Skyrim gaat voor goud en krijgt het

Toen ik tegen een vriend van me zei dat Skyrim de eerste game uit The Elder Scrolls serie is die ik gespeeld heb, kreeg ik een veelzeggend antwoord: Schaam je! En nu begrijp ik waarom. Nog nooit ben ik zo opgegaan in een game, nog nooit heb ik zo'n intensieve gevechten meegemaakt in een game, en nog nooit heb ik zo'n grootse wereld gezien. Ik weet niet hoe de eerdere games waren, maar vanaf nu ben ik in elk geval officiëel fan van de Elder Scrolls franchise. Wát een game!

Skyrim gaat voor goud en krijgt het

Skyrim speelt zich af in een typische RPG wereld. Bergen met besneeuwde toppen, bossen, draken en andere wezens, het zit er allemaal in. Zo ook de verschillende klassen. Wat Skyrim bijzonder maakt ten opzichte van een andere RPG is al de manier waarop je een klasse kiest. De klasse bezit namelijk alleen een voorsprong in een skill, maar alle andere skills doen gewoon mee. Een level up gebeurt niet in een stoffig menu, maar via sterrenbeelden. Elk sterrenbeeld is een skill, zo is het sterrenbeeld voor archery een pijl met een boog.

De quests zijn variërend en uitdagend. Van het vervoeren van goederen tot het vermoorden van een draak, niets is wat het lijkt. Zelfs het brengen van een zak voedsel tot bovenaan een berg wordt uitdagend gemaakt door een trol in je pad te zetten. Er zijn zoveel quests dat je constant bij het inleveren van de ene weer in de andere valt, wat ervoor zorgt dat het moeilijk ophouden is met spelen. En hoewel Skyrim maar één game is, beleeft iedereen zijn eigen avontuur. En dat is net het bijzondere van Skyrim! De een kiest voor magic, de ander voor archery, alles kan.

Naast dit alles zijn er ook nog de honderden, zo niet duizenden items die je kan vinden. Vele kun je zelf gebruiken, anderen zijn alleen maar goed om te verkopen, zo kent Skyrim dan ook een van de meest vernuftige economische systemen die ik ooit in een game heb gezien.

skyrim1

Skyrim is enorm, alleen al om van de ene naar de andere stad te lopen heb je al ruim een uur nodig, laat staan van de ene kant van een berg naar de andere kant. Gelukkig is er een fast travel, maar deze werkt alleen als je de stad waar je heen wil als eens is hebt bezocht. Een paard lijkt een optie, maar als je wordt aangevallen valt dat vies tegen, en de snelheids winst per paard is minimaal.

Gelukkig is er zoveel te doen dat zo'n lange reis niet zal gaan vervelen, al zul je soms vast komen te zitten in een quest, of zal er iets anders raars gebeuren. Dat zul je toch altijd hebben met een game die zo groot is als Skyrim, niet alles is 100% te testen en dus zitten er een heel aantal glitches in, net zoals in alle Bethesda games. De meeste van die glitches zijn snel op te lossen en iedereen heeft wat anders, maar het zou toch mooi zijn geweest als er nog wat minder schoonheidsfoutjes in hadden gezeten.

skyrim2

Ik heb bijna elk lovend woord gebruikt, behalve mooi, en dat heeft zo zijn reden. Skyrim is zo groot dat het grafisch af en toe tegen valt. De bergen op afstand zijn er prachtig uit, net als de stenen en planten vlak voor je. Het probleem zit hem in de midden afstand. Als je naar een waterval loopt zie je eerst de berg, dan een wit-blauwe streep en pas als je dichtbij bent herken je het als water. Ook de textures van wezens vallen soms tegen. De meeste zijn prachtig, maar hier en daar ziet het er flink gedateerd uit. Dit zijn vooral harige wezens zoals een mammoet. Zeker als je de Xbox 360 versie speelt en de game installeert, maar dat is een probleem dat binnenkort gepatcht zal worden, gelukkig.

Hoewel er wat minpuntjes zijn ben ik volledig opgegaan in de game. Ik leef in Skyrim, elke dag. En dat is nodig ook, want wil je kunnen zeggen dat je Skyrim hebt gespeeld, dan zal je er eerst voor meer dan 200 uur moeten vertoeven. Dat haal je dan ook weer gemakkelijk, zeker met de vele mods die zullen komen voor de PC versie (als je PC het aankan, zou ik zeker die versie spelen!) Dus ik zou zeggen, drop Battlefield 3, drop Modern Warfare 3 en ga voor Skyrim, want een game van dit kaliber maak je maar zelden mee!

The Elder Scrolls V: Skyrim, ontwikkeld door Bethesda Game Studios voor PC (getest), Xbox 360 en PS3 en uitgebracht door Bethesda Softworks op 11 november 2011