eDay09: Kevin Eyres - "Ieder individu is een ondernemer"

Vorig artikel Volgend artikel
eDay09: Kevin Eyres - "Ieder individu is een ondernemer"

Kevin Eyres komt als invaller voor Douglas Rushkoff op het podium van eDay om ons in een 30 minuten bij te praten over de manier waarop social technology de manier verandert waarop we zakendoen, samenwerken en onze identiteit en reputatie vormen en onderhouden. Kevin is de Managing Director Europe van LinkedIn, het in 2003 gestartte bekende zakelijke social network.

De visie van LinkedIn komt overal in Kevin's verhaal terug: Connecting the world professionals to make them more productive and succesfull as individuals and within the company.

Kevin laat ons een aantal interessante slides en inzichten zijn. Het jobhoppen wat in de jaren '90 erg populair is, blijkt nog steeds aan de orde te zijn. Zijn voorspelling is dat studenten van nu over plusminus 20 jaar zo'n 10 tot 14 banen hebben gehad.

De fundamentele veranderingen die we om ons heen zien zijn met name veroorzaakt door de dalende kosten voor communicatie. Waar we van een één-op-één gesprek in het dorp via dorpsomroepers naar broadcasting en nu de interconnected media gaan.
Omdat we als individuen zo verbonden zijn met elkaar, is het des te belangrijker om ook na te denken over je online identiteit en je online reputatie. Vertel je constant op Facebook of Hyves wat je favoriete drug is en dat je bijverdient in duistere zaken? De grenzen daarin zijn natuurlijk wel erg vaag en er zijn ook moeilijk regels en inzichten over te geven anders dan je gezonde verstand te gebruiken volgens mij. De tips van Kevin zijn voor meerdere interpretaties op te vatten en vaak erg algemeen.

Every individual is an entrepeneur
Als er één boodschap is die Kevin deze ochtend over wil brengen dan is het wel dat iedereen in de basis zijn eigen onderneming is. Zoals Fast Company in 2007 al over The Brand Called You schreef, is dit nog steeds van belang. Denk daarbij aan je merk (je identiteit), je omzet (je werk, je salaris),USP (je ervaring, je kennis), business listings (je social networks, je online professionele identiteit), R&D/Marketing/Sales (je netwerk).
Met name bij dat laatste komt professional social networking om de hoek, in de samenwerking over de grenzen van de bedrijfsmuren heen. Kevin is hier erg stellig in. Een belangrijk dilemma waar veel ondernemers nu mee zitten is "kies ik voor de snelle, maar wellicht ondoordachte oplossing" versus "denk ik er langer over na, maar loop ik dan misschien de boot mis?". Social collaboration kan hier een cruciale rol in spelen waarbij je expertise en intelligentie van buiten haalt (tijdelijk) en dit inzet voor je eigen bedrijfsproces. Stap dus over de corporate firewall heen en ben niet bang om hulp van buitenaf te vragen. In de jaren '80 moest je bij grote bedrijven speciaal toestemming vragen voor externe emailcorrespondentie, nu vinden we dat belachelijk. Zo is het feitelijk ook met externe samenwerkingen via sociale netwerken. Er heerst nu veel angst over het weggeven van bedrijfsgeheimen en de angst om goede medewerkers te verliezen, maar je kunt ook handelen vanuit positiviteit en juist je medewerkers als ambassadeurs presenteren op het web.

Online reputatiemanagement
Obama geeft als tip aan jongeren: Kijk uit wat je zegt op Facebook. Een mooi antwoord, en het geeft aan hoe belangrijk online reputatiemanagement wordt in een snel tempo.

Kevin wist in zijn presentatie duidelijk aan te geven waarom een goede online identiteit voor meer en meer mensen van belang wordt en natuurlijk welke rol LinkedIn daar in kan spelen. Een leuk weetje is ook dat Nederland de voorloper is op het gebruik van het netwerk. Nergens anders ter wereld zijn het aantal interacties op het netwerk zo hoog als bij de Nederlanders. Dat is ook één van de belangrijkste redenen voor LinkedIn om een kantoor in Nederland te openen.

Als afsluiter een fraaie quote van Kevin Eyres: "It's not who you know, it's not what you know, it's who and what they know"

Frank Meeuwsen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies