FIFA 13 is koning van de velden

Vorig artikel Volgend artikel

FIFA 12 was goed. Heel goed. Ik heb er vele uren in gestopt, vooral in de online friendlies seizoenen en Online Clubs. De verwachtingen waren dus weer hoog gespannen voor de opvolger. Daarnaast hoopte ik stilletjes dat Online Clubs dichter bij de speelwijze van de één op één spellen zou liggen (dit was een grote irritatie in deel 12) en dat er meer balans zou komen tussen aanvallen en verdedigen. Waar FIFA 12 door de invoering van het tactical defending de aanvallende partij veel voordelen bood, met name door het verkeerd instappen van verdedigers, heeft FIFA 13 een enorme stap gemaakt in een betere balans tussen aanvallen en verdedigen. En ik ben weer helemaal blij.

FIFA 13 is koning van de velden

The good
Een groot deel van de ontwikkeling van in FIFA 13 is gaan zitten in het verbeteren van het gedrag op het veld, en vooral dat van de spelers die niet aan de bal zijn. Spelers denken een stap vooruit, en dat is goed te merken. Ze lopen zich mooi vrij wanneer er aangevallen wordt, en ook verdedigend beschikken de spelers over meer intelligentie. Met name in het aanvallen is het erg prettig dat spelers nu uit zichzelf mee opkomen zonder dat je iedere keer op de LB knop moest drukken om ze weg te sturen. Bovendien denken ze ook na, waardoor ze niet als een kip zonder kop buitenspel rennen of stug tegen een verdediger aanlopen omdat dat nou eenmaal de kortste weg is naar hun 'eindbestemming'.

Daarnaast is er een grote verbetering doorgevoerd in de balaanname van de spelers. Waar in FIFA 12 sommige snoeiharde passes simpelweg aan de voet van de ontvangende speler leken te kleven komt het nu regelmatig voor dat een bal van de voet afstuitert. Dit is uiteraard afhankelijk van de techniek van de speler, maar ook van hoe jij zelf omgaat met de aanname. Ben je hard aan het sprinten dan is je aanname een stuk minder, dus is het zaak na te denken wat je met je speler en de bal doet. Realistisch is het in ieder geval wel, en ook een stuk leuker. Ook al lijkt de bal af en toe wel heel raar weg te stuiteren...ach ja, het zal wel een graspol geweest zijn dan. EA lijkt ook aandacht te hebben besteed aan de voorspelbaarheid van het scoren. De bekende plekken in FIFA 12 om met een curvebal vanaf de rand van het strafschopgebied de bal in de verre hoek te leggen zijn aangepakt waardoor je beter moet zoeken naar een goede plek om de bal in de goal te rossen.

Het gevolg van deze wijzigingen is dat het spel een stuk dynamischer verloopt en realistischer aanvoelt, zowel offline als online. Het spel is in ieder geval een stuk minder voorspelbaar geworden en de balans tussen aanval en verdediging is echt veel beter. De vele bewegingen op het veld komt de snelheid van het spel ook ten goede, waardoor je van begin tot het einde van ieder potje op het puntje van je stoel zit. Voeg daarbij de verbeteringen in dribbelen en we hebben de beste FIFA ooit te pakken.

Een prima zet van EA is om Head-to-head Seasons, de seizoenenstructuur van 10 potjes waarin je in je eigen divisie speelt om promotie af te dwingen (maar ook kunt degraderen), ook te introduceren bij Online Clubs. Deze structuur zorgt ervoor dat je altijd tegen in principe gelijkwaardige tegenstanders speelt. En achterover leunen is er niet bij, want degraderen is nooit leuk. De carrièremodus is ook enigzins aangepast, waarbij je nu alleen nog kan kiezen om een carriere als speler OF als manager te spelen. De speler/coach combinatie is verdwenen. Leuke aanvulling in de carrière is dat je nu ook opgeroepen kunt worden voor het nationale team of als manager gevraagd kan worden om bondscoach te worden van een willekeurig land.

De skillgames zijn ook nieuw. Je kunt ze benaderen via het menu of je krijgt er eentje voorgeschoteld als je aan het wachten bent op een offline spel (heel slim). Het zijn pittige uitdagingen, zeker op Gold, maar je leert zo wel op een leuke manier hoe je bijvoorbeeld je vrije trappen op een acceptabel niveau krijgt of beter kunt dribbelen. Ook Matchday wel erg leuk als je in je eentje speelt. EA kijkt naar het echte voetbal en past de teams hierop aan...voorheen moest je hiervoor betalen (Live Seasons), maar in FIFA 13 hebben ze toch het licht gezien en is het gratis. Het geeft het geheel een nog realistischer tintje en is een mooie toevoeging op een toch al overcomplete game.

fifa13_attackingintelligence_telecam_arsenalvschelsea_wm-15052012

The bad
Is er nog wat te zeuren? Jazeker. EA heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd die eigenlijk nergens op slaan. Zo maakte je in FIFA 12 een Pro aan waarmee je in zowel de carrièremodus als ook online kon spelen. In FIFA 13 is dat losgekoppeld en heb je ineens twee profs, één voor het spelen van je offline carriere en één als online pro. Dit betekent direct dat je je Pro niet beter kunt maken door veel offline te oefenen. In FIFA 12 zorgde ik er nog voor dat mijn Pro in het team zat waar ik de online friendlies mee speelde, maar dat werkt nu ook niet meer. Dat is echt jammer, want er is niets zo leuk om met je eigen Pro te scoren tegen een vriend.

Verder, en dat is echt onbegrijpelijk, is de seizoenenstructuur van de Online Friendlies aangepast. In plaats van 10 potjes per seizoen, zijn het er nu ineens 5 geworden. Waarom? Geen idee, en eigenlijk wel jammer, want nu kun je je in een seizoen eigenlijk niet meer terugknokken als je even iets minder speelt. Ook het transfersysteem is een zootje. In het echte voetbal zijn er best wat transfers, maar in FIFA 13 lijken hele teams te veranderen...maar ja, wil je een voetbalmanagement spel spelen, dan kan je beter even wachten tot Football Manager 13 uitkomt begin volgende maand. Waar je bij het laden van de offline spellen de skillgames voorgeschoteld krijgt, wordt je online in een ongelofelijk lelijke arena geplempt...wat was er mis met de vorige?

Voor het eerst kan je nu je experience points (XP) inruilen voor beloningen. Heb je onvoldoende XP, dan kan je ze ook kopen. De beloningen varieren van extra stadions of wedstrijdballen tot aan 'punten' die je kunt inzetten om een seizoen beter af te sluiten....promotie kopen heet dat, en ik vind het persoonlijk slecht dat dit is geïntroduceerd. Kom je een punt te kort aan het einde van een seizoen, dan heb je dat gewoon aan jezelf te danken en is promotie kopen een zwaktebod.

fifa13-ultimateteam_04

The ugly
Bugs, ja hoor, ze zijn er weer... Een hele irritante is als je in het tweede seizoen van je carrière als manger komt. Je start de wedstrijd (want je wilt natuurlijk niets aan het toeval overlaten, dus ga je de wedstrijd niet simuleren), en dan....is de bal onzichtbaar geworden! Alsof FIFA 13 niet al moeilijk genoeg is ;-) Gelukkig is het op te lossen door in het instellingenmenu een andere wedstrijdbal te selecteren. Af en toe verschijnt een grensrechter plots op het veld, net als de reservespelers die achter het doel zich staan op te warmen...Op de PS3 loopt de hele console ook af te toe vast, niet echt fijn dus. De 360 versie heeft dat specifieke probleem niet trouwens.

Conclusie
FIFA 13 is weer, zoals je mocht verwachten gezien de stijgende lijn van de laatste jaren, de beste FIFA ooit. Het voetbal op de velden is nog realistischer en onvoorspelbaarder geworden, en er is een goede balans tussen aanval en verdediging gevonden. De intelligentie van de spelers is de belangrijkste reden hiervoor...of ze nu zichzelf vrij proberen te bewegen of ruimte creëeren voor een ander, het klopt. Zowel offline als online is de ervaring rijker geworden door de toevoeging van Matchday (offline) en Seizoenen (online). Hou je van voetbal, dan kan je niet anders dan FIFA 13 gaan spelen. Of je moet er al eentje zijn die van dat andere spel houdt.

FIFA 13, ontwikkeld en uitgebracht door EA Sports voor de Xbox 360 (getest), PS3, PC en handheld platforms op 30 september 2012

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;">

Steven Kraal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies