Gaming20.12.2010

Gran Turismo 5 kan torenhoge verwachtingen niet helemaal waar maken

Polyphony, de makers van Gran Turismo 5, hebben een aardige endurance race achter de rug, met een ontwikeltijd van maar liefst 6 jaar. Het paradeplaatje van Sony werd dikwijls uitgesteld onder het mom van poetsen en schaven, ten behoeve van de perfecte race game, maar als je daadwerkelijk gaat spelen is hier niet genoeg van terug te vinden. Begrijp me niet verkeerd, GT5 is één van de betere racers op de PlayStation 3, maar ondanks de verwoede pogingen van autogek Kazunori Yamauchi die tekende als executive producer is perfectie ver te zoeken.

Gran Turismo is sinds jaar en dag de hoge lat geweest waaraan de concurrentie zich probeerde op te trekken en ook nu weer hebben de mannen van Polyphony een ijzersterke game neergezet. Dit is vooral te merken in het rijgedrag van de bolides. Elke wagen heeft zijn eigen karakteristieken en dit is op de diverse circuits goed merkbaar. Ook is dit de eerste keer dat GT zich bezighoudt met andere raceklassen zoals bijvoorbeeld het Amerikaanse NASCAR en zelfs kart racing. Niet echt mijn ding, maar wel allemaal prima uitgewerkt.

De hoeveelheid tracks, opties en auto’s zijn genoeg om de gemiddelde petrolhead de komende jaren te laten racen. In Arcade modus kun je naar harte lust racen met wat voor bolide je ook wil en in Practice kun je goed je auto’s tunen en bekend raken met de layout van de baan, maar het hart van GT5 bevindt zich als vanouds in de A-spec modus, waarbij je langzaam maar zeker een garage van wagens bij elkaar spaart en kan levelen, zodat je aan steeds prestigieuzere kampioenschappen mee kunt doen.

Het beste speel je deze game met een stuurtje, dat zorgt dat je veel beter over- of onderstuur kunt voelen in de bolides. Ook kun je veel preciezer je lijn aanhouden en dat is o zo belangrijk in het neerzetten van snelle rondetijden. Als je de luxe hebt van een 3DTV gaat er helemaal een wereld voor je open. Het racen in 3D is namelijk niet alleen een bijzondere ervaring, maar het lijkt zowaar alsof je een apex veel beter kunt aansnijden, in het bijzonder blinde bochten. En spits ook je oren, want elke (premium) auto heeft zijn eigen zang en met een goede dolby surround set-up waan je jezelf echt op het circuit. Je hoeft alleen nog wat rubber in de open haard te gooien voor de ultieme ervaring.

GT5c

Zoals gezegd is GT5 niet perfect en dat is geen schande, maar wel zeer teleurstellend, zeker als je bedenkt dat deze serie altijd op het erepodium stond ten opzichte van de concurrentie. De lange ontwikkeltijd riekt naar tussentijdse problemen. Te denken valt aan de toevoeging van 3D, de vooruitstrevende concurrentie en, om de hoofdzaak maar bij de naam te noemen, de extreme mate van millimeternaaien aan de kant van Yamauchi. Het lijkt er op dat hij zo veel wilde dat de helft maar afgemaakt is, met niemand die hem een halt heeft toe willen of durven roepen.

Het begint al met de zeer lange laadtijden; zelfs met een (optionele) 8 GB installatie zit je constant te wachten tot een track of zelfs een auto geladen is. Het lijkt er sowieso op dat de interface van de game in 2004 is ontwikkeld en daarna niet meer is aangepast aan de wensen van deze tijd of de slimmigheden die gamers tegenwoordig verwachten van een menu. Ook de online connectie problemen en verschrikkelijk lobby-host systeem dat je met Wii-achtige vriendencodes laat rommelen om te kunnen spelen met vrienden zijn op zijn zachtst gezegd irritant. Hopelijk blijven de patches komen totdat het helemaal goed is, want dit is echt GT onwaardig.

De B-spec modus uit GT4 is terug en is vergelijkbaar met de ‘Hire a driver’ optie in Forza Motorsport 2 & 3. Deze modus laat je feitelijk kijken naar hoe een AI coureur je bolide naar het podium stuurt, terwijl jij de was aan het strijken bent. Ideaal om even lekker wat credits te verdienen en wat levels te stijgen. Je hebt wat managing opties, maar verder is deze optie saai en op het vergaren van experience na nutteloos, al moet gezegd worden dat het slim is om een Facebook game vast te hangen aan deze modus, wat Polyphony heeft aangekondigd voor een patch die begin volgend jaar zal komen.

GT5b 1290630609

Grafisch stond de Gran Turismo serie altijd zijn mannetje, maar nu heb ik er letterlijk en figuurlijk een gemengd gevoel over. Hoewel de 200 premium bolides zeer mooie fotorealistische modellen zijn, lijken de andere 800 auto’s relatief gezien uit het stenen tijdperk te komen. Dit stoort omdat je dikwijls deze beide types op de weg ziet en dat verbreekt de realistische betovering van een all-premium race behoorlijk. Ook het detail van de parcoursen laat te wensen over, met ééndimensionaal publiek en lege landschappen. Het gaat soms in één adem van schokkend mooi tot gruizig en dat is juist zo erg omdat je soms een glimp ziet van hoe het had kunnen zijn.

Ook jammer is dat Gran Turismo niets heeft gedaan met haar klinische benadering van racen. Van het laffe schademodel (dat pas gaandeweg de game überhaupt zichtbaar wordt) tot de gladde presentatie is het te veel showroom en te weinig grindbak.

GT5 is absoluut een goede race game, maar niet meer dan dat. De mate van perfectie en innovatie waar de voorgaande delen zoveel roem mee hebben behaald is hier niet meer aanwezig. We hebben nog steeds te maken met een zeer diepe race simulator, maar op veel vlakken kan deze game zich niet meer meten met de concurrentie. De perfectionering van het weggedrag van de bolides maakt dit de ultieme simulator, maar een slechte online omgeving, wisselende grafische kwaliteit en het gebrek aan coherentie zorgt dat GT5 ingehaald wordt door andere race titels. Fantastische autoporno, maar geen goede game, iets dat je na zes jaar wel had mogen verwachten. Gelukkig kunnen we er van uitgaan dat deze game over een half jaar heel anders uitziet vanwege de oneindige patches, maar het had er al moeten zijn.

Kortom: Gran Turismo haalt nog steeds het podium, maar rijdt na zes jaar tijd geen Pole Position meer.

Gran Turismo 5, ontwikkeld door Polyphony Digital en uitgegeven door Sony Computer Entertainment op 24 november 2010