Split/Second: Nekharen overeind

Vorig artikel Volgend artikel
Split/Second: Nekharen overeind

Split/Second is een arcade racegame uit de koker van Black Rock Studio, die je misschien wel kent van Quad-racer Pure. Net zoals die game blijft Split/Second verre van de race-simulatie die games als Gran Turismo en Forza typeert en is de spanning van de race belangrijker dan de racelijn.

De game situeert je in een TV-programma, waar op verschillende plaatsen langs de route explosieven geplaatst zijn die je bij goed genoeg rijgedrag kunt laten afgaan. Dat zorgt voor instortende gebouwen, bruggen, ontploffende silo's en andere verwoestingen die je tegenstanders uitschakelen en soms zelfs de route van de race veranderen of afkorten.

The Good
Als je een game zoekt die de opwinding van een goede Hollywood-achtervolging weet te pakken zit je goed: van de kleurenfilters en andere grafische effecten tot het minimaliseren van alle metertjes en cijfers, alles is er aan gedaan om dit zo dicht bij de gemiddelde Michael Bay blockbuster te krijgen als het maar kan. De verschillende tracks hebben allemaal eigen elementen waarvan je hoopt dat je ze de lucht in mag jagen, en bijna zonder uitzondering gebeurt dat ook. Je mag nog snel een herhaling kijken als je wilt, maar verder blijft de adrenaline pompen.

Want het zijn niet alleen de looks die Hollywood uitstralen: alle afkortingen die je neemt zijn zo getimed dat je het net haalt, alle grote explosies vallen zo dat je net je tegenstanders onder een cruiseschip ziet vallen voordat je er overheen rijdt. Een ontploffing te dichtbij brengt ook risico met zich mee, want je bent zelf net zo kwetsbaar. Maar anders dan andere games waarbij een aanval aankomt of niet kun je veel aanvallen met snelle reacties gedeeltelijk, soms zelfs helemaal, ontwijken. Ben je net goed weggekomen en zit je er bij de volgende aanval weer bijna tegenaan ga je alsnog voor de bijl of heb je flink tijd verloren, maar het voelt veel eerlijker aan.

splitsecond-3

De races zijn eigenlijk al spannend genoeg, maar er zijn gelukkig meer evenementen: een bewapende helicopter die achter je aan komt en waarvan je de raketten moet ontwijken (en later terugschieten) of vrachtwagens die je onder tijdsdruk moet inhalen terwijl ze explosieve tonnen droppen. Alles levert bij goed gevolg punten op die je weer gebruikt voor snellere auto's en nieuwe seizoenen met nieuwe tracks, waarbij de progressie precies goed is: als je niet zit te klooien kun je altijd ergens verder.

The Bad
Het enige evenement dat teruggrijpt naar het echte racen verstoort ook direct de pret: als je een auto krijgt en daarmee een vastgestelde tijd moet verbeteren zonder dat er verder iemand op de baan is moet je opeens wel een racelijn gaan volgen en valt je beloningsmechanisme (shit opblazen) weg. Er gaan dan wat random explosies af die je uit je hoofd moet leren zodat je ze kunt ontwijken, want anders dan bij de rest van de game staat één fout voor een automatische zilveren medaille. Grr.

Wat voor veel mensen ook een probleem gaat zijn is dat de online multiplayer net niet genoeg balans oplevert om lang te kunnen bekoren. Juist doordat je geen directe mogelijkheid hebt om voorgelegen racers te dwarsbomen moet je in de buurt komen, maar als iemand de track beheerst wordt dat heel lastig. Begrijp me niet verkeerd, ook online blijft de spanning hoog, juist als je op de -onverdedigbare- eerste plek rijdt, maar als je vooral online wilt gaan racen kun je misschien beter in de richting van Blur kijken.

splitsecond-1

The ugly
Eeuwig zonde: voor een game die bijna een spirituele opvolger van de Burnout-serie genoemd kan worden is het gek dat ze bij Black Rock geen experiment hebben gedaan met ouderwets beuken tegen andere auto's. Misschien zit er patent op? Ik weet het niet, maar het had de chaos wel compleet gemaakt!

Oordeel
Split/Second is het spectaculairste rondje dat ik in de laatste twee jaar gereden heb en als je net zoals ik toch geen tijd hebt om eeuwig online te blijven racen maar gewoon af en toe stoom wilt afblazen op explosieve wijze, dan wil je dit gewoon hebben.

Split/Second Velocity voor de Xbox 360 enPlaystation 3, ontwikkeld door Black Rock Studios, uitgebracht door Disney Interactive Studios

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies