De do’s en don’ts van content marketing

Vorig artikel Volgend artikel
De do’s en don’ts van content marketing

'Iedereen is uitgever', 'self publishing' of 'content marketing'. De initiatieven om eigen content en kanalen te creëren voor de buyer personas schieten als paddenstoelen uit de grond. Want waarom zou je gevestigde kanalen gebruiken als je je eigen kanalen kunt creëren? Een 'zendmast op het dak van je kantoor' en zenden maar. Of ligt het misschien toch niet zo simpel?

Uit een recent Amerikaans onderzoek (2012 Digital content marketing survey) blijkt dat marketeers als het om content marketing gaat kwaliteit belangrijker vinden dan kwantiteit en kosten. Met andere woorden: als je met hagel schiet, schiet je geheid mis, content marketing vereist scherpschutters.

Denk daarom aan het volgende:

1. Zorg ervoor dat degene die de content produceert verstand van de materie heeft.

2. Zet in op social content, blogs, e-newsletters en online artikelen. Uit het onderzoek blijkt dat deze kanalen de beste resultaten opleveren.

3. Speel in op de informatiebehoefte en tone-of-voice van de doelgroep, doe daar onderzoek naar als je de informatiebehoefte niet kent, maar ga niet zenden vanuit je eigen commerciële boodschap, niets is dodelijker.

4. Maak de content voor mensen, niet voor zoekmachines.

5. Bewaak de kwaliteit: denk hierbij aan de manier van schrijven, de gekozen insteek, professionaliteit, toch een beetje SEO, authenticiteit en originaliteit.

6. Stop met advertorials, die scoren het laagst.

Deze do’s en don’ts heb ik gedestilleerd uit bovengenoemd onderzoek. Uit de boeken ‘Get content, get customers’, ‘Contentstrategie voor het web’ en ‘Content marketing, think like a publisher’ kun je nog veel meer do’s en don’ts en voorbeelden halen. 

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies