote groep mensen en zo samen met de consument te innoveren. Waar markt-onderzoek nu vaak nog met surveys of focusgroepen wordt gedaan, kan dit nu ook via online communities zoals CreativeCrowds aanbiedt.

CreativeCrowds werkt hiervoor samen met bestaande communities. Rutger Docter: “Een merkcommunity van een bedrijf is niet per se aantrekkelijk voor de online consument. Consumenten zijn vaak al verbonden met verschillende online communities.” De visie van CreativeCrowds is dat het beter is op bestaande communities, waar al miljoenen mensen bij elkaar komen, de consumenten te bereiken.

Om dit mogelijk te maken heeft CreativeCrowds een uniek platform ontwikkeld: CreativeChallenge. Samenwerken met gebruikers wordt voor bedrijven toegankelijker door CreativeChallenge.

Rutger Docter, Carl Lens en Stijn van Balen vormen het brein achter CreativeCrowds. Het bedrijf zit in de opstartfase, dankzij een investering van de Dutch Creative Industry Fund (DCIF) kunnen de initiatiefnemers nu echt aan de slag. “Wij geloven in de kracht van mensen en de kracht van het internet. De investering geeft ons de kans om al onze tijd nu echt in ons bedrijf en de ontwikkeling van ons platform CreativeChallenge te stoppen, ook zijn we enthousiast over de samenwerking met de partners binnen DCIF”, aldus Rutger Docter.

Guido van Nispen, fundmanager van DCIF: “CreativeCrowds is een jonge onderneming met een veelbelovende toekomst. De enthousiaste initiatiefnemers van CreativeCrowds zijn gedreven ondernemers die over de juiste kwaliteiten beschikken om deze relatief nieuwe markt in Nederland te laten groeien.”

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics