PR-professional moet prijskaartje aan sitebezoeker hangen

Vorig artikel Volgend artikel

Meer bezoekers is natuurlijk leuk, maar het zet weinig inzichtelijke zoden aan de dijk als alleen op aantallen, zogenoemde vanity measures, wordt gestuurd in een SEO-strategie. Een sitebezoeker moet iets waard zijn. Maar wat dan precies?

Het is moeilijk om in PR-land een dag door te brengen zonder de woorden storytelling, echte verhalen of branded journalism minimaal een keer voorbij te horen komen. In dit vakgebied speelt content een steeds belangrijkere rol. Content waar wel een publiek voor moet zijn. En dus moet er ook een goede SEO-strategie zijn, zodat de content gevonden wordt in de zoekresultaten.

PR-professional moet prijskaartje aan sitebezoeker hangen

Hoe hoger in de zoekresultaten, hoe meer mensen doorgaans met de bewuste content geconfronteerd worden. Maar dit moet natuurlijk niet het enige zijn wat zoekmachine-optimalisatie oplevert. De echte vraag is natuurlijk wat de bezoeker waard is.

Binnen Google Analytics kan er een conversiedoel aan een actie van de bezoeker gehangen worden. Voor een webwinkel is dit meestal een productverkoop, een vol winkelmandje dat ook daadwerkelijk afgerekend wordt. Een bezoeker die daadwerkelijk afrekent, heeft een hogere waarde dan een bezoeker die halverwege dit proces afhaakt. Om een consument langzaam naar het einddoel te leiden - het afrekenen - is het handig om verschillende secundaire of microconversiedoelen op te stellen. In het voorbeeld van de webshop kan het een microdoel zijn als een potentiele klant een account aanmaakt, of producten op een wensenlijst plaatst, producten in de winkelmand plaats voor deze vervolgens worden afgerekend. Hoe meer microdoelen er uiteindelijk behaald worden, hoe waardevoller de bezoeker is.

Maar hoe werkt dit dan voor PR?
De organische bezoeker die uiteindelijk converteert heeft een waarde. Deze bezoeker had immers anders misschien wel ingekocht moeten worden. Hier wordt met SEO dus op bespaard. Maar wat zijn nu de conversiedoelen die aan een bezoeker van content gekoppeld kunnen worden? Er wordt met PR immers niet direct een product verkocht. Maar idealiter wil je wel een waarde aan die bezoeker koppelen als je zo hard werkt om deze bezoeker naar je content te lokken. In dit bewuste geval is het een goed idee is om te bedenken wat het publiek van de content kan betekenen voor een bedrijf.

Neem bijvoorbeeld een abonnement op een RSS-feed. Dat is een actie waarmee de organische bezoeker die voor het eerst langskomt een grotere kans heeft om een terugkerende bezoeker te worden. Niet geheel onbelangrijk. Het delen van informatie op andere sociale netwerken is nog een actie waarmee een bezoeker zijn waarde toont: de informatie wordt gratis verder verspreid. Ook de inschrijving op een nieuwsbrief, een reactie op een artikel of andere acties kunnen, wanneer ze aan een bezoeker worden gekoppeld, waarde creëren. En voor een duidelijk overzicht kunnen deze verschillende conversietypen gemeten worden binnen Google Analytics als dit zo ingesteld wordt.

De betrokkenheid vergroten
Hoe hoger het aantal gerealiseerde conversiedoelen, hoe meer betrokken de bezoeker bij de website, en in dit specifieke geval, SEO-strategie voorbij aan vanity measures de content is. Door microdoelen aan te bieden kan de betrokkenheid langzaamaan opgevoerd worden.

Zelfs als er dus geen fysieke producten worden verkocht, is het mogelijk om de opbrengst te berekenen van de organische bezoeker door een waarde voor de verschillende conversies in te stellen. Er is ook voor PR dus geen reden meer om met SEO te blijven hangen in vanity measures.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies