Simcity: een stad met problemen, maar volgens de burgemeester komt het goed

Vorig artikel Volgend artikel

Na een alfa versie in augustus tijdens Gamescom en twee bèta versies in januari had ik een dubbel gevoel bij de nieuwe versie van Simcity. JA: het lijkt een prachtige nieuwe editie te zijn van het spel wat ik al meer dan 20 jaar speel (alle versies) met een verslavende gameplay en eyecandy. NEE: ik heb zo mijn twijfels over de opzet van EA met deze nieuwe versie. Als je Simcity wilt spelen doe je dat op EA Origin servers en moet je dus online zijn (en EA trouwens ook!) De verplichting om altijd online te moeten zijn om het spel te spelen is wat mij betreft overdreven. Natuurlijk kan een online versie een dimensie aan het spel geven door uitgebreid met vrienden of vreemden te kunnen spelen. Steeds meer games bieden de mogelijkheid hiertoe. En daar is niets mis mee.

Simcity: een stad met problemen, maar volgens de burgemeester komt het goed

Ik wil niet online spelen!

Maar waarom moet een online verbinding een verplichting zijn om het spel te kunnen spelen? Ik heb helemaal niet zo’n behoefte om Simcity online te spelen. Ik wil gewoon Simcity spelen, offline en in mijn eentje. Als het verandert en ik wel met anderen wil spelen dan hoor je het wel. Daarnaast is er nog een ander aspect, iets wat Blizzard maar al te goed weet (google maar eens op ‘Diablo III error 37’): als je dit soort spellen met een sterke online component op de markt brengt moet je zeker weten dat je ook de stabiliteit kunt bieden die gamers willen. Niets is zo frustrerend als willen spelen maar niet kunnen, toevallig om ergens een server niet online is of het verkeer niet aankan.

Hier met die DVD

Op vrijdag lag de DVD met Simcity op de deurmat. Ik stopte de DVD in de speler, installeerde het spel en wilde gaan spelen. Maar dat liep heel anders. Maar laten we niet te ver vooruit lopen op dat wat er gebeurde!

Screen Shot 2013-03-15 at 00.00.38

The Good

De nieuwe Simcity heeft, in essentie, nog steeds dezelfde gameplay als alle vorige versies. Bouw een stad, zorg dat iedereen tevreden is en blijft en probeer de stad te laten groeien. Hoe meer inwoners je stad heeft des te meer er mogelijk is qua gebouwen infrastructuur en zo voort. En dat is best nog een uitdaging waarbij jouw skills als burgemeester direct invloed hebben op de hoeveelheid werk. Het feit dat de gameplay bekend is, dat is niet erg. Heel veel spellen zijn “deel x” van een serie. In deze versie zijn natuurlijk wel een aantal dingen nieuw, zoals de mogelijkheid om wegen ook kronkelig of gebogen aan te leggen. Dat maakt je stad toch wel leuker in plaats van de wel heel Amerikaanse ‘grids’ (die trouwens wel heel efficiënt zijn).

Simcity is ook verbonden met cheats. Even wat meer geld nodig? In het verleden was er altijd wel een code die je kon intikken. De Sandbox mode (vrij spelen) geeft onbeperkt geld en andere instellingen waardoor lekker je gang kunt gaan. Er zijn nieuwe spelelementen zoals de specialisaties. Het kiezen van een stad doe je niet alleen op basis van wat je ziet (leuk eilandje) maar ook wat er in de bodem zit, zoals water, kolen, olie en erts maar ook de hoeveelheid wind die er waait (en dus wind energie kan opwekken). Met andere steden kan je verbindingen maken. Andere steden waar je zelf de burgemeester van bent, je vrienden de burgemeester van zijn of steden van complete vreemden.

The Bad

Wat is er dan “Bad” aan Simcity? De opzet met redelijk kleine steden geeft je niet zo veel mogelijkheden, althans zo lijkt het. Je moet connecties maken met andere steden omdat je maar een heel beperkte ruimte hebt om je stad te bouwen en je hebt nooit alle elementen voorhanden die nodig zijn om een stad goed draaiende te houden. Nu is dat een goede reden om samen te spelen, maar het is toch enorm jammer dat je niet zoals in alle andere delen een megastad kon bouwen, gewoon voor jezelf.

Een ander nadeel heeft wel te maken met de problemen met Simcity en dat is het gebruik van Simcity servers. Iedere server is een eigen omgeving en de steden die je maakt, bestaan alleen maar op die server en kunnen niet worden overgezet (op dit moment). Ik was op een gegeven moment tijdens het testen een stad kwijt maar nu weet ik waar het aan ligt: het staat ergens op een andere server. Als jij op Noord Amerika Oost 1 server een stad hebt gebouwd en de server doet het niet dan kan je niet bij je stad. Zoals als op dit moment. Daar wordt trouwens met geen woord over gerept bij de selectie van de servers, alleen ergens op de website vind je deze informatie. Leuk dat je op alle server kunt inloggen maar het betekent wel dat je steden op allerlei servers hebt staan zonder dat dit duidelijk wordt gemaakt.

Screen Shot 2013-03-15 at 00.00.56

The Ugly

EA zegt dat ze de belasting van de servers onderschat heeft. Dat is erg vreemd voor een bedrijf wat al meer dan 30 jaar games maakt. Ook het internet is niet nieuw dus waarom verrast worden door de het feit dat de servers het niet hielden? Ook de opmerking dat er ‘op een manier gespeeld wordt die EA niet verwachtte’ doet bij mij de vraag opkomen, hoe dan? Ik zou wel eens willen weten wat er nou echt mis is gegaan. Zoals gezegd, EA is niet de enige die dit overkomt. En ik denk (en hoop) dat dit echt iets is wat alleen de eerste week of weken zal gebeuren. Want dat dit niet goed is voor EA's reputatie mag duidelijk zijn!

Een slecht begin

Ik had me dit review heel anders voorgesteld. Vol met superlatieven over Simcity, qua gameplay overigens terecht wat mij betreft. Maar het is heel anders geworden. Het hele weekend dat ik het geprobeerd om te spelen ben ik vooral bezig geweest met updates, foutmeldingen, verdwenen steden en zo voort. Ik heb drie keer de tutorial moeten spelen om te kunnen spelen (wat later bleek te liggen aan het feit dat ik op een andere server moest inloggen). Op het moment van het schrijven probeer ik weer even het spel op te starten (op de Amerika Oost 4) en ligt de verbinding er weer uit. En plotseling weer wel en dan weer niet.

Is Simcity geen goed spel? Nee, op dit moment is het geen goed spel. Maar, en dat geloof ik echt, is dat iets van tijdelijke aard. Je kunt het vergelijken met het maken van een proefrit waarbij de auto niet rijdt, afslaat en zo voort. Ga je die auto kopen?  Dan moet de verkoper toch wel een goed verhaal hebben en je zult het niet gek vinden als de meeste mensen even ergens anders gaan rondkijken. Maar het verhaal is er wel, want als het wel werkt dan trekt Simcity me zo weer naar zich toe. De gameplay van deze ‘moeder alle simulaties’ is gewoon verslavend.

Ik zal de komende tijd de performance van EA / Origin in de gaten houden en dit artikel updaten. Dat doe ik om twee redenen : aan de ene kant om te zien of het echt een tijdelijk probleem is en ook omdat een spel als Simcity gewoon een update qua review verdiend!

Simcity, ontwikkeld door Maxis voor de PC en uitgebracht door EA op 7 maart 2013

Deze game is getest op een HP Pavilion HPE H9 Phoenix Desktop PC.

Rob Blaauboer

Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies