Portal 2 is echt zo goed als iedereen zegt

Vorig artikel Volgend artikel

Toen ontwikkelaar Valve in 2007 de Orange Box op de markt bracht was iedereen vooral enthousiast over de waar die ze voor hun geld kregen: Half-life 2, Episode 1 en 2, Team Fortress 2 én een kleine nieuwe game genaamd Portal. Nu, zoveel jaar later, is Portal uitgeroeid tot de darling van game-connaisseurs: een game die in de vier tot vijf uur die je nodig hebt om 'm uit te spelen meer doet voor het medium games dan de meeste trilogiën toevoegen. De portal gun, die het mogelijk maakt om twee gaten op de muur te 'schieten' en het ene met het andere verbindt zodat je er doorheen kunt stappen is zo mogelijk nog een fantastischer idee dan de gravity gun die ze in Half-Life al gebruikten om de omgevingspuzzels tot grote hoogte te laten stijgen. De humor die het spel doorspekte maakte het nog veel gaver, waardoor iedereen met een enorme honger naar meer achterbleef. Tot nu.

Portal 2 is echt zo goed als iedereen zegt

Het verhaal van Portal 2 draait nogmaals om de twee protagonisten van de eerste game: test subject Chell en moordlustige AI GlaDOS. De eerste wordt door een robot genaamd Wheatley wakker gemaakt, waarna blijkt dat ze erg lang onder zeil is geweest na de avonturen in Portal 1. Erger nog, GlaDOS is er ook nog en samen met Wheatley probeert Chell, portal gun in de hand, te ontsnappen uit het lab van Aperture Science dat intussen flink in verval is geraakt. In die vlucht kom je in tot nu toe onbekende gedeeltes van de faciliteit, die veel groter blijkt te zijn dan je zou zeggen na het spelen van de eerste game.

portal-2-e3-personality-sphere

The Good
Oh man, wat is er niet goed aan deze game? Laten we beginnen met het verhaal en de bijbehorende droogkomische humor, dat deze keer een grotere component van de game is dan bij de vorige. Waar het daar de puzzels ondersteunde en context gaf is het nu veel meer de drijvende kracht achter je reis door de verschillende testruimtes en de tussenliggende gedeeltes van het Aperture Science complex. Het is bij mijn weten de eerste actiegame die de opbouw van een comedy heeft, iets dat echt respect verdient. Het is immens lastig om humor zo te vervlechten met de actie en de nieuwe karakters zijn net zo grappig als de monologen van GlaDOS vorige keer waren, zeker Wheatley en het andere grote nieuwe karakter Cave Johnson (de oprichter van Aperture Science.)

Maar de puzzels zelf zijn ook fantastisch: naast het feit dat de eerste game in het begin eigenlijk wordt overgedaan zonder dat dit vervelend wordt komen er natuurlijk ook een heel aantal nieuwe mechanieken aan bod, zoals lichtbruggen die je met portals kunt plaatsen waar ze nodig zijn, zweefstralen die objecten en jezelf een bepaalde kant uit kunnen dragen, lasers die te reflecteren zijn en natuurlijk de gels. Die stroperige vloeistoffen kunnen via portals op bepaalde stukken gemikt worden, waardoor delen van het level een nieuwe functie kunnen krijgen. Al die elementen worden samengevoegd met de bekende portals, knoppen en panelen die je tot dan toe hebt leren gebruiken. Het effect van zo'n -latere- puzzel is dat je een verbluffend goed gevoel krijgt als je hem eenmaal oplost. En die kans is groot, want de uitdaging zit 'm meer in het oplossen van de juiste stappen dan het goed genoeg kunnen springen, mikken en rennen om het gedaan te krijgen, waardoor de game veel toegankelijker wordt dan de eerste.

En als je dan het verhaal hebt afgerond en precies weet wat je kunt is er altijd het natuurlijke vervolg: de co-op modus. Normaal is dat een leuke toevoeging op een game, maar in dit geval is het een must: de co-op is namelijk geheel losstaand, maar er zit wel degelijk commentaar in van GlaDOS. Het idee is dat een soort van robo-Bert en Ernie door haar worden gebruikt om zonder onderbreking te kunnen testen (iets waarvan je de noodzaak na het uitspelen van het verhaal zult begrijpen) en die rollen kun je met een medespeler aannemen. Laat het niet na, want de puzzels die daar in zitten zijn wellicht de interessantste die het spel te bieden heeft.

Screen shot 2011-05-14 at 00.06.35

The Bad
Het grootste nadeel dat Portal 2 heeft is dat het tegen zoveel hype heeft moeten opboksen dat het bijna niet mogelijk was om iemand nog positief te verrassen. De eerste game had natuurlijk het voordeel van de nieuwigheid aan zijn kant, iets dat deze niet heeft. Dat uit zich vooral in de openingsuren die een -noodzakelijke- tutorial zijn voor spelers die de eerste game niet gespeeld hebben maar je als terugkerend speler het idee geven dat er puzzeltechnisch niet veel te halen valt. En eerlijk is eerlijk: dat gevoel gaat nooit helemaal over. Omdat alle gels ook nog eens stap voor stap uitgelegd worden en de game helemaal doodgetest is zodat mensen niet vast komen te zitten lijkt het heel erg lang te duren voordat je op volle sterkte zit te puzzelen.

Het is in dat opzicht meer een verhaal geworden dan een puzzelgame. Die balans was precies omgedraaid in de eerste game en dat gaf me als speler toch meer voldoening. Nogmaals, ik wil verre van kakken op het fantastisch uitgevoerde verhaal, maar feit is wel dat we zullen moeten wachten op de DLC voordat we kamers gaan zien die zich kunnen meten met de breinbrekende kwaliteiten die de tweede helft van de originele Portal had. Het heeft misschien iets te maken met het feit dat de kamers niet zo smetteloos wit zijn als in de originele Portal en er dus veel minder mogelijke maar incorrecte oppervlaktes zijn om een portal op te plaatsen, waardoor het vaak niet meer dan uitvogelen is in welke volgorde je de drie mogelijke plaatsen moet gebruiken.

The Ugly
Één van de dingen die je kunt leren van Portal 2 is dat het concept van oplossen van puzzels met twee personen in theorie leuker kan zijn dan de realiteit er van. Net zoals het in overleg vinden van een snelste route op de snelwegen van Frankrijk kan eindigen met meer scheldwoorden dan je in eerste instantie verwacht had kan het samen oplossen van de problemen die GlaDOS voor je neerlegt lastig zijn als je ongeduldig aangelegd bent. Dat komt simpelweg doordat je afhankelijk bent van de kwaliteit van je partner. Maar, als je speelt met iemand die niet zo goed is valt daar best nog overheen te komen, want de game laat je heel makkelijk markeren waar de portals geplaatst zouden moeten worden. Zo kun je visualiseren wat je idee is en dat spaart een hoop ongemakkelijke conversaties in de trant van "nee, je moet dat gat niet in, het andere! En nu dat blok pakken....vastpakken! Ja, nu dat andere gaat naar boven in de hoek zetten....neenee...boven....BOVEN! Ja, en nu dat gat in en loslaten. Ja, laat maar gaan..." Laten we zeggen dat de gesprekken buiten de context niet altijd even goed er uit komen.

Screen shot 2011-05-14 at 00.10.16

Conclusie
Portal 2 is simpelweg één van de beste games van deze generatie. Of je hier nu van houdt of niet, de prestatie die Valve heeft geleverd door een waanzinnig doordacht gameconcept (en voor 99% geweldloos!) zo goed uit te bouwen en daarnaast ook nog eens de komische lijn heeft weten door te trekken zonder langer als een moment te vervallen in gemakkelijke humor is ongekend groot. En alleen al daarom moet je deze game proberen. Als omgevingspuzzels je niet liggen en de humor je ook niet ligt houdt het op, maar het fijn om te zien dat je deze game alleen maar niet leuk zult vinden als je niet houdt van de ingrediënten waar het uit is opgebouwd en dan weet je dat je met een kanon van een game te maken hebt. Ja, hij had meer gevuld mogen worden van mij, maar zelfs daar wordt voor gezorgd met gratis DLC in de komende maanden. Dus wat moet ik er nog meer over zeggen? De enige manier om Portal 2 beter te maken was door ons meer Portal 2 te geven, maar dan hadden we hem nu nog steeds niet gehad. En je weet: beter één vogel in de hand dan tien in de lucht, zeker als die allemaal proberen je aardappel op te eten. ;D

Portal 2, ontwikkeld door Valve voor de PC, Xbox 360 (getest) en PS3 en uitgegeven door EA op 21 april 2011

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies