Over Apple, lekken naar de Pers en publieke reacties

Vorig artikel Volgend artikel
Over Apple, lekken naar de Pers en publieke reacties

De nakende introductie van de Apple tablet is gebaseerd op onbevestigde geruchten. Althans dat was het geval tot gisteren de Wall Street Journal bevestigde dat het apparaat in januari wordt voorgesteld en in maart op de markt komt.

De geruchten zijn dus waar. Volgens John Martellaro, een voormalig Senior Marketing Manager bij Apple, heeft het bedrijf van Steve Jobs een systematische aanpak om informatie naar de pers te lekken. Op het Mac-webmagazine Mac Observer zegt hij daarover het volgende:

Vaak heeft Apple er belang bij om informatie te lekken, onofficieel. Het bedrijf doet dit al jaren en het helpt een imago te behouden van een bedrijf dat nooit over nog niet gelanceerde producten praat. Ik weet waarover ik spreek, want toen ik nog bij Apple werkte kreeg ik een aantal maal de opdracht gecontroleerde lekken te organiseren.

Dat gingt zo: een hoogeplaatste persoon zocht me op en zou iets zeggen in de zin van ‘We moeten deze specifieke informatie vrijgeven, John, ken jij iemand bij een belangrijk nieuwsmedium? Indien ja, bel hem of haar dan en praat erover. Zeg terloops ook dat het niet slecht zou zijn mocht die informatie verschijnen. Maar zet niets op papier. No e-mails!"

‘De gesprekken verlopen altijd telefonisch of van man tot man. Nooit via e-mail. Mocht er ooit een geschil ontstaan over de vrijgegeven informatie dan kan nooit worden teruggegrepen naar iets dat op papier geschreven werd. Beide kanten kunnen zo ontkennen dat zij fout waren en zeggen dat het om een misverstand ging. Zowel Apple als het nieuwsmedium worden zo beschermd.'

Gecontroleerde lekken zijn bijna altijd de oplossing van een probleem. In het geval van het lek over de ‘tablet' in de WSJ lanceerde Apple een richtprijs van 1.000 dollar om de publieke reactie daarop te meten.  Apple wil er zo ook voor zorgen dat de juiste mensen opdagen bij de presentatie op 26 januari. Steve Jobs haat lege stoelen. [via]

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies