Tactiek voorop en spektakel erachter in Ghost Recon: Future Soldier

Vorig artikel Volgend artikel

Ghost Recon: Future Soldier werd bij de eerste previews een paar jaar geleden volledig de grond in geboord. De Ghost Recon serie werd na deze previews officieel dood verkondigd door de journalisten. Na de previews werd het ook even verdacht stil om het hele project. Ubisoft begon -wederom- maar opnieuw te sleutelen aan het hele project, wat dus ook zeker nodig was. De game is nu verkrijgbaar, maar hoe veel was nog te redden van dit project dat leek te mislukken, en sterker nog, de hele franchise om zeep zou helpen?

Tactiek voorop en spektakel erachter in Ghost Recon: Future Soldier

The Good
Toen ik begon te spelen was ik bang voor een Call of Duty kloon. In het begin leek mijn angst werkelijkheid te worden, maar een paar missies later begon het zich toch te onderscheiden van de standaard shooter. Het werd erg tactisch. Een groot gedeelte van het spel voelt als een stealth-game, waarin je zo stil mogelijk vijanden moet ombrengen. Je moet zorgen dat vijanden geen lijken ontdekken, je mag niet gezien worden, geen geluid maken etc. Je kunt je teammates gebruiken om allemaal een target in het vizier te nemen en tegelijk om te leggen, wat enorm helpt in het ongezien voortmaken.

Je krijgt vette accessoires, zoals vliegende drones, een lopende tank, etc. Hierdoor blijft elke missie vrij origineel, en voelen de missies niet als de vorige missies, alleen nu in een andere map. Het spel weet goed af te wisselen. En dankzij het tactisch element van het spel wordt iets als blind het slagveld in rennen terwijl je kogels sproeit genadeloos afgestraft. Daarnaast zijn ook de settings erg afwisselend. Van een vluchtelingenkamp in Afrika tot de besneeuwde vlaktes van Rusland. Dankzij al deze factoren blijft het spel interessant om door te spelen.

GhostReconFutureSoldierScreenshot3

The Bad
Tijdens het spelen van Future Soldier merkte ik dat ik wat zaken miste. Wat belangrijke zaken die het spel van goed naar uitstekend konden brengen. Een groot gemis was het verhaal, dat bijna niet aanwezig was. Het was gewoon van missie naar missie gaan, en nauwelijks een verhaal tussendoor. Het voelde eerder alsof de ontwikkelaars eerst de missies gemaakt hadden en daarna er een verhaal omheen gebonden hadden. Dat is vrij jammer, want je leert bijvoorbeeld niks over dit Ghost Recon leger waar je mee speelt. Het zou leuk zijn als ze daar iets dieper op in zouden gaan, want dat had vermoedelijk het volgende probleem ook opgelost.

Het tweede groot gemis is namelijk het feit dat de personages niet uitgewerkt zijn. Je speelt het hele spel samen met 3 andere collega’s (à la Gears Of War), maar ze hebben allemaal totaal geen persoonlijkheid. Als je het hele spel speelt met 3 andere personages zou het leuk zijn als je ook een beetje over hun leerde. Buiten hun namen wist je helemaal niks van ze. Wanneer iemand iets zei wist ik niet eens van wie het afkwam. Als hun persoonlijkheid wat meer aanwezig was in het spel voelde je team ook meer als een eenheid.

Maar wat ik als meeste mis is een Split-screen campaign. Waarom zou je dat weglaten? Het spel zou zich perfect lenen voor Split-Screen. Je zit continu met 3 andere personages te spelen, een vriend hoeft alleen maar controle over zo’n personage te nemen en je kunt al coöp spelen. Er is een mode waarin je split-screen kunt spelen, en dat is guerrilla-mode. Daarin moet je met 2 man golven van vijanden uitschakelen. Deze mode voelt extra pijnlijk omdat het bewijst dat het spel zeer goed te spelen is met 2 man. Het zal te maken hebben met tijdsgebrek omdat ze de game twee keer opnieuw hebben moeten maken, maar als je zoveel tactiek in je shooter stopt is het een doodzonde om dat niet multiplayer te kunnen doen.

GhostReconFutureSoldierScreenshot2

The Ugly
Vandaag de dag is het makkelijk om een Call of Duty-kloon op de markt te brengen. Hoewel de critici deze spellen meestal bekritiseren om hun onoriginaliteit worden de spellen toch massaal gekocht, omdat de standaard shooter het nu eenmaal enorm goed doet bij de gamers. Daarom voelt Future Soldier zo heerlijk verfrissend. Het is alleen te hopen dat Ghost Recon niet verder de actiekant uitgaat. Hier en daar waren er van zo’n momentjes zoals een turret bedienen via een helikopter. Daarnaast deed het ook best veel denken aan Gears of War, zoals bijvoorbeeld de manier van dekking zoeken of de manier waarop je teammates moet helpen. Ik heb me er niet veel aan gestoord maar ik hoop dat de franchise wel in dat opzicht origineel blijft en niet teveel van andere populaire spellen overneemt.

Conclusie
Ik kan Future Soldier aanraden voor iemand die niet vies is van een shooter en ook geen ongeduldige gamer is. Je kunt niet zomaar het slachtveld op rennen, je moet tactisch plannen en wachten. Klinkt dit je nu al te frustrerend? Ren je liever vooruit met de schietknop ingedrukt? Dan is dit niet de game voor jou. Voel je je echter wel geroepen tot deze tactische manier van gameplay, dan zal de game echt niet teleurstellen. Zelfs de mensen die niet van shooters houden kunnen deze game best interessant vinden, omdat het tactische element van het spel zo goed is uitgewerkt. Ik ben zelf namelijk helemaal niet kapot van shooters, maar wist me toch nog goed te vermaken met Ghost Recon Future Soldier, dus ik zou zeggen: geef het een kansje.

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier, ontwikkeld en uitgebracht door Ubisoft voor de Xbox 360, PS3 (getest) en PC op 24 mei/28 juni 2012

Meer content

Marin van Mensvoort

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies