Gaming03.10.2012

Sleeping Dogs: heerlijk knallen door Hong Kong

Soms is het lekker om een spel te gebruiken als middel om wat stoom af te blazen. Na een drukke dag languit in je stoel zakken en gewoon wat gamen zonder al te veel na te denken. Nee, ik heb geen zin om puzzels op te lossen. Nee ik heb geen zin om naar punt A te gaan. Ik wil gewoon even mijn eigen gang gaan. Ik wil wat dingen opblazen. Die beschrijving past goed bij Grand Theft Auto, maar kan net zo goed horen bij Sleeping Dogs. Ja, er is een nieuwe Sandbox game waarin je auto’s kunt stelen, voetgangers kunt scheppen en door de stad kunt scheuren. Sleeping Dogs geeft je de kans om heel Hong Kong op zijn kop te zetten.

The good
We hebben dus te maken met een sandbox game à la Grand Theft Auto. Zoals je dus kunt voorspellen ben je waarschijnlijk meer bezig met voetgangers overrijden dan met de missies van het spel. En wat voelt het toch heerlijk om de stad je persoonlijke speeltuin te maken! Het geweld in deze game voelt verzadigend, op een zeer psychopathische wijze. Zo kun je bijvoorbeeld een willekeurig persoon grijpen en zijn hoofd in een grote ventilator rammen, wat zelfs na tien keer nog leuk is. De hand-to-hand combat in deze game is zo ongelofelijk creatief. Er zijn genoeg manieren om iemand te doden, voornamelijk door je omgeving te gebruiken. Sla iemands schedel in met een autodeur, ram hem in een telefooncel, gooi hem van een brug, de mogelijkheden zijn eindeloos! Daarom ben je in deze game meer bezig met ouderwetse straatgevechten dan shoot-outs.

Gelukkig is er ook een positief punt aan deze game dat niet met bloed en geweld te maken heeft, en dat is de omgeving. Het spel speelt zich af in Hong Kong, waardoor het een Aziatisch sfeertje heeft. Zo zie je in winkels pekingeenden hangen, rijd je aan de linkerkant van de weg, en elke radiozender draait chinese muziek. Leuk is om je via de GPS naar de andere kant van de stad te sturen, om gewoon alle weggetjes en gebouwen eens te bekijken. De map is namelijk erg groot en er is genoeg om te zien. Een bezoekje aan de haven is bijvoorbeeld een must, al is het om met een speedboot over de kade te springen.

SleepingDogsScreenshot2

The bad
Sleeping Dogs bevat geen grote fout die het spel breekt, maar heeft hier en daar een paar kleine punten die beter uitgewerkt konden worden. Shoot-outs is hier een van. Niet dat het schieten niet goed werkt, maar eerder dat het de flow uit het spel haalt. Het spel weet vrij lang het gebruik van geweren uit te stellen, en daar dank ik het dan ook hartelijk voor. Maar zodra je een paar shoot-outs gehad hebt geloof je het wel en wil je weer teruggaan naar vijanden recht in hun gezicht trappen. Het feit dat de A.I. bagger is helpt hier niet aan mee.

Over slechte A.I. gesproken, de politie hier het grootste slachtoffer van. Ten eerste weigeren ze me te achtervolgen voordat ik minimaal tien man koud gemaakt heb. Ja, ik heb zelfs geteld, en heb 18 mensen kunnen omleggen voordat de politie vond dat het wel welletjes was. Dan komt het tweede probleem, en dat is hoe makkelijk je ze kunt afschudden. En dan bedoel ik niet eens als je wanted level net in de eerste fase is. Nee, zelfs als het halve korps je in de boeien wilt slaan is ontkomen geen probleem. Ontkomen is zo makkelijk omdat je tegen hun auto’s kan rammen, waardoor hun auto over de kop vliegt. Jouw auto daarentegen is niet kapot te krijgen. Zodra je alle auto’s hebt laten crashen ben je wederom vrij om te gaan en staan waar je wilt.

SleepingDogsScreenshot4

The ugly
Oh ja, er zat ook nog een verhaal in Sleeping Dogs, bijna vergeten. Na uren lang de stad geterroriseerd te hebben was het tijd om eens de missies verder op te pakken. Het verhaal is prima, spannend en met genoeg actie, alleen de missies die het verhaal dragen worden na een tijdje een opgave. Ze gaan vrij snel repetitief aanvoelen omdat in de meeste missies hetzelfde van je wordt verwacht. Daarnaast zijn er ook zijmissies die af en toe iets weghebben van een mini-game. Een voorbeeld hiervan is een bug op een auto plaatsen, en deze daarna afstellen met je telefoon. Het voelt een beetje vreemd om deze mini-games in een spel te hebben dat zo barstensvol zit met actie en voelen dan ook erg misplaatst aan.

Conclusie:
Als ik zeg “Grand Theft Auto” en er verschijnt direct een glimlach op je gezicht is dit spel iets voor jou. Maar ook als je houdt van een goed actiespel is dit iets voor jou. En dan bedoel ik niet uitsluitend shooters, maar voornamelijk beat ‘em ups, en zelfs racespellen. Echter, is het ook beter dan GTA? Dat ligt er aan wat je belangrijk vind. Verwacht niet dat je iemand met een katana in zijn rug kan steken of met een vlammenwerper kan achtervolgen. Daarvoor moet je toch bij GTA blijven. Maar voor wat heerlijke straatgevechten en snelle auto’s zit je zeker veilig bij Sleeping Dogs. Niks zo lekker als met een paar vrienden op de bank kijken wie het grootste bloedbad kan aanrichten.

Sleeping Dogs, ontwikkeld door United Front Games voor de PS3 (getest), Xbox 360 en PC en uitgegeven door Square-Enix op 17 augustus 2012

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;”>

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.