PR-bureau schrijft zelf reviews voor Apps

Vorig artikel Volgend artikel
PR-bureau schrijft zelf reviews voor Apps

Mag je als PR-bureau enthousiast zijn over de producten van je klanten? Tuurlijk. Maakt het werk alleen maar leuker. Hoef je tenminste niet iets te promoten waar je niet 100% achter staat. (En geloof me, ook dat komt voor... ;-))

Maar wat kun je verder met dat enthousiasme? Zodra je je als PR-mens enthousiast mengt in een discussie over je klant, slaat deze meteen dood. Gediskwalificeerd. Jammer, maar logisch, lijkt me. Vermenging van belangen. Binnen de PR-wereld, en de aanpalende marketinggebieden woedt dan ook al langer de discussie: "Kunnen we niet gewoon onder een andere naam posten? Anoniem?

Of mensen daarvoor inhuren? Heel verleidelijk, en het gebeurt ook op redelijk grote schaal, vrees ik. "Vrees ik"? Ja, want hoe meer het gebeurt, hoe minder ik op individuele bijdrages kan vertrouwen. Natuurlijk, elke positieve of negatieve review wil ik minimaal drie of vier keer op geheel andere plaatsen en liefst in andere landen bevestigd zien. Maar dan nog, wat weet ik dan?

Als PR bureau hebben wij de verleiding nog steeds kunnen weerstaan. Daarbij spelen ethische bezwaren net zo'n grote rol als de risico's die ermee gemoeid zijn. PR heeft te maken met relaties, met vertrouwen, met geloofwaardigheid. En die kun je in één klap voor heel, heel lang kwijt zijn.

Zojuist las ik een vernietigend stuk op Techcrunch over het PR-bureau Reverb Communications dat stagiaires opdracht geeft systematisch geweldige reviews te schrijven voor (game)applicaties in de Apps Store. Techcrunch heeft helemaal uitgezocht hoe het zit, en het betoog leest als een spannend jongensboek. En wat is de betrokkenheid van Apple hierbij?

De discussie die nu ontstaat is fel en alle meningen zijn vertegenwoordigd. Lees en huiver!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies