Media17.09.2009

eDay09: Kevin Eyres – “Ieder individu is een ondernemer”


eday09-kevin-eyres-ieder-individu-is-een.jpg
eday09-kevin-eyres-ieder-individu-is-een.jpg

Kevin Eyres komt als invaller voor Douglas Rushkoff op het podium van eDay om ons in een 30 minuten bij te praten over de manier waarop social technology de manier verandert waarop we zakendoen, samenwerken en onze identiteit en reputatie vormen en onderhouden. Kevin is de Managing Director Europe van LinkedIn, het in 2003 gestartte bekende zakelijke social network.

De visie van LinkedIn komt overal in Kevin’s verhaal terug: Connecting the world professionals to make them more productive and succesfull as individuals and within the company.

Kevin laat ons een aantal interessante slides en inzichten zijn. Het jobhoppen wat in de jaren ’90 erg populair is, blijkt nog steeds aan de orde te zijn. Zijn voorspelling is dat studenten van nu over plusminus 20 jaar zo’n 10 tot 14 banen hebben gehad.

De fundamentele veranderingen die we om ons heen zien zijn met name veroorzaakt door de dalende kosten voor communicatie. Waar we van een één-op-één gesprek in het dorp via dorpsomroepers naar broadcasting en nu de interconnected media gaan.
Omdat we als individuen zo verbonden zijn met elkaar, is het des te belangrijker om ook na te denken over je online identiteit en je online reputatie. Vertel je constant op Facebook of Hyves wat je favoriete drug is en dat je bijverdient in duistere zaken? De grenzen daarin zijn natuurlijk wel erg vaag en er zijn ook moeilijk regels en inzichten over te geven anders dan je gezonde verstand te gebruiken volgens mij. De tips van Kevin zijn voor meerdere interpretaties op te vatten en vaak erg algemeen.

Every individual is an entrepeneur
Als er één boodschap is die Kevin deze ochtend over wil brengen dan is het wel dat iedereen in de basis zijn eigen onderneming is. Zoals Fast Company in 2007 al over The Brand Called You schreef, is dit nog steeds van belang. Denk daarbij aan je merk (je identiteit), je omzet (je werk, je salaris),USP (je ervaring, je kennis), business listings (je social networks, je online professionele identiteit), R&D/Marketing/Sales (je netwerk).
Met name bij dat laatste komt professional social networking om de hoek, in de samenwerking over de grenzen van de bedrijfsmuren heen. Kevin is hier erg stellig in. Een belangrijk dilemma waar veel ondernemers nu mee zitten is “kies ik voor de snelle, maar wellicht ondoordachte oplossing” versus “denk ik er langer over na, maar loop ik dan misschien de boot mis?”. Social collaboration kan hier een cruciale rol in spelen waarbij je expertise en intelligentie van buiten haalt (tijdelijk) en dit inzet voor je eigen bedrijfsproces. Stap dus over de corporate firewall heen en ben niet bang om hulp van buitenaf te vragen. In de jaren ’80 moest je bij grote bedrijven speciaal toestemming vragen voor externe emailcorrespondentie, nu vinden we dat belachelijk. Zo is het feitelijk ook met externe samenwerkingen via sociale netwerken. Er heerst nu veel angst over het weggeven van bedrijfsgeheimen en de angst om goede medewerkers te verliezen, maar je kunt ook handelen vanuit positiviteit en juist je medewerkers als ambassadeurs presenteren op het web.

Online reputatiemanagement
Obama geeft als tip aan jongeren: Kijk uit wat je zegt op Facebook. Een mooi antwoord, en het geeft aan hoe belangrijk online reputatiemanagement wordt in een snel tempo.

Kevin wist in zijn presentatie duidelijk aan te geven waarom een goede online identiteit voor meer en meer mensen van belang wordt en natuurlijk welke rol LinkedIn daar in kan spelen. Een leuk weetje is ook dat Nederland de voorloper is op het gebruik van het netwerk. Nergens anders ter wereld zijn het aantal interacties op het netwerk zo hoog als bij de Nederlanders. Dat is ook één van de belangrijkste redenen voor LinkedIn om een kantoor in Nederland te openen.

Als afsluiter een fraaie quote van Kevin Eyres: “It’s not who you know, it’s not what you know, it’s who and what they know”

Verder lezen over LinkedIn

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

Over het algemeen zijn de keren dat LinkedIn zich hevig liet inspireren door een ander social media maar weinig succesvol. Weet je bijvoorbeeld nog dat LinkedIn met Stories kwam? Dat heeft niet lang geduurd… Ook zijn k...

Online28.03.2024

​LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

LinkedIn is uitgegroeid tot dé bestemming voor professionele waardecreatie, iets wat Franck Fielemon en Ina Boer, auteurs van 'De perfecte post op LinkedIn', krachtig benadrukken. Dit platform, rijk aan gebruikers in Ne...

DC Business12.03.2024

De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

2023 gaat de geschiedenis in als een rampjaar voor de tech-giganten. Tot nu toe zijn er bij de verschillende grote tech-bedrijven zoals Meta, Amazon en Intel dit jaar al bijna een kwart miljoen mensen hun job kwijtgeraak...

Social Media16.10.2023

Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn

Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaise
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

LinkedIn heeft onderzoek gedaan naar de STEM-sector: Science Technology, Engineering en Mathematics. Helaas zijn de resultaten niet al te positief, want er is enerzijds een tekort aan talent en anderzijds wordt het poten...

Technology22.06.2023

LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

LinkedIn viert zijn twintigste verjaardag en dat doet het met inmiddels meer dan 930 leden in meer dan 200 landen. Indrukwekkende aantallen, maar twintig jaar is ook niet niets. LinkedIn staat nog steeds als een huis en...

Social Media08.05.2023

​LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt

Het is onrustig in de wereld van vinkjes en badges: waar je er op Twitter totaal niet meer vanuit kunt gaan dat zo’n badge ook maar enige waarde vertegenwoordigt, gaat LinkedIn juist de andere kant op. Het zakelijke so...

Social Media14.04.2023

​Nog een badge: Linkedin laat je nu bewijzen waar je werkt