EA wint zieltjes tijdens persconferentie

Vorig artikel Volgend artikel

Het kan verkeren in de game-industrie. Nog niet zo heel lang geleden werd Electronic Arts door een groot gedeelte van het journaille gezien als de duivel. Het bedrijf zou oude successen tot op het bot uitmelken en was vreemd van enige vorm van originaliteit. Na de E3 persconferentie van EA vandaag was iedere vage herinnering aan die tijd vervlogen. Het Amerikaanse bedrijf wist in een klein uur massa’s gamejournalisten voor zich te winnen met, eerlijk is eerlijk, een gedegen line up. Wel een beetje jammer dat opperbaas John Riccitiello iets te vaak steekjes onder water gaf aan de concurrentie (Activision en Zynga).

EA wint zieltjes tijdens persconferentie

Op de line up is niets aan te merken. De negen games die voorbij kwamen zijn stuk voor stuk potentiële klappers. Van FIFA tot Star Wars: The Old Republic en de Facebook-game The Sims Social. De uitsmijter is natuurlijk Battlefield 3. De live demo was grafisch en op het gebied van gameplay zeer indrukwekkend. Het is dan ook duidelijk dat EA rechtstreeks de confrontatie aan wil met Call Of Duty Modern Warfare 3. Ten eerste brengen zij Battlefield 3 twee weken voor CODMWF3 uit, op 25 oktober. Iets dat een mooie verkoopvoorsprong kan genereren.

Screen shot 2011-06-06 at 22.33.22

Een andere aanval was de introductie van Battlelog. Deze sociale dienst zorgt ervoor dat je friendlists en squads kan managen, voice chats kan voeren en de voortgang van vrienden in real time kan volgen. Deze dienst is gratis en -zo werd fijntjes opgemerkt- vergelijkbaar met COD Elite, waar voor betaald moet worden.

Door de presentatie heeft Battlefield 3 het nodige momentum gekregen, maar toch denk ik dat ze uiteindelijk het onderspit delven tegen de nieuwe COD. Dit is bij de fanboys natuurlijk geen populaire mening, maar COD is met miljoenen verkochte exemplaren mainstream geworden. En hoe goed Battlefield ook altijd is geweest, een breed publiek heeft de franchise nooit opgepikt. Het zal in ieder geval een interessant einde van het jaar worden. Succes voor de games die in de slipstream van COD vs BF gaan uitkomen.

EA blaast oude franchises als SSX en Need For Speed nieuw leven in. De snowboardgame ziet er realistisch en cool uit, maar meer kon je niet halen uit de trailer. Need For Speed The Run slaat een zijpad in. Voor het eerst in de geschiedenis van de serie speelt een gedeelte van de game zich buiten de wagen af. De live demo was indrukwekkend, maar een nachtmerrie voor iedereen die een hekel heeft aan quick time events.

De kers op de taart was Overstrike. Een nieuw spel van de voormalig PlayStation exclusieve ontwikkelaar Insomniac (Ratchet And Clank en Resistance). Deze game verschijnt ook voor X360 en bevat actie met een vleugje humor. Ga die trailer kijken! Electronic Arts wist in de tweede E3 presentatie te overtuigen en stevent af op een bijzonder interessante twee jaar.

Second opinion van Patrick Smeets: "Risico's lijken EA niet kapot te maken"

Het is prettig om te zien dat EA nog steeds risico's durft te nemen met haar franchises, iets dat de presentatie van Need For Speed: the Run laat zien. Het lijkt wel een combinatie van een Need for Speed titel en Heavy Rain, hoe vreemd die combinatie ook lijkt. Als iet's de titel The Getaway verdient dan lijkt het dit te zijn. Overstrike weet een leuke toon te raken en Insomniac kennende zal er in het gameplay departement ook weinig te klagen vallen. Battlefield laat zien dat Audi's slogan ook opgaat in de gamewereld en de Sims en andere sociale elementen laten zien dat ze verre van blind zijn voor de ontwikkelingen die belangrijk zijn voor games tegenwoordig. Ik had graag mijn eigen vervolgwens vervuld gezien door een echte nieuwe Burnout, maar het zij zo.

Jeroen van Trierum

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies