Deus Ex: Human Revolution Director's Cut is de échte Deus Ex-ervaring

Vroeger, voordat de Wii U op de markt was, had ik visioenen van een platform dat de concurrentie met Xbox 360 en PS3 goed aankon en daardoor automatisch hét platform zou worden om games op te spelen die voor alles gemaakt werden. Dat ding had een hardstikke leuke controller die allerlei mogelijkheden zou bieden, dus dat kon niet missen, toch? De realiteit blijkt anders. Heel anders. Jammer, zeker als je een game als Deus Ex: Human Revolution Director's Cut speelt, één van de weinige -zoniet de enige- games die gebruik maakt van wat de Wii U allemaal kan. Dat het daarnaast ook nog eens speelt als een échte Deus Ex game die je op elk moment de keuze geeft in hoe je het wilt aanpakken is dan de kers op de taart.

Voor de goede orde: ik ga niet helemaal de recensie van Human Revolution opnieuw doen, maar vooral even aanstippen wat de verbeteringen zijn. Dat zijn er nogal wat, die half in het verbeteren van je mogelijkheden zitten (op alle nieuwe versies van toepassing) en half in de Wii U-mogelijkheden. Eerst maar de general housekeeping doen? Als je enige interesse hebt in deze game heb je al gehoord dat er in de Director's Cut nogal wat verbeteringen zijn gemaakt in dat opzicht. Alle eindbazen zijn bewerkt zodat je te allen tijde andere opties hebt dan directe confrontatie. Ik heb expres een karakter gespeeld dat zich puur op hacken en stealth richt om te kunnen kijken of dat echt zo is. Het korte antwoord? Ja, dat is zo. Op de allerlaatste eindbaas na zijn de arena's om de eindbazen heen zo gemaakt dat je via het hacken van turrets en het vinden van omwegen altijd opties hebt, zoals dat hoort bij een Deus Ex game.

20131105102145-10356dxhrdc_wiiu_social

Daarnaast is een stuk DLC genaamd The Missing Link ook direct geïntegreerd in de game en zeker voor een platform als de Wii U, die normaal altijd verstoken blijft van enige DLC-liefde, is dat erg prettig. Het sluit naadloos aan op het bestaande verhaal en je zult het niet merken als je de game voor het eerst speelt maar weet dat je ervaring dus nog iets verlengd is. Er zijn wel een aantal zaken die wat mij betreft een augmentatie hadden mogen krijgen, eerst en vooral de manier waarop de mensen in de wereld worden weergegeven. Sinds Halo 3 heb ik niet meer zo'n lelijk gerenderde mensen gezien en zeker in het eerste gedeelte van de game (het lijkt langzaam beter te worden naar het einde toe, maar misschien is dat gewoon gewenning) ziet het er echt uit alsof de modellen zijn gemaakt voor een PS2. Verder loopt de game op de Wii U heerlijk soepel en ziet alles er nog steeds sferisch en prachtig uit, zodanig dat je geen moment buiten gesprekken doorhebt dat dit een oudere game is.

Zoals ik al zei, de Wii U-versie is degene die je wilt hebben, zou je de beschikking hebben over het apparaat en Human Revolution nog niet gespeeld hebben. Dat komt ook deels door de goede integratie van de Gamepad, niet alleen in de zin dat je ook zonder je TV kunt spelen (en dat kan) waarbij je de 'gewone' versie krijgt, maar vooral doordat er zoveel van de game omgebouwd is dat het Gamepad toevoegt. Alleen al het kunnen markeren van bepaalde zaken op de kaart voor later onderzoek zu genoeg zijn, maar ook het hacken wordt veel leuker als het op een apart scherm gebeurt en dingen zoals je sniper scope via het gamepad bekijken, het kunnen lezen van de verhalen en zo nog een paar zaken doen je geloven dat deze game gemaakt had kunnen zijn voor het platform.

20131105102159-10358hacking

Het moge duidelijk zijn: Human Revolution Director's Cut is -zoals dat hoort- de definitieve Deus Ex-ervaring. Het is niet genoeg om je deze game nog eens te laten spelen (of je moet wel héél erg merkvast zijn en in alles dat er de komende weken gaat uitkomen niets van je gading te kunnen vinden) maar voor iedereen die de game eerder gemeden of gemist heeft loont het zich wel om een aankoop te overwegen, zeker als je een Wii U hebt. Dat platform begint rustigaan toch wat goede games te krijgen, maar anders dan bijvoorbeeld Mass Effect of Batman is Human Revolution wél een game die beter tot zijn recht komt op Nintendo's platform en daarmee automatisch gebombardeerd kan worden tot top-10 voor de console. Want Deus Ex: Human Revolution was al een aardige game, maar is met deze versie opgeklommen tot een hele goede game die het nog steeds waard is om te spelen.

Deus Ex: Human Revolution Director's Cut, ontwikkeld door Eidos Montreal voor de Wii U (getest), PC, Xbox 360 en PS3 en uitgebracht door Square Enix op 25 oktober 2013