Disney Infinity: een grote aanslag op de beurs

Er zijn twee games waar bij ons thuis enorm naar uitgekeken wordt: Disney’s Infinity en Skylanders Swapforce. Voor de laatste game moeten we nog even wachten maar Infinity is sinds 21 augustus beschikbaar! Natuurlijk is het concept van Infinity afgekeken van Skylanders. Daar hoeven we ook niet moeilijk over te doen. De hele entertainment industrie staat bol van de gekopieerde ideeën. Als iets eenmaal aanslaat maken andere partijen er een soortgelijk spel van. Dat is geen geheim. Als ik alleen maar originele games zou pre- en reviewen zou ik het erg rustig hebben.

De overeenkomsten tussen de twee games zijn groter dan de verschillen. In Infinity moet je de karakters op de basis zetten waarna ze in het spel tot leven komen. Je kunt tijdens het spel wisselen van karakter (mits je in de ‘serie’ blijft, meer daarover later). De technologie is hetzelfde, er zit een contactless chip in de karakters, de powerdiscs en het game-element. Karakters krijgen meer mogelijkheden des te langer je speelt en je moet alles kapotslaan wat je tegenkomt.

Het grootste verschil is wel dat de Infinity karakters voor bijna iedereen die games speelt wel bekend zijn (als je tenminste niet onder een steen hebt gewoond) : Jack Sparrow, Mr Incredible en Sulley zijn gewoon ‘oude bekenden’. Dat is, denk ik, een voordeel voor Disney als je nieuwe bent met dit spelgenre (en dus nog niet gespeeld hebt met Skylanders), het spreekt je waarschijnlijk meer aan dan de Skylanders.

Screen Shot 2013-09-30 at 23.08.03

Jack Sparrow, Sulley en Mr. Incredible zijn de drie karakters die in de starter kit zitten. Daarnaast de basis (de ‘base’), een powerdisk en het games element waarin de drie games zitten die je als een van de drie karakters kunt spelen. Er kunnen maximaal 2 karakters op de basis staan, dus kan je met de starterkit met twee spelers tegelijk spelen. Daar zitten wel wat mitsen en maren aan want dat kan alleen maar in de Toy Box mode (een wereld die je zelf kunt bouwen). Het scherm splitst zich dan in twee delen voor de twee spelers.

Als je samen een van de drie spellen (Monsters U, Pirates of the Caribbean of The Incredibles wilt spelen heb je twee karakters uit die film nodig, bijvoorbeeld Mr en Mrs. Incredible. Dat betekent dat je of een extra figuur moet kopen a €14,99 of de sidekicks a €30,00. Maar dan ben je er nog niet. Binnen een spel zitten ook nog dingen die alleen door weer andere karakters kunnen worden geunlocked. In het geval van The incredibles door Dash €14,99 en Violet €14,99. Een snelle rekensom: 79+ 3 x 15 = 124 EUR. Maar dat was natuurlijk ook de bedoeling, het is spelen, sparen en kopen!

familie incredible

Als je het spel opstart, krijg je gelijk het Disney gevoel over je. Dat is een combinatie van herkenbaarheid en de bekende Disney iconen, zoals het silhouet van het kasteel. De intro is licht verwarrend (is zelfs een onderwerp in de FAQ geworden). Je moet het lichtje volgen en daarmee ben je gelijk bezig met de ‘training’ van het spel. Daarna kan je pas echt beginnen met spelen. Er zijn, zoals gezegd, twee soorten spellen in Infitinity: de Toy Box en de reguliere werelden. Die werelden zijn gelinkt aan de karakters. Bij Mr. Incredible is de wereld een stad waar je de robots van Syndrome moet verslaan. Kapitein Jack Sparrow hupt door zijn eigen wereld rond, natuurlijk met water en boten en moet je Davy Jones verslaan. Per wereld heb je andere dingen die je kunt doen. Mr. Incredible heeft bijvoorbeeld een auto die je kunt gebruiken en Jack Sparrow een natuurlijk een boot.

Zoals wel vaker in games (bijvoorbeeld de Lego games zoals Batman 2: DC Super Heroes ) moet alles kapot. Dat wil zeggen dat je een groot gedeelte van de tijd bezig bent met het kort en klein slaan van allerlei objecten om maar punten te verzamelen. Ook zijn er speciale objecten die alleen kunnen worden geopend als het juiste karakter op de basis staat. Onze testversie bestond alleen uit de starterset dus dit hebben we niet kunnen testen. Mijn voorkeur gaat uit naar de werelden die al bestaan met alle missies erin. Het zijn drie zeer verschillende werelden waar ik een voorkeur heb voor de wereld van Jack Sparrow. Het is gewoon iets levendiger dan Monsters U. De wereld van Mr Incredible is een goede tweede, wat dan de campus van Monster U automatisch als derde laat eindigen.

De Toy Box mode geeft je veel mogelijkheden om te verzamelen (dat is trouwens in het hele spel zo) en je wereld vorm te geven. Sterker nog, er zou best nog wel eens heel veel leuke dingen te doen zijn als je in Toy Box aan de slag gaat. Er zit zelfs een soort simpele programmeermodus in (logic link connection), zoals je in deze video kunt zien.

Daarnaast is er onlangs de Disney Infinity: Toy Box voor iPad geïntroduceerd (gratis tot 15 oktober volgens iTunes). Door de iPad app te koppelen met je console (via de Disney ID die je gebruikt om op je console te spelen) heb je opeens ook al je Infinity karakters op je iPad. (meer over de app op Youtube).

Maar belangrijker dan wat ik er van vindt, wat vinden jongere spelers er van? Ik liet het spel spelen door Julian van elf die ook al veel ervaring heeft met Skylanders. De leercurve was in dit geval voor hem redelijk vlak en binnen no-time liet hij me alle kanten van de Toy Box mode zien. Voor Matthew van vier was Infinity nog te complex maar hij vond het wel erg leuk om mee te kijken wat er gebeurt in het spel. Natuurlijk komen er meer starterkits beschikbaar en ook losse games (Cars is al te koop als losse game met twee karakters). Wie we ook nog kunnen verwachten zijn natuurlijk Mickey uit Fantasia, Rapunzel, Wreck it Ralph, Dombo en nog een aantal andere. Reken er maar op dat met regelmaat nieuwe karakters zullen uitkomen, tenminste als het spel aanslaat.

De in 2008 opgerichte Disney Interactive heeft sinds die tijd ongeveer 1.41 miljard dollar verloren volgens de Wall Street Journal. De ontwikkeling van Infinity komt volgens ingewijden op ongeveer 100 miljoen dollar neer, waarmee het een behoorlijke gok is. Aan de andere kant, Disney is wel gewend aan dat soort bedragen, het zijn ongeveer ook de kosten voor een z.g. blockbuster film. Toch zullen er best wel wat mensen zenuwachtig hebben uitgekeken naar de ontvangst van het spel en de eerste verkopen. Maar volgens een analist van marktonderzoeksbureau Piper Jaffray& Co.  heeft Disney ongeveer voor $ 30 miljoen aan Infinity verkocht, in de eerste week grofweg het zelfde wat Activision haalde met de laatste uitbreiding, de Skylander Giants in 2012.

jack sparrow

Disney Infinity is een leuk spel vol bekende karakters. Het is vooral gericht op jongere spelers (en verzamelaars) die plezier hebben in het verkennen van werelden (inclusief het bouwen van eigen levels), het voltooien van missies en het verzamelen van karakters om daarmee te spelen. Ik vond het zelf leuk om te spelen maar het is voor mij niet een game die een blijvende aantrekking op mij heeft. Het is wel een spel wat leuk is om samen met de kinderen te spelen, als je maar rekening houdt dat zij er al heel snel veel beter in zijn dan jij en dat je in de Toy Box mode ongenadig op je donder krijgt!

De starterset van Disney heeft wat beperking. Je kunt wel samen spelen met bijvoorbeeld Sulley en Jack Sparrow maar alleen in de Toy Box. Je hebt twee karakters uit dezelfde serie nodig hebt om samen in een wereld te spelen. Dat tweede karakter kan een ‘slechterik’ zijn of een hulpje. Net zoals Skylanders zal Infinity voor een hoop (jonge) spelers niet stoppen bij alleen de starterset. Maar gelukkig zitten Sinterklaas en Kerst dicht bij elkaar ;-)

Disney Infinity, ontwikkeld door Avalanche Software voor de PS3, Wii, Wii U, 3DS, 360 (getest) PC en iOS en uitgegeven door Disney Interactive Studios op 18 september 2013

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...