Scribblenauts Unmasked: vrolijk maar makkelijk

Comics en games zijn twee handen op een buik. Dit jaar alleen al verschijnen er zestien games gebaseerd op Amerikaanse, Europese en Japanse  stripfiguren. Er is er maar echter één waar er fanatiek wordt gepuzzeld, Scribblenauts Unmasked: A DC Comics Adventure. Helaas blijkt de combinatie niet helemaal succesvol.

Buiten viel de regen met bakken uit de hemel, ik merkte er weinig van. Scribblenauts Unmasked maakte me helemaal vrolijk. Misschien lag het aan de blije kleuren of het feit dat Chibi-Batman te schattig voor woorden blijkt, maar de glimlach was niet van mijn gezicht te slaan. Aangezien de DC wereld sinds de reboot een duistere en naargeestige plek is geworden was deze game een aangename verrassing.

5th Cell heeft ook zeer goed naar de DC database gekeken. Scribblenauts barst bijna uit elkaar door de tientallen karakters, verhaallijnen en verwijzingen. Tot mijn vreugde bespeurde ik al snel obscure namen en termen als Maxine “Cyclone” Hunkel, ‘Motherbox’ en knikken richting de Seven Soldiers of Victory. Verder zal de leek enorm veel versies van Batman en Superman bespeuren – en allemaal overgoten in dat kinderlijk vrolijk jasje van de serie.

De al bijna overvolle game is verder afgeladen met honderden kleine puzzels. De meesten daarvan verschijnen random in de verschillende velden van Scribblenauts. Krijg je een aantal niet opgelost? Herstart het veld en er komen weer nieuwe tevoorschijn. Alleen de hersenbrekers van de verhaallijn blijven hetzelfde. Hierdoor blijft de game vers en onvoorspelbaar en zorgt het ervoor dat je niet te gefrustreerd raakt.

Kraken

Helaas gaat dit wel ten koste van de kwaliteit. De meeste puzzels zijn vrij gemakkelijk op te lossen - of te ontwijken. Ze variëren van ‘breng X naar Y’,  ‘tover Z tevoorschijn’ of ‘raad het juiste karakter’. Gelukkig zijn er een aantal vraagstukken waarbij enige creativiteit is vereist, maar ze komen te weinig voor. De uitdagingen waarvan je hersens het meest gaan kraken zijn helaas degenen waarvan je geen idee hebt wat de makers nou willen.

Er wordt ook veel gevochten. Je bent vaker bezig met tegenstanders van je af te houden, dan raadsels aan het oplossen. Logisch voor een DC game, maar niet voor een breinkraker als Scribblenauts. Het haalt de creativiteit (waar de serie het toch van moet hebben) zelfs omlaag. De enige uitdaging die ik voor mezelf kon verzinnen was welke obscure held te summonen om mezelf te verdedigen. Leuk voor de comicfanaat, maar minder voor de Scribblenautsfan.

Ik kan Scribblenauts Unmasked daarom niet 100% aanraden. Door de vrolijke sfeer vergeet je even dat het de afgelopen tijd zoveel regent. DC fans ontmoeten weer oude bekenden die ze (dankzij de reboot) zo erg gemist hebben. Maar de puzzels zijn niet uitdagend genoeg, de actie onnodig en de creativiteit wordt niet voldoende benut. Het lijkt teveel op een expansie om de maximale prijs te rechtvaardigen. Wachten even op de budgetbak.