10 miljoen mensen zagen Russische advertenties op Facebook

10 miljoen mensen zagen Russische advertenties op Facebook

Maar hoeveel invloed heeft het gehad?

Vorig artikel Volgend artikel

Dat er gerommeld is met het politieke proces door buitenstaanders naar aanloop van de verkiezingen die Donald Trump gewonnen heeft is inmiddels wel duidelijk. Facebook heeft daar ook zeker een rol in gespeeld, maar deze week werd duidelijker hoe groot die rol precies was.

Volgens Facebook's telling hebben bijna 10 miljoen mensen de door Rusland ingekochte advertenties gezien die bedoeld waren om politieke onrust te veroorzaken. Het bedrijf had dit cijfer ook al met het Amerikaanse congres gedeeld, maar nu mogen we het allemaal weten. De kosten om die tien miljoen mensen te bereiken waren alles bij elkaar zo'n 100.000 dollar.

Dat is eigenlijk een schijntje als er resultaat mee is geboekt, maar dat is natuurlijk de andere kant van de medaille: het waren 'maar' advertenties, dus is het lastig om precies te bepalen hoeveel destabilisatie het echt heeft opgeleverd.

Veel van deze advertenties vielen binnen onze richtlijnen. Het grootste gedeelte had, als ze door een echt individu waren ingekocht, kunnen blijven staan op Facebook.
- VP of Policy and Communication Elliot Schrage, Facebook

Volgens Facebook's VP of Policy and Communication Elliot Schrage waren de advertenties gefocust op 'verdeeldheid zaaiende sociale en politieke boodschappen' maar wat er precies in stond wordt niet vrijgegeven. Wel verwezen veel van de advertenties blijkbaar naar pagina's die thema's als diversiteit, immigratie en wapenbezit als onderwerp hadden.

Opvallend was hoe zeer de advertenties getarget waren. Volgens Facebook waren de helft van de advertenties kleinschalig en kostten minder dan 3 dollar. 99 procent van de advertenties kostten minder dan 1000 dollar. Als je dan ziet dat de meeste advertenties gewoon hadden kunnen blijven staan als ze niet door Russische bots waren ingekocht zegt dat wel iets over hoe ernstig die advertenties dan wel niet waren.

Wie bepaalt?

Facebook kan en mag niet de eindredacteur zijn van wat er wel of niet gezegd mag worden op hun sociale netwerk. Natuurlijk zijn bepaalde dingen gewoon uit den boze, maar daar gaat dit niet over. Natuurlijk is het kwalijk dat buitenlandse krachten social media gebruiken om de inwoners van een ander land te beïnvloeden, maar het in onmogelijk om een systeem te verzinnen dat dit helemaal tegenhoudt.

Facebook gaat het toch proberen, al willen ze er niet te veel over kwijt. "We willen de mensen die slecht van zin zijn geen manier geven om in de toekomst ongezien dit te kunnen blijven doen, dus details geven we niet, maar we zijn druk bezig met het verfijnen van de technieken die we gebruiken om dit soort berichten in de toekomst beter te kunnen opsporen."

[Afbeeldingen © Albert Khachatryan - Adobe Stock]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies