The Sims 3: de 3DS én de Sims verdienen beter

De Sims 3 heeft in haar PC-incarnatie twee dingen van me afgepakt die ik graag had gehouden: de plek achter mijn computer en de aandacht van mijn vriendin. Ik zag datzelfde alweer gebeuren met de komst van de Sims op de 3DS, maar het lijkt niet helemaal binnen te komen. Niet zo gek, merkte ik na wat ervaringen in het Sims-dorp: er valt veel plezier te beleven aan de Sims, maar of de 3DS daar het platform voor is waag ik te betwijfelen.

Het creëren van je karakter is leuk gedaan: je krijgt de kans om via de camera een Sim te maken die op je lijkt. Niet altijd even succesvol, maar dat mag de pret niet drukken en daarnaast is de editor waar je virtuele ik mee gemaakt moet worden leuk om mee te klungelen, natuurlijk ook vanwege de 3D. De game is sowieso mooi gemaakt en laat zien dat de 3D (in de polygonische zin des woords) mogelijkheden van de 3DS nog veel potentie hebben.

Het is daarnaast ook leuk dat EA zich de moeite getroost heeft om een goede Nederlandse versie te maken en dat ze toch ook iets van de 3DS-mogelijkheden hebben gebruikt door de game met Streetpass te laten werken, zodat je eventueel een Sim van een andere speler zou kunnen krijgen als je langs elkaar loopt of samen in de bus zit. De kans dat dit gebeurt is echter aan de kleine kant moet ik zeggen, want we zijn wel zo'n beetje door de pluspunten heen. Je zou nog kunnen zeggen dat heel veel van de PC-ervaring op de 3DS is ingebouwd waardoor deze Sims niet in features onderdoet voor de grote versie, maar laat daar nou net het probleem zitten...

Screenshot 1 van 17: The Sims 3 (Nintendo 3DS)

Ik weet niet wie het een goed idee leek om de indicatoren weg te halen die aangeven hoe je Sim zich voelt; je moet maar een beetje gokken of hij of zij honger heeft, moet douchen of ernstig ongelukkig is. De grootste makke van de game is dat je nu pas ziet hoe het ermee gesteld is als het helemaal mis is, ondanks dat het wel iets soepeler lijkt dan bij de PC-versie. De ontwikkelaars hebben gesprobeerd om maar vooral alles dat in de PC-versie zit in de 3DS te proppen en dat kan het onderste scherm (aangezien het bovenste helemaal opgeslokt wordt door een close-up shot van je Sim) niet bolwerken als er ook nog het overzichts-camerastandpunt bij moet.

Alles is te pietepeuterig en te zeer verborgen in submenu's of dus inderdaad gewoon weggelaten en dat bewijst het spel geen dienst. Natuurlijk moeten we rekening houden met het feit dat dit slechts een handheld-versie is, maar de Sims 3 lijkt erg beperkt. Met maar twee locaties naast je huis en maar één Sim die je tegelijkertijd kunt spelen heb je niet zo veel mogelijkheden als het gaat om entertainment en ontwikkeling van je Sim. Het is trouwens ook gek dat je door je huis te verlaten en naar de stad te gaan in een soort twilight zone terecht komt, waardoor je precies op hetzelfde moment weer thuis komt, wat leuk lijkt, todat je hele ritme naar de kloten is omdat je een halve dag in de stad bent geweest en je Sim kapot is, honger heeft, zich vies voelt en dat allemaal voor het middageten.

Daarbij komt dan nog dat er geen manier is om de cheats te activeren die de alle Sims-spelers die ik ken gebruiken om gewoon 'leuk' te kunnen spelen. Een versimpeling van de noodzaken, wensen, doelen en al de andere rataplan had dit een rustigere game gemaakt waarin je als speler pret kon hebben in het Sims-universum, maar nu krijg je een game die net zo moeilijk te spelen is als de PC-versie, maar waarbij je spreekwoordelijk met twee handen achter de rug gebonden alles moet doen. Het is schier onmogelijk om iets gedaan te krijgen (met één Sim zit je te worstelen alsof je er vier onder je hoede hebt)

Screenshot 5 van 17: The Sims 3 (Nintendo 3DS)

Er zitten nogal wat flinke bugs in de game en dat is eigenlijk al erg genoeg om deze categorie mee te vullen, maar ik wil het ook even hebben over de 3D in de game. Die voegt namelijk ten eerste weinig toe aan de representatie van je Sim op het bovenste scherm en is daarnaast ook nog eens niet helemaal te werken. Ik ben er nog steeds niet uit of het effect gewoon niet goed geprogrammeerd is, dat het komt omdat ik constant de 3DS beweeg vanwege mijn penbewegingen of omdat ik mijn ogen tussen de twee schermen moet laten wisselen, maar ik had veel moeite met het effect.

Deze game is niet af, zo simpel is het. Zelfs als we vergeten dat het platform gewoon de schermruimte en power mist om een simulatie van dit kaliber eer aan te doen heeft de Sims 3 nog een afgeraffelde zweem om zich heen hangen en dat is precies alles wat de PC-game niet heeft. Er gaat te veel mis, er zitten te veel bugs in en er lijkt te weinig nagedacht over welk gedeelte van de Sims zich goed vertaalt in een handheld Sims-game. Dit is, sorry dat ik het moet zeggen, een aanfluiting, voor Sims-, 3DS- en gamefans in het algemeen.

The Sims 3, ontwikkeld en uitgebracht door EA voor de Nintendo 3DS op 25 maart 2011