De PC-versie van Dark Souls 2 maakt een fantastische game nog beter

Het zal geen geheim zijn dat ik nogal een fan ben van de Souls-serie. Demon's Souls, Darks Souls, allebei geweldige games wat mij betreft, en Dark Souls 2 is daar geen uitzondering op. Nadat ik al met veel plezier een aantal keer door de PS3 en Xbox 360-versies ben gegaan kwam daar even geleden ook nog de PC-versie om de hoek. De ultieme versie, had From Software beloofd. Ze hebben niet gelogen. Waar er al weinig viel aan te merken op Dark Souls 2 lost de PC-port het laatste struikelblok op: de graphics. Hoewel de art direction sowieso al sterk was in DS2, net zoals in de andere delen, trokken de consoles het eigenlijk net niet allemaal, en als je ook maar een klein beetje een fatsoenlijke PC hebt is dat onmiddelijk opgelost. From Software heeft zelfs niet de hulp nodig gehad van buitenstaanders om deze game het uiterlijk te geven die het verdient!

Doordat de grafische opties in tegenstelling tot de eerste Dark Souls op PC wel alles bevatten dat je zou mogen verwachten in een PC-port kun je de resolutie direct opkrikken, de textures mooier maken en anti-aliasing aanzetten zo ver je videokaart het trekt. Het is opvallend dat je niet zo'n hele denderende kaart nodig hebt om in ieder geval beter uit te komen dan de console-versies en dat scheelt, en hoe meer power je hebt, hoe makkelijker het is om alles aan te zetten en toch op 60 frames aan DS2 per seconde uit te komen. Het ziet er niet alleen mooier uit, het helpt ook met de timing van je aanvallen, wat meer uitmaakt dan je denkt. Het kan zijn dat het komt omdat ik de game niet voor het eerst speelde, maar ik vond het opeens heel makkelijk om met perfecte timing te verdedigen en aan te vallen.

2449554-frpg2_2014_03_04_161544

Nu is het niet zo dat de PC-versie het uiterste uit je gaming rig kan halen, maar From Software heeft wel degelijk geleerd van haar fouten. De opties zijn beter, er zit geen Games for Windows Live meer in en het voelt niet meer aan alsof het een nakomertje is. Maar het kan altijd beter! Ook deze keer is het visuele hacker Durante (die fameus de eerste Dark Souls op PC mooi maakte) namelijk gelukt om nog wat extra trucjes uit te halen. Door de beeldkwaliteit tot veel hoger dan normaal op te schroeven en daarna het beeld te downsampelen krijg je een prachtig effect, maar dan moet je dus wel ook een hele flinke PC hebben om nog meer frames te krijgen dan de 360-versie van Blighttown, zullen we maar zeggen. Het ziet er wel prachtig uit, dat moet gezegd worden.

Hoe dan ook, als je nog hebt zitten twijfelen over Dark Souls 2 en je hebt de toegang tot een PC, koop dan vooral deze versie. Nog los van het prijsverschil dat over niet al te lange tijd zal gaan optreden is dit gewoon de ultieme versie van de game. Met een controller naar keuze (niet met muis en toetsenbord spelen!) kun je nóg harder genieten van al het gespuis dat Drangleic herbergt, en het was al zo leuk daar. Must-have voor fans en eigenlijk ook voor de nieuwsgierigen.

Dark Souls 2, gemaakt voor PC door From Software en uitgebracht door Bandai-Namco op 25 april 2014