Steeds vaker worden meerdere zoekwoorden gebruikt

Steeds vaker worden meerdere zoekwoorden gebruikt

Uptrends maakt vandaag bekend dat men bij het zoeken steeds vaker gebruik maakt van meerdere woorden als men zoekt op Google, Yahoo of Bing.

In het onderzoek van Uptrends blijkt dat het gebruik van een of twee zoekwoorden aanzienlijk is gedaald in vergelijking met twee jaar geleden, namelijk van 33,65% in 2008 naar 21,41% in 2010. Het gebruik van een zoekwoord daalt van 15,52% in 2008 naar 8,21% in 2010. Steeds meer en meer mensen gebruiken 4, 5, 6 of 7 zoekwoorden.

"Het lijkt erop dat mensen steeds meer zoekwoorden in een zoekzin moeten gebruiken om de juiste content te vinden", aldus Niels Brinkman, mede-oprichter van Uptrends. "Voor website ontwikkelaars en zoekmachine optimisalisatie specialisten is deze informatie waardevol. Als men nu een website of campagne voor betaalde zoekwoorden optimaliseert voor 2, 3 en 4 zoekwoorden in een zoekzin, heeft men een bereik van 70% van alle zoekopdrachten."

De onderstaande tabel toont het aantal woorden in een zoekzin aan in 2010 vergeleken met 2008.

Zoekwoorden

Tags: search, zoeken

Reacties (15)

    • Pim Brussee

    De juiste info zoeken op het net wordt steeds moeilijker, steeds vaker kom je op Startkabel, Ilocal en dergelijke sites terecht, zodat je weer verder moet zoeken. Als ondernemer zit je daar niet op te wachten.

    Di 20 jul 2010, 14:12 [reply]

  • Uit een recente presentatie van Google blijkt dat 20% van de zoekopdrachten nooit eerder werden uitgevoerd. 20 procent! Dat vind ik pas hallucinant. Benieuwd hoe SEA met die trend zal omgaan.

    Di 20 jul 2010, 14:30 [reply]

    • jan

    Moet je eens een baan proberen te vinden via internet. Je wordt overspoeld door dat detacherings-tuig

    Di 20 jul 2010, 15:13 [reply]

    • John

    Ik vraag me af of de wijze waarop in Google gezocht moet worden, nog wel van deze tijd is. De gebruiker van vandaag stelt terecht hoge kwalitatieve eisen aan het zoek resultaat. Op zichzelf idioot dat je als aanbieder van informatie veel tijd en geld moet investeren in SEO om überhaupt gevonden te kunnen worden! Om als ondernemer in deze context over de toegenomen kosten van Google Adwords nog maar even te zwijgen want 2.50 euro per klik is geen uitzondering meer. Nee, meneer Google vindt het wel goed zo.

    Di 20 jul 2010, 16:38 [reply]

  • @john - wat een onzin.
    Ik ben alles behalve een voorvechter van Google.... maar wat je heir zegt is natuurlijk klinklare onzin: natuurlijk moet jij je best doen om gevonden te worden.
    Wat je je moet afvragen is of het wel zo goed/eerlijk is wat al deze zoekspecialisten doen - want die zorgen voor alle meuk die je elke keer als je zoekt tegenkomt.

    maar dat jij er tijd & moeite in moet stoppen vind ik niet meer dan logisch. Dat moet je toch ook in een folder stoppen, waarom dan niet in je 'digitale folder.'

    En als je niet gevonden wilt worden.... niemand die moeilijk doet. Behalve de 'ondernemer'.

    Ondernemers moeten dus snappen waar ze mee bezig zijn, en dus niet meer alles zelf willen doen en voor een dubbeltje op de eerste rij zitten... want die tijd is voorbij. Nu zul je van de hoed en de rand moeten weten om de juiste mensen in te schakelen - en de kosten gaan VOOR de baten uit.

    Di 20 jul 2010, 18:18 [reply]

  • Wat is het gezegde? "Een goede verstaander heeft maar een half woord nodig" Blijkbaar zijn zoekmachines niet altijd goede verstaanders...en het is dan vrij logisch dat je meerdere woorden gebruikt om de kans op een zinvol zoekresultaat te vergroten. Zoekmachines kunnen een goede verstaander worden, wanneer de gebruiker meer informatie over zichzelf prijs geeft. Maar dat stuit op veel weerstand (begrijpelijk) - de echte currency op het web is 'privacy'.

    Di 20 jul 2010, 22:36 [reply]

    • John

    @koningwoning - die 'meuk' wordt zichtbaar gemaakt door Google en niet door zoekspecialisten. Als ik als ondernemer tijd moet steken in het naleven van de telkens weer veranderende regeltjes van meneer Google, vindt ik dat onzin. Als ik als zoeker op het internet alleen die bedrijven voorgeschoteld krijg waarvan meneer Google vindt dat die het beste zijn (lees het meeste voor hem opbrengt) dan vindt ik dat onzin.
    Een advertentie op de voorpagina van de Telegraaf is voor een vaste prijs voor iedere ondernemer beschikbaar. De advertenties van Adwords gaan naar de hoogste bieder. Dat vind ik onzin.
    De kleine ondernemer wordt door meneer Google volledig buiten spel gezet omdat die van zijn omzet geen 2.50 per klik kan betalen. Dat vind
    ik onzin. Het wordt meer dan hoog tijd dat meneer Google eens een schop onder zijn $#^@# krijgt.

    Di 20 jul 2010, 23:14 [reply]

    • Sjoerd

    @John: je geeft duidelijk aan dat je er weinig verstand van hebt.
    - De regels van Google veranderen niet telkens
    - Je krijgt niet alleen websites voorgeschoteld omdat deze meer opbrengen
    - Eur 2,50 per klik is onzin: kennelijk heb je zelf met Adwords lopen rotzooien zonder enige kennis. Het resultaat is blijkbaar dat je veel te veel hebt geboden met irrelevante woorden en teksten. Tja ..
    - De hoogste bieder staat bovenaan? Mwoah ook de relevantie speelt een rol.

    Fijn dat je gefrustreerd bent maar ga dat lekker ergens anders doen.

    Wo 21 jul 2010, 08:06 [reply]

    • Marijn

    @Sjoerd: Ben het helemaal ermee eens dat John er weinig verstand van heeft

    @John: De kleine ondernemer heeft vaak een voordeel als men zich een beetje verdiept in Google. Grote ondernemingen zijn vaak wat logger en minder creatief als het aankomt op SEO en alle randzaken.

    Als je de tijd neemt en je verdiept in de materie, kun je zeer snel resultaten boeken. Denk aan een blog waarin je schrijft over je dagelijkse gang van zaken of de local results. Hiermee kun je snel bezoekers trekken en het kost helemaal niks!... Wel kost het tijd, maar je kunt niet verwachten dat alles blijft gaan "zoals het vroeger was".

    2,50 per klik is werkelijk belachelijk, stop dat geld van al die kliks in een fatsoenlijke site! En een artikel van de telegraaf is helemaal weggegooid geld. 1 keer op de voorpagina en weg zijn je duizenden euro's.....

    Overigens, ik ben zelf een zelfstandige ondernemer, dus niet gaan beginnen over "ik heb geen tijd voor al die onzin" etc. etc.

    Als je vooruit wilt zul je up-to-date moeten blijven en ook willen investeren! (in jezelf en in een website!)

    Wo 21 jul 2010, 09:33 [reply]

  • Beste @john - volgens mij snap je niet wat er aan de hand is.
    Er is een 'wapenwedloop' tussen zoekmachine optimalisatiebureaus. Als je hen inhuurt dan gaan zij er alles aan doen om er voor te zorgen dat jij zo hoog mogelijk in de Google rankings komt. Zij hebben zich hierin verdiept en kunnen dit dus beter dan de gemiddelde 'ondernemer'.
    Als deze mensen dus niet er voor zouden zorgen dat deze irrelevantere sites zo hoog in de zoekmachine zouden komen, dan hadden de sites die uit zichzelf hoog in de zoekmachineresultaten komen (zonder tussenkomst van search specialisten) meer kans om op de eerste pagina te komen.

    Bovendien klopt het wat @sjoerd & @marijn zeggen: het hangt niet alleen af van wat je biedt, maar ook van hoe relevant je bent. nogmaals: dat moet je niet zelf doen, want dan kun je het vergeten. Een advertentie op de telegraaf maak je ook niet zelf op, denk je ook niet zelf uit, etc. Waarom zou dat wel gelden voor een Google ad?

    @sjoerd & @marijn - € 2,50 per klik kan makkelijk... het is duidelijk dat jullie niet het hele ouvre aan klanten bedienen. Er zijn zat categorieën waar dat voor geldt. Het is niet voor niets dat AdExchanges nu zo groeien: dat is inmiddels al vaak goedkoper om in te zetten (als je dat op een zelfde manier optimaliseert als dat je vroeger met search deed) dan search.

    Wo 21 jul 2010, 10:54 [reply]

    • Marijn

    @ koningwoning: Volgens mij heb je een bedrijfje wat google ads regelt :P

    Je hebt gelijk dat je niet in ELKE branche met search ver kunt komen. Maar wel de meerderheid.

    En meen je werkelijk dat je geen goeie google ad zelf kunt opzetten? Een kwestie van verdiepen in de stof en veel testen. Maar vooral logisch nadenken. Ik heb het ook gedaan met veel en snel resultaat. Heb het nu niet eens meer nodig omdat ik genoeg organische resultaten heb :D.......

    Voor de zelfstandige ondernemer die geen duizenden euro's wilt uitgeven aan allerlei "seo & sea" bureau's: Verdiep je in de stof! Dan weet je tenminste ook het verschil tussen een beunhaas en een pro mocht je tóch een bureau inschakelen! En terwijl je je aan het verdiepen bent, zul je zien dat ook zelf heel veel resultaat kunt boeken...

    Hier kun je al wat tips vinden: http://www.e-tail.be/

    Of ben je het hier ook niet mee eens Koningwoning?

    Wo 21 jul 2010, 11:10 [reply]

  • @ Marijn - :-)
    Campleet mee eens!

    maar ik ken ondernemers... ze hebben voor dit soort dingen geen tijd (lees: willen er geen tijd voor maken) - dus gaan ze niet aan landingpage optimalisatie doen, gaan ze niet een tekstoptimalisatie doen, willen ze op woorden staan waar ze irrelevant zijn, etc. etc. waardoor ze steeds meer moeten betalen.

    Bovendien: je kunt zelf wel uitrekenen hoeveel tijd je kwijt bent met het zelf uitzoeken of hoeveel geld je kwijt bent bij een goed bureau (dus waar WEL aan optimalisatie wordt gedaan). Een kind kan dat nog wel uitrekenen wat je dan wel/niet moet doen.....

    Maar ALS je de tijd neemt.... dan kun je veel zelf doen, en degenen die je inhuurt (mocht dat nog nodig zijn) veel beter beoordelen. Ik juich dat dan ook van harte toe (en vind het eigenlijk ook voor elke ondernemer verplicht - je komt niet meer weg met onvoldoende online kennis als je je onderneming serieus neemt.)

    Wo 21 jul 2010, 12:41 [reply]

  • een laatste ding - ik werk niet bij een search bureau... maar bij 'the enemy' :-)

    Wo 21 jul 2010, 14:42 [reply]

  • Een logische ontwikkeling in mijn optiek, het zorgt voor een gerichtere zoekopdracht. Het wordt dus niet alleen persoonlijker maar ook veel effectiever.

    Wo 21 jul 2010, 15:11 [reply]

    • Sjoerd

    @Koningwoning: eens er zijn echt wel branches (termen) waar ruim meer dan Eur 2,50 voor neergeteld moet worden om enigszins zichtbaar te zijn. Wat vaak gebeurt is dat ondernemers zelf aan de knoppen gaan zitten (met veel te algemene campagnes en woorden) en per se op 1 willen staan.

    Hierdoor ontstaat zo'n fijne negatieve ervaring 'ik heb er veel geld ingestopt maar het levert niets op'.

    Ad-exchanges zijn zeker interessant :)

    Uiteindelijk valt of staat alles toch echt met de opbrengsten aan de achterkant. Landingspagina optimalisatie, website optimalisatie en dergelijke kun je zelf gaan uitzoeken, maar als ondernemer moet je daar lekker vanaf blijven. Het betekent niet dat je niet op de hoogte moet blijven.

    Do 22 jul 2010, 12:31 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap