Crysis 2 is het beste in je eentje

Voor sommigen van ons was Crysis altijd die game die je super graag wilde spelen maar waar je simpelweg de PC niet voor had. Persoonlijk kan ik mij nog herinneren dat ik een jaar na de release van de eerste Crysis een nieuwe monster PC had gebouwd en zelfs toen nog dacht "Zou hij Crysis voluit kunnen draaien?" en dat was dan ook wat je tegen je vrienden zei: "ha, die PC van mij die kan Crysis op max!" Ook dit keer is het Crytek weer gelukt een parel van een game neer te zetten. Maar zoals jullie allemaal weten, al heeft een aap een gouden ring, het is en blijft een...of is Crysis dan toch de shooter die zijn hoofd uitsteekt boven het intussen kapotgeschoten maaiveld?

Crysis 2 is het beste in je eentje

Crysis 2 speelt zich niet meer af op een eiland, maar in de nabije toekomst en om precies te zijn in het grandioze New York. De stad ligt aan diggelen, de pleuris is uitgebroken en een leger aan soldaten is aan het vechten tegen een stel uit de kluiten gewassen aliens. Tussen alle rommel en chaos bevindt zich het hoofdpersonage (Alcatraz) die in het bezit is van een dope pak dat hem een kans geeft tegen de aliens en hij neemt het dan ook tegen ze op. Ja, het verhaal is echt zo cliché.

Gelukkig is de game dit keer ook verkrijgbaar op Xbox 360 en PS3, wat het voor veel gamers toegankelijker maakt dan Crysis 1. Dat wil niet zeggen dat Crytek heeft ingeleverd op de graphics want die zijn ook in dit deel weer om je vingers bij af te likken. De stad New York is op zichzelf al imposant maar Crytek heeft het voor elkaar gegekregen om je dezelfde “wow-factor” te geven als de stad zelf.

OK, het ziet er goed uit, maar is het ook leuk om te spelen? Nou en of. Crysis 2 geeft je als speler een goeie 8 uur aan single player en een daarbij behorende multiplayer. Zowel in de single player als de multiplayer heb je de beschikking over het befaamde Nano-suit dat je de beschikking geeft over 3 features, Kracht, onzichtbaarheid en armor. Als je het correcte gebruik daarvan eenmaal onder de knie hebt kun je door op de juiste momenten te wisselen van feature elke situatie in je voordeel beslechten.

Screen shot 2011-04-01 at 23.48.27

De singleplayer geeft je genoeg om je bezig te houden maar het is zoals je al kon lezen niet het verhaal dat je nu van aan je PC gekluisterd gaat houden. Ook de actie is -vooral door de toevoeging van de onzichtbaarheid- door de game heen vaak in dezelfde formule gegoten. Schieten, verbergen, schieten, van A naar B, etc etc. Niet dat het vervelend is, maar er had met alle mogelijkheden meer afwisseling in kunnen zitten. Nu is daar een poging toe gedaan door af een toe en soort eindlevels te plaatsen, maar echt afwisselend zijn die voor mijn gevoel ook niet.

De multiplayer is lachen, zeker in combinatie met de (gelukkig ietwat afgezwakte) features van het Nano suit. Maar Crysis is een beetje...traag. Call of Duty is natuurlijk wel een hele snelle game, Halo en Killzone zijn al wat gematigder in tempo, maar Crysis spant de kroon. Het principe van een goeie multiplayer is begrepen. De purges zijn aanwezig, de customization is aanwezig en de klassieke gamemodes zijn aanwezig, maar het gebrek aan snelheid ging me toch parten spelen.

Crysis 2 lijkt maar voor 95% voltooid en dat is jammer. Vergeef me als ik een beetje als een mierenneuker over kom, maar tegenstanders die door muren gegooid kunnen worden en af en toe blijven hangen of een gun die opeens uit je handen verdwijnt en blijft haken achter een deur, dat zijn gewoon dingetjes die niet hadden gehoeven. Buiten die kleine schoonheidsfoutjes om is er gewoon niks op deze game aan te merken, maar dat maakt ze des te storender als je ze wel tegenkomt.

crysis2_screen6_05122010

Dat Crytek met Crysis 2 weer de lat hoog heeft gelegd voor graphics geweld op de consoles en PC mag duidelijk zijn. Het maximale van de huidige consoles lijkt bereikt en daar mag Crytek trots op zijn. De game zelfs geeft je een flink aantal uren speelplezier en is het zeker waar voor je geld. De single player is, buiten het gemiddelde verhaal, door het pak, de wapens en de omgeving een waar genoegen om te spelen en heeft zeker een positieve ervaring achter gelaten. Maar wie dacht met Crysis 2 een nieuw multplayer avontuur in huis te hebben gehaald zal toch teleurgesteld worden. Het zal zeker vermakelijk zijn voor een paar weken maar daarna hunker je toch naar meer snelheid en diepte. Het zou echter jammer zijn om daarom de single player te laten schieten.

Crysis 2, ontwikkeld door Crytek voor de PC, PS3, Xbox 360 (getest) en uitgebracht door EA op 25 maart 2011

Second opinion van Patrick Smeets: "Crysis 2 is juist een mooie multiplayergame"

Ik weet niet helemaal wat Eldon's probleem met de mutiplayer van Crysis 2 is. Sterker nog, de multiplayer heeft op mij meer indruk gemaakt dan de single player modus-en die vond ik al leuk. Ik vind het tempo geenszins te laag en doordat je gewoon gebruikmaakt van alle mogelijkheden van je pak moet je met meer variabelen rekening houden dan de gemiddelde pop'n'drop multiplayer als Call of Duty. De diepgang is er zeer zeker wel en juist doordat je altijd de balans moet zoeken in welke mogelijkheden van je pak je wilt accentueren en zo kan iedereen zijn eigen speelstijl kwijt in de game. Voor mij is dit de eerste FPS-multiplayer van de laatste paar maanden waarvan ik serieus overweeg om structureler te gaan spelen, terwijl ik daar helemaal geen tijd voor heb :D

Eldon Buzink