Dishonored: The Knife of Dunwall doet er een lekker schepje bovenop

Weet je nog, toen DLC (downloadable content, u weet wel) nog bestond uit een nutteloze toevoeging voor je paard in Oblivion? En hoe kwaad we daarover waren? En nu is alles anders, krijgen we fantastische bijprodukten als Blood Dragon en The Knife of Dunwall voor een paar euro meer. Juist, ik vind dit een fijn stukje extra content voor Dishonored. Dat komt voornamelijk omdat ik Dishonored net zoals de meesten op het GC hoofdkwartier nogal goed vond, want Knife of Dunwall is voornamelijk meer van hetzelfde lekkere koekje. Bereid je dus maar voor op meer sluipen en een leuke alternatieve kijk in de mooie wereld die Arkane geschapen heeft.

Say hi to the bad guy

Het verhaal van Knife of Dunwall draait om Daud, de antagonist van Dishonored. De goede (of ja, slechte) man is minstens zo getalenteerd als Corvo dat was en heeft een vergelijkbare set met speciale krachten. Nieuw is dat Blink ervoor zorgt dat de wereld stilstaat zolang je van de linkerstick afblijft, zodat je veel meer dan eerst om hoekjes en vanuit rare posities kunt ontsnappen. Daarnaast kan Daud hulpjes laten aanrukken die de gemerkte vijanden aanvallen, à la Assassin's Creed. Net zoals in de eerste game zitten de levels waar je in speelt vol met relieken en andere items die je kunt spenderen om je krachten te verbeteren en zijn er verder nog tientallen goede redenen om de prachtig gerealiseerde omgevingen te verkennen.

De stealth-gameplay blijft goed (Blink heeft het genre wat mij betreft voor altijd veranderd) maar Knife of Dunwall bewijst maar weer eens dat de lokatie Dunwall een van de belangrijkste pijlers is waar het succes van Dishonored op staat. De slachterij waar de walvissen gestript worden voor vlees en olie en waar de werkers door het management net zo uitgeknepen worden, het district waar een grootgrondbezitter de bewoners stelselmatig aan het infecteren is met de plaag om de gebouwen goedkoop te kunnen krijgen, het zijn allemaal goed uitgewerkte plekken die passen binnen het beeld dat je in Dishonored hebt opgebouwd. Dat is ook de reden waarom het vorige DLC-pakket Dunwall City Trials, dat zich puur op de mechanieken richtte zonder enige context, voor mij niet zo veel indruk heeft gemaakt.

Screen Shot 2013-04-30 at 21.35.53

Kwestie van karakter

Dunwall heeft dus karakter, maar ook Daud zelf heeft -meer dan Corvo- een mening over de mensen die verantwoordelijk zijn voor wat er gebeurt in Dunwall en die daarvoor moeten boeten. En boeten zullen ze natuurlijk, want ik neem aan dat de meeste mensen in eerste instantie de neiging hebben gehad om Dishonored redelijk stealthy, 'goed' te spelen. Maar ja, Daud is een killer, dus dit is het perfecte moment om eens een keer helemaal los te gaan. Omdat de lengte van de campagne zo rond de vijf, zes uur zit (iets sneller als iedereen eraan gaat) is het ook nog eens makkelijk om het daarna nog eens andersom te doen. Leuke toevoeging waar je ook mee kunt experimenteren is trouwens ook de mogelijkheid om 'favors' te kopen voor je aan het level begint, die je extra items of hints kunnen bezorgen die je daarna in het level kunt vinden, als je goed genoeg zoekt.

Al met al zou je wel gek zijn als je het tientje (een tientje!) er niet voor over hebt om nog een flink extra stuk Dishonored te krijgen. Het is een mooi stukje inkleuring van de sfeer die Dunwall heeft en is daarnaast ook nog eens een leuke kijk in het karakter van iemand die je in de originele game nauwelijks ziet. Hopelijk kan Arkane nog meer van deze kwaliteit uit de hoge hoed toveren, want op deze manier kun je mij ook de tweede vijftig euro afhandig maken voor de doorgaande avonturen in Dunwall.

The Knife of Dunwall, DLC-uitbreiding voor Dishonored, ontwikkeld door Arkane Studios voor de Xbox 360, PS3 en PC (getest) en uitgegeven door Bethesda Softworks op 16 april 2013

Deze game is getest op een HP Pavilion HPE H9 Phoenix Desktop PC.