Gaming04.07.2012

Dirt: Showdown is lekker kapot goan

DiRT: Showdown ligt inmiddels al weer eventjes in de winkel. Dit is niet DiRT 4, maar een losstaande titel die verder bouwt op de engine van DiRT, en is een heerlijke arcade racer waar naast racen ook slopen een belangrijke rol speelt. Geen glimmende bolides, maar afgetrapte bakken om in de modder en speciale arena’s het strijdtoneel te betreden. Bij het aankondigen van deze titel was ik direct enthousiast, omdat er op dit vlak bar weinig te krijgen is na Flatout en het oude Destruction Derby. Opvallend genoeg zat in Racedriver Grid destijds wel 1 track (Michigan) om ook een 8-je te rijden in oude bakken met alle spectacel die daarbij hoorde, en dat was na ruim een jaar nog steeds een populaire multiplayer game met volle lobbies. (Goed nieuws: ook Racedriver Grid 2 is inmiddels aangekondigd).

Showdown is zoals gezegd een echte arcade racer, met simpele gameplay en lage instap, maar voldoende moeilijkheidsgraad om het interessant te houden. Met oude karren race je rond op een stratencircuit, op een 8-je in het veld of speciaal aangelegd parcour, de 8-ball modus (met kruisingen die garant staan voor flinke botsingen), of je gooit de beuk erin op een klein afgeschermd terrein (met soms een verhoging waar je anderen vanaf kunt rammen). Buitenbeentje is de gymkhana modus waar je in moderne rally-auto’s trucjes moet uitvoeren om punten te verzamelen. Een eenvoudig upgrade systeem maakt je auto’s snel beter en via de World Tour (carriere modus) speel je al snel de betere auto’s vrij.

Veruit het leukst is de 8-ball modus, zeker online. De onvoorspelbaarheid van de kruisingen, het mogen beuken van je tegenstanders of het juist ontwijken ervan, het is een heerlijk alternatief op andere racegames zoals de Forza serie. Ook in splitscreen modus biedt het snel vermaak. Daarnaast krijg je via de Challenges (uitdagingen van vrienden) voldoende prikkeling om regelmatig terug te komen in het spel.

showdown1

Ten opzichte van Dirt 3 is er nauwelijks ontwikkeling te zien op grafisch gebied en de single player modus heb je redelijk snel uitgespeeld. Ik had veel liever meer van de reguliere content gehad dan van bijvoorbeeld de Gymkhana races. Plotseling rij je in een gloednieuwe rally auto en is het zaak om juist heel braaf te rijden (tenminste, de opdrachten op je scherm te volgen) terwijl de rest van de game vooral neerkomt op beuken en ontwijken. Het staat zo haaks op de rest van de game dat het net is alsof het erbij gesleept is en belangrijker nog is het gewoon niet zo leuk als je zit te genieten van alle chaos en destructie.

Tja, wat moeten we hier nou van zeggen…vieze auto’s dan maar…er is weinig aan te merken op deze game. Hooguit valt de soundtrack wat tegen en wordt je op een gegeven moment helemaal tureluurs van de vallende blokken in het menu, met bijbehorende geluidseffecten. Waarom dat nou moet?  Oh ja, en als je een hekel hebt aan trucjes doen in je auto zoals ik heb je pech, want je zult je toch echt door de Gymkhana events moeten heenworstelen om door te kunnen gaan naar een nieuw niveau in World Tour. En dat is wel nodig, want zo unlock je nieuwe auto’s.

showdown3

Showdown is een heerlijke arcade racer waarbij alles draait om beuken, lef, geluk en behendigheid. Dit is typisch zo’n spel dat je even speelt als je thuis komt van het werk of van school om even stoom af te blazen. De onnodige Gymkhana mode daargelaten zijn alle onderdelen van deze game een feest voor de arcade-racing fans. En aangezien Destruction Derby ook niet de terugkeer is geworden die we allemaal hadden gehoopt zeg ik van Dirt: Showdown: rammen maar!

Dirt: Showdown, ontwikkeld uitgegeven door Codemasters voor PC, Xbox 360 (getest) en PS3 op 25 mei 2012

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.