Niet adverteren op zoekmachines

Niet adverteren op zoekmachines

Wat hebben grote merknamen als Coca Cola, IKEA, Sony of Estée Lauder met elkaar gemeen?

Niets, behalve dan dat ze allemaal niet adverteren op het internet via zoekmachines als Google, Yahoo! of MSN. Dat blijkt uit onderzoek van QueroMedia, een Belgische specialist in zoekmachinemarketing.

Die stelde 200 Belgische en internationale bekende merknamen de vraag in welke mate dat ze een beroep doen op deze vorm van adverteren. De resultaten zijn helaas weinig opbeurend:   slechts 13% van die grote merken adverteert online.

Veelal omdat de bedrijven de mogelijkheden te onduidelijk vinden of omdat ze simpelweg niet bekend zijn met deze nog relatief jonge marketingdiscipline.

Van de 200 bedrijven zijn er slechts 27 (13%) die adverteren op hun eigen merknaam.

Aan de kop van het peloton staan de reissector (35%) en de bank- en verzekeringssector die beiden garant staan voor een aandeel van 22%. De dienstensector kan met 18% dan nog een behoorlijk rapport voorleggen. ICT en Telecom zijn goed voor 14%, de voedings- en retailsector scoren 13%. Niet best gesteld is het met de automobiel en logistieke-sector die aan de staart van het peloton bengelen: respectievelijk 4% en een nietige 0%.

Op 58 van de 200 merken (29%) wordt wel geadverteerd door één of meerdere andere adverteerders. Dit zijn meestal webshops die de producten van dat merk aanbieden, of prijsvergelijkingswebsites of magazines.

Tik op Google het bekende horlogemerk 'Rolex' in en je ziet de officiële Rolex website pieken op de eerste plaats in de zoeklijst. "Bedrijven denken dat ze het daarmee alleen wel zullen redden. Alleen maken ze daar een belangrijke denkfout!" aldus Tom Bogaert van QueroMedia. Wat blijkt immers? Bij de 'gesponsorde links' rechts in beeld maakt concurrent 'Tritoni' het mooie weer. "Want wat het ene bedrijf niet zelf doet, zal de concurrenten wel in hun plaats doen! Wanneer een consument op een merknaam zoekt, dan is hij bij voorbaat geïnteresseerd in het bedrijf. Op dat moment wil je toch niet
dat de consument wordt afgeleid door aanbiedingen van de concurrent die op dezelfde zoekpagina zichtbaar adverteert?
".

C85828cd2f4c52628a5fc77901bdb396cf6e5bf0_16581_90_90_1Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Content Manager bij The Blog Idea Factory & Redbanana.
Voor alle vragen (van adverteren tot bloggen) omtrent Dutchcowboys, een van de andere blogs of RedBanana kan je mailen naar Jeroen@Dutchcowboys.nl of neem contact op via Twitter / LinkedIn.

Reacties (13)

  • Interessante stellingname. Hoeveel traffic zal Rolex missen doordat anderen op die naam adverteren? Tom gaat er van uit dat dat significant veel is, ik ben het daar niet per definitie mee eens. Ik heb tests gezien waarmee de bedrijfsnaam campagne stopgezet werd en het organic resultaat keurig al dat bezoek opving.

    Daarnaast kun je je merknaam beschermen zodat er in NL niet op geadverteerd mag worden, en in de UK mag de naam dan niet in de tekst gebruikt worden.

    Ma 11 aug 2008, 21:34 [reply]

  • Ik zie geen Tritoni advertentie en bovendien is het tegen de regels om op basis van concurrerende merknamen advertenties te tonen.

    Als je dus zoekt op Nike zul je geen advertenties van Nike tegenkomen en vise versa.

    QueroMedia probeert zet hiermee dus mensen op het verkeerde been. Toevallig doet dit bedrijf in Google advertenties dus 1+1 is al snel opgeteld als je dit soort onzin leest.

    Ma 11 aug 2008, 22:59 [reply]

  • Ik bedoel dus:
    Als je dus zoekt op Nike zul je geen advertenties van Adidas tegenkomen en vise versa.

    Ma 11 aug 2008, 22:59 [reply]

  • @ Joep; het klopt niet helemaal dat je niet op de merknaam van een eventuele concurrent zou mogen adverteren. Dit gebeurt zelfs vrij veel. Zo lang het betreffende merk z'n naam niet beschermt bij Google is dit een vrij onsympathieke maar wellicht erg effectieve optie.

    Di 12 aug 2008, 09:24 [reply]

    • Erik van der Veen

    Ik denk niet dat er een eenduidig antwoord is op de vraag of je al dan niet op je eigen merknaam moet adverteren. Bij een exclusief merk als Rolex kan ik me goed voorstellen dat de merkvoorkeur dusdanig groot is dat men toch wel op de Rolex-site terecht komt. En iemand die zoekt op Loewe zal naar verwachting een sterkere merkvoorkeur hebben dan diegene die Panasonic, Philips of Sony intoetst bij de zoektocht naar een televisie.

    Di 12 aug 2008, 09:26 [reply]

  • @ André; ben wel benieuwd naar dat soort onderzoeken. Je zou namelijk kunnen zeggen dat het genoemde effect van veel zaken afhankelijk is. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het uitmaakt of de ad aan de boven- of zijkant weergegeven wordt en dat concurrentie qua advertenties ook verschil maakt. Tenslotte kan een goede advertentietekst wellicht toch het verschil maken? Vraag me af of er een eenduidig antwoord is, op de vraag of niet adverteren bij goede ranking slim is...

    Di 12 aug 2008, 09:28 [reply]

  • @Joep: dat begrijp je verkeerd. Het is misschien niet netjes, maar een verbod is er voorlopig nog niet. In UK en US zien we net een omgekeerde beweging starten. QueroMedia verzorgt het hele search marketing traject van zijn klanten, dus inderdaad ook de zoekmachine advertenties, maar dat is in deze naast de kwestie.

    Trouwens, de boodschap van dit onderzoek is niet om surfers op het verkeerde been te zetten. Uit de cijfers blijkt dat veel grote merken een gigantische opportuniteit missen door hun online en offline campagnes niet op mekaar af te stemmen. Dàt is de kern van de zaak!

    Ik ben het eens met Martijn en Erik dat er inderdaad geen eenduidig antwoord is op de vraag of je op je eigen merknaam moet adverteren. Feit is wel dat het relatief goedkoop is, je vergroot je merkbekendheid, en je kan makkelijk misspells opvangen.

    Wat André zegt, klopt. Je kan je merknaam laten beschermen en met de officiële documenten naar de zoekmachines trekken. Anderzijds wordt dit proces iets moeilijker als je met affiliate keyword buyers wil werken.

    Di 12 aug 2008, 10:07 [reply]

  • Ik zou wel eens een Google zoekresultaat willen zien waarbij gezocht is op een de naam van een bekend merk en dat er een advertentie van een concurrent verschijnt.

    Want volgens mij bestaan ze niet of zeker niet lang!

    Di 12 aug 2008, 11:21 [reply]

  • @Joep, even snel uit mijn hoofd wat gezocht: bastion, C&A, siemens, philips, samsung. Geloof me maar, het mag gewoon als de beschermde naam niet bij Google is doorgegeven.

    Di 12 aug 2008, 14:29 [reply]

  • Het even gaan opzoeken in de Google Adwords "regels" maakt ons misschien wijzer?

    http://www.google.com/tm_complaint_adwords.html

    Di 12 aug 2008, 17:39 [reply]

  • @Andre, ik heb ze allemaal getest, maar ik zie geen advertenties van concurrenten. Wat bedoel je met uit het hoofd snel wat gezocht, dat je het niet echt geprobeerd hebt?

    Ik geloof je wel dat het mag, alleen zal het in de praktijk niet zo'n vaart lopen omdat de advertenties binnen de kortste keren geblokkeerd worden.

    Daarom is artikel onzinnig en praten voor eigen parochie.

    Di 12 aug 2008, 22:14 [reply]

  • Hmm, geen afname in het verkeer, maar wat gebeurd er met de conversies?

    Di 12 aug 2008, 23:09 [reply]

  • Over een dergelijke kwestie loopt op dit moment een rechtzaak.

    Het is de vraag die centraal staat in een zaak die binnenkort dient bij het Europese Hof in Luxemburg. In Amerika mag een adverteerder in AdWords op álle woorden bieden (dus ook alle merken), in Europa is er nog geen uitspraak geweest op het hoogste niveau. zie: http://dekoopman.net/2008/06/09/mag-je-adwords-adverteren-met-het-m...

    Di 19 aug 2008, 10:15 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Meest gelezen

Headlines

© 2004-2012 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap