Ridge Racer 3DS heeft toch te weinig dimensie

Vorig artikel Volgend artikel

Riiiiiiiidge Racer! Ach, wat zal Kaz Hirai spijt hebben van die uitbarsting, ten tijde van de lancering van de PSP. Maar het is ook makkelijk om enthousiast te worden over de racefranchise die meer arcade is dan alle andere en die bij elke lancering van nieuwe game hardware opnieuw opduikt. Zo ook deze versie voor de Nintendo 3DS, die alles wat je zou verwachten in zich draagt: de nitrous, de eindeloze drifts, de tracks die al sinds de allereerste Ridge Racer hergebruikt worden en natuurlijk de immer valsspelende auto's van de tegenstanders.

Ridge Racer 3DS heeft toch te weinig dimensie

Met een grote Grand Prix en alle arcade-modi om even snel te spelen worden de noodzakelijke hokjes afgevinkt, met als toevoeging natuurlijk de diepte van de extra 3D-dimensie. Is dat genoeg? Dat hangt er vooral van af hoezeer je verknocht bent aan het specifieke type racen dat de game biedt.

The Good
De basis van de Ridge Racer-ervaring is dan wel bekend, maar dat heeft ook zo zijn redenen, als voornaamste dat het gewoon verdomd leuk is om zijwaarts door bochten heen te kunnen gaan en een heerlijk gevoel van snelheid te combineren met een echte arcade-instelling. Ridge Racer is en blijft leuk. Zeker als je de bumpercam aanzet en met volle teugen kunt genieten van de toegevoegde diepte is het op de 3DS lekker scheuren, net als vroeger.

Je speelt op een soort van 'best of' banen uit alle eerdere Ridge Racers, waardoor de balans en de kwaliteit automatisch gewaarborgd is. Die banen zijn gewoon steengoed, dus waarom ook niet? De kans dat je ze recent nog gespeeld hebt is minimaal en dan is het beter om voor bekende kwaliteit te gaan dan dat er allerlei risico's genomen worden met nieuw ontworpen tracks. De toevoeging van de 3D-diepte laat ook zien hoe gevarieerd en vooral ook hoe verticaal de banen wel niet waren in de oudere Ridge Racers en dat is een leuke verrassing.

Loading..

The Bad
Hoe leuk deze nostalgische trip ook is, je mist toch al snel wat diepgang. Het zal zeker zijn omdat er helemaal niets nieuws te vinden is in de game dus voelt een gang door de (niet te korte) competities goed, zeker in de latere races waar het echte tempo dat de Ridge Racer-ervaring definieert, maar val je daarna een beetje in een gat. Je kunt ghost data van andere spelers krijgen om tegen te racen via Street Pass, maar dat is maar afwachten of die net dat kleine niveauverschil heeft dat het leuk maakt om ertegen te racen. En erger nog: er zit geen online modus in. Niet om ghost data op te halen, niet om tegen elkaar te racen, helemaal niks. Je kunt met 3DS'en naast elkaar lokaal samen racen, maar dat is een optie die bij de vorige generatie hoort.

Over diepgang gesproken: de standaardview (met de auto er in) is echt onprettig; je wilt de weg bekijken maar de auto zit er letterlijk pal voor. Dat lijkt logisch, maar met de extra diepte en deze specifieke camerastand zit dat ding gewoon in de weg, waardoor de bumpercam je enige werkbare optie is. Als je dat niet probeert zul je na een tijdje een onbestemde irritatie gaan voelen jegens de 3D en dat is onterecht. Of die auto nu te ver naar voren staat zodat je ogen het niet trekken of dat daar iets anders aan de hand is weet ik niet, maar het klopt niet.

Loading..-2

The Ugly
Het blijft trouwens toch jammer om te zien dat de 'gewone' 3D-graphics toch wel te lijden hebben onder het gebrek aan power in de 3DS. 3D-diepte maakt heel veel goed, maar je blijft toch ergens op het niveau Playstation 1,5 hangen en dat is niet genoeg. Als ik naar de andere launchgames kijk is het duidelijk dat er meer uit Nintendo's portable te halen is dus in die zin komt de haast van de launchtitel dan toch weer roet in het eten gooien.

Conclusie
Tja, het is Ridge Racer. In 3D. Meer is het echt niet, maar misschien ben ik wel flauw dat ik dat jammer vind. Namco-Bandai heeft er in ieder geval slim voor gekozen om de game te laten drijven op de extra dimensie en verder qua content niets aan het toeval over te laten, maar het maakt de game na het afzwakken van de 3D-factor te veel van hetzelfde. Een gebrek aan online mogelijkheden en relatief zwakke grafische prestaties maakt het moeilijk om de game als goede showcase voor het systeem neer te zetten, maar misschien is dat ook te veel gevraagd en moeten we gewoon zeggen dat de 3DS meetelt; er is immers een Ridge Racer game uitgekomen bij de lancering :D

Ridge Racer 3 voor de Nintendo 3DS, ontwikkeld door Namco en uitgegeven door Namco-Bandai op 25 maart 2011

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies