Donkey Kong Country: Tropical Freeze doet de temperatuur stijgen

Na Donkey Kong Country Returns en de 3DS iteratie van dezelfde game die daar op volgde, is het nu tijd voor een nieuwe game op de Wii U. Maak je klaar voor een goede, maar wel frustrerende platformer die je terugbrengt naar de hardcore moeilijkheidsgraad uit het NES tijdperk. Het is namelijk drama op het Bounty-eiland van Donkey Kong en zijn vriendjes. Een vikingvolkje, de Snomads genaamd, willen het eiland inlijven en omdat ze een kouder klimaat gewend zijn, proberen ze de temperatuur op Donkey Kong’s eiland onder nul te krijgen. Tot zover het plot. Maar de gameplay? Die is heel wat geïnsipreerder.

De game lijkt niet af te wijken van het pad dat reeds was geëffend door diens voorgangers, maar Retro Studios heeft op een aantal fronten toch nog weten te innoveren. Het eerste dat opvalt zijn de prachtige HD graphics die werkelijk van je beeld afspatten. Het niveau van detail en het gebruik van het rijke kleurenpalet is echt prachtig; ik durf wel te zeggen dat Tropical Freeze misschien wel de mooiste game is op de Wii U, niet in de laatste plaats omdat al dat moois zich kan beroepen op een vreselijk solide 60 frames per seconde, zodat je altijd precies ziet wat je doet en wat er gebeurt. Tropical Freeze speelt ondanks de nieuwe laag verf wel ongeveer hetzelfde als de voorgaande games: Kong kan nog steeds op de grond bonken en zich vastklampen aan bovengelegen vegetatie om zich een weg richting de bananen te banen.dk-4

De andere personages Diddy, Cranky en Dixie geven Donkey Kong dubbel leven en extra vaardigheden. Dat is ook hard nodig, want net als in Dark Souls is afgaan eerder regel dan uitzondering. Diddy klimt op Donkey’s rug en kan dankzij zijn jetpack de sprongen horizontaal verlengen, dit terwijl Dixie ervoor zorgt dat Donkey hoger kan springen met haar helicopter-vlechtjes. Cranky’s loopstok heeft een toffe pogo move waarmee het platformen een stuk eenvoudiger wordt. Elk personage heeft bovenop de unieke vaardigheden nog een “KING POW” move die zich langzaam oplaadt. Diddy kan met deze move bijvoorbeeld alle vijanden in beeld veranderen in 1UP ballonnen, Dixie maakt er stapelbare hartjes van en Cranky’s Midas move verandert ze in muntjes.

Je zou denken dat de game in co-op makkelijker wordt, maar niets is minder waar. Donkey en co. werken namelijk niet meer samen en worden apart van elkaar bestuurd. Niet alleen heeft Donkey Kong het moeilijker vanwege het ontbreken van de speciale moves, de hartjes worden nu gedeeld door beide spelers en behalve als beide spelers erg goed weten wat ze doen verlies je die dus ook sneller. Wie denkt wel even makkelijk door de game te gaan met Nintendo’s veel bekritiseerde Superguide modus komt bedrogen uit; deze is namelijk afwezig. Je zult het toch echt zelf moeten doen deze keer, zo zullen ze bij Retro Studios gedacht hebben. Naast het gewoon behalen van een level zijn er natuurlijk weer subdoelen en ook nu weer is het mogelijk om (met de grootste moeite) de letters K O N G te verzamelen voor een bonus. Nadat je alles hebt verzameld, wat al bijna onmogelijk is, worden er nog moeilijkere bonus levels vrijgespeeld. De hardcore platformfans kunnen hun borst dus wel nat maken, zoveel is duidelijk.

tropical-freeze-540x305

Het level design, hét verschil tussen een aardige en fantastische platformer, is overigens zeer goed gedaan. Bij elk level worden er nieuwe elementen geïntroduceerd en daardoor blijft de game fris aanvoelen. De levels variëren in moeilijkheid en diversiteit en zoals gezegd keren bepaalde elementen uit de vorige games terug. Zo heb je weer de tonnen waarmee je jezelf kunt lanceren en heb je met Rambi de neushoorn een geduchte medestander die bepaalde blokkades kan verwijderen.Die afwisseling en de perfecte uitvoering van elk element maakt dat zelfs de levels met de mijnkarretjes met plezier tegemoet kunnen worden gezien, en dan ben je goed bezig. Met de verzamelde munten kun je nog items kopen die je kunnen helpen een level tot een goed einde te brengen. Denk aan extra levens, groene ballonnen die je behoeden voor een val en een papegaai die je hints geeft betreffende te verzamelen puzzelstukjes.

De game maakt vreemd genoeg geen gebruik van het touchpad en is wat dat betreft een pure 2D platformer. Voor velen zal deze kluif qua moeilijkheidsgraad even teveel van het goede zijn, maar voor de doorgewinterde Nintendo- en vooral platformfan is Donkey Kong Tropical Freeze een verademing wat betreft de geboden uitdaging. De grote vraag is natuurlijk hoe deze Donkey Kong zich verhoudt met al het andere platformer geweld op de Wii U. Deze is dan ook niet eenvoudig te beantwoorden, want Super Mario 3D World en Rayman Legends zijn ook al platformers op eenzame hoogte, maar als je een zeer uitdagende platformer zoekt die verder helemaal tot in detail is opgepoetst, dan ben je met deze titel echt niet in de aap gelogeerd.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze, ontwikkeld door Retro Studios voor Wii U en uitgebracht dor Nintendo op 21 februari 2014

Rick van Beem

Rick is Marketing manager bij Lunagames, PR manager bij OneBigGame en co-host van de gamecowboys podcast. Volg Rick via @ianfleming77 op Twitter.