Wii U: de ports bekeken

Vorig artikel Volgend artikel

Nu dat Nintendo in ieder geval met deze generatie consoles meekan met de Wii U zou het fijn zijn om ook wat games te hebben die iedereen heeft. Niet alles, gewoon de blockbusters. Idealiter zou de Wii U versie dan de beste zijn, want geen enkele andere console heeft de Gamepad om gebruik van te maken. Dat is althans de theorie. In praktijk echter valt dit allemaal een klein beetje tegen...het korte verhaal? Je wilt vooral een Wii U om de exclusieve games te spelen, want de eerste generatie ports doet nog niet alles goed.

Wii U: de ports bekeken

Mass Effect 3 - Wii U Edition (EA)

Het is al een beetje een klap in het gezicht voor de Wii U-eigenaars dat ze een derde deel in een lopende serie krijgen waarbij ze in een comic kunnen aangeven wat ze gedaan zouden hebben in de vorige delen, terwijl PS3 en Xbox 360-eigenaars voor hetzelfde geld gewoon alle drie de delen samen kunnen krijgen, maar daar eindigt het niet. De Gamepad-functionaliteit is zeer minimaal met alleen een kaart en een aantal slots om de abilities van je kompanen in de strijd direct te kunnen gebruiken zonder in het menu te gaan. Ook is het niet mogelijk om alleen op de Gamepad te spelen, dus in dat opzicht valt er niks te lachen. Een aantal van de DLC-pakketten worden bij deze versie geleverd, maar Leviathan en Omega bijvoorbeeld al niet en de verwachting is ook niet dat die er zullen komen. Als je nu geen PS3 en geen Xbox 360 hebt, maar wel een Wii U en Mass Effect lijkt je leuk, prima, speel die game dan vooral want in de basis is 'ie gewoon goed, maar in alle andere gevallen is het de investering niet waard en kun je beter ergens anders kijken voor je intergalactische pret.

Darksiders-2-Standing-Small

Darksiders 2 (THQ)

Bij Darksiders gaat het al ietsjes beter: ook hier wordt de Gamepad gebruikt als kaart en als selectiemechanisme voor protagonist Death, maar beide zijn veel harder nodig in deze game dan in Mass Effect en daarbij was dat in de eerste versie redelijk irritant omdat je zo vaak in het menu zat (in ieder geval voor de kaart). Het wordt er allemaal wat overzichtelijker op en dat had de game wel nodig, eigenlijk. Helaas is ook in deze versie net als de andere consoleports (PC blijft the way to go) de framerate niet zo heerlijk dus af en toe stottert het een beetje. Niets wereldschokkends, maar helaas ook geen verbetering ten opzichte van de andere versies. Toch zou ik als ik de keuze had wel deze versie spelen, niet in de laatste plaats omdat ik deze wel verder kan spelen op de Gamepad als de TV met grote spoed voor televisiedrama gebruikt moet worden.

Screen Shot 2013-01-09 at 1.00.04

FIFA 13 Wii U

Zoals we al wisten is de Wii U versie van FIFA 13 niet dezelfde als die op de andere consoles. Nee, het is eigenlijk FIFA 12 met een aantal extraatjes. Dat maakt het lastig om deze versie te vergelijken met de rest van dit jaar, dus laten we voorop stellen dat je ook hier weer vooral moet toehappen als je geen toegang hebt tot de 360- of PS3-versies. De vernieuwingen die daarin zitten maken het een veel betere game dan die van vorig jaar dus dat is altijd de way to go. Of je moet het een enorm pluspunt vinden dat je de game via de Gamepad kunt spelen, want dat kan natuurlijk alleen in deze versie. Doe je dat niet dan kun je uit een heel aantal mogelijkheden kiezen om het pad voor te gebruiken: schieten op doel, een overzicht van het veld, tactische opties, het kan allemaal en je kunt te allen tijde wisselen naar welke je wilt (schieten op doel daargelaten natuurlijk, anders zou het wel heel makkelijk worden.) Niet alles werkt even goed, vooral het passen via de touchscreen is verre van handig, maar de basis is er en dus is dit geen volledige winst, maar in elk geval wel een goede voorzet voor het volgend jaar.

Batman

Batman Arkham City: Armored Edition (Warner Bros. Interactive)

Warner Bros. heeft flink wat moeite gestoken in de versie voor de Wii U van Arkham City en dat merk je. Niet alleen kun je de game op de Gamepad spelen als je dat wilt, maar als je gewoon op je TV speelt wordt een flink gedeelte van de gadgets op Batman's toolbelt via je tweede scherm gebruikt. Het scannen werkt heel natuurlijk door je pad rond te zwaaien (hetzelfde als in ZombiU) en de ontwikkelaars hebben ook slim de radioboodschappen via de speakers van de pad laten lopen, wat helpt bij de immersie. Dat je kaart direct beschikbaar is en je heel makkelijk wapens kunt wisselen maakt een goede game alleen maar beter, ook al is de B.A.T. Mode (waarbij je de touchscreen kunt aanraken voor een tijdelijke krachtboost) een beetje overbodig. En omdat je alle DLC erbij krijgt (dus Robin, Catwoman, de challenges) is er meer dan zat te doen. Zo kan het dus ook.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies