Social Media12.03.2008

TV 2.0/ Interactieve televisie:’attract, engage & convert’


tv-2-0-interactieve-televisie-attract-en.jpg
tv-2-0-interactieve-televisie-attract-en.jpg

De massale komst van digitale TV heeft de komst van een interactief kastje in de huiskamer ingeluidt. Deze -veelal op IP-techniek gebaseerde- kastjes hebben een aantrekkelijke eigenschap. TV kijken wordt namelijk beleven, participeren en vooral reageren op TV-uitzendingen. Interactieve TeleVisie, iTV, heeft een boost gekregen door de wereldwijde lancering van de eerste interactieve videoclip door TMF.

In het vraagstuk: ‘Gaan we TV kijken via het web of gaan we internetten via de TV’ is iTV een interessant instrument.

TV 2.0?

Met traditionele TV koop je bereik. Doe je het goed, dan komt een term als ‘branding’ hierbij om de hoek kijken. Branding maakt je gewild en zo bindt je de kijker aan je uiting.

Alleen.. wat als de kijker wil reageren of als je als contentaanbieder reacties van de kijkers wilt generen? Een WWW-tje noemen? De kijker laten bellen? SMS? MMS? Of.. een druk op een rode button die al aanwezig is op je afstandsbediening. Engage, convert en support. Dat zou weleens het echte TV 2.0 kunnen zijn.

Muziekzender TMF zendt nog tot en met 30 april 2008 de interactieve videoclip ‘Lucky All My Life’  van het Zeeuwse Racoon uit. Met de rode knop van de UPC afstandbediening kom je als kijker in het interactieve gedeelte van de videoclip.

RAECS-model via Richard van den Boogaard.
Bron artikel Interactieve videoclip TMF: Marjolijn Kamphuis

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.