Preview: Crysis 2 is bovengemiddeld aardig

Vorig artikel Volgend artikel

Het lijkt een schot voor open doel om te zeggen dat Crysis 2 er goed uitziet; je verwacht niet anders van de mensen die hun laatste paar games op de groei van computerkracht hebben gemaakt. Maar op het moment dat je de PC als hoofdplatform achter je laat en 'gewoon' gaat concurreren op de PS3 en Xbox 360 is het leuk dat je game helemaal meekan met de groten in de shooterwereld (want dat kan 'ie) maar moet je je toch vooral onderscheiden van de rest met het spelgevoel. En dat is een hele andere wedstrijd dan die ontwikkelaars Crytek gewend zijn te lopen.

Preview: Crysis 2 is bovengemiddeld aardig

Want laten we dit gegeven even voorop zetten: als je niet van zins bent om steeds de volle mep te betalen voor een uurtje of 8 aan verhaalmodus en daarna verder te gaan met dezelfde multiplayergame die je al speelde, dan zijn er al teveel shooters voor de gemiddelde persoon. Dat legt allereerst een onbehoorlijke druk op de multiplayermodus van alle knallers, maar daar kunnen we nu geen oordeel over vellen.

Er werden tijdens de presentatie eerder deze week wel wat feiten de ruimte in gegooid, maar die weken niet echt af van de intussen te verwachten opties: 'perks', het gebruiken van verschillende upgrades om je karakter te customizen in een bepaalde rol, grote support voor clans en een focus op tactische gevechten in plaats van Kip zonder kop of Duty. Wijlen Free Radical (ja, die van Haze, ja) die zich als Crytek UK bezighoudt met de multiplayer zou bezig zijn met allerlei uitdagingen voor clans die alleen te halen zijn als iedereen zich aan zijn of haar rol in de groep houdt.

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 108px; padding-left: 192px; height: 198px;">

Maar dat was niet waar we voor in Amsterdam waren: allereerst kregen we een stuk 3D-gameplay te zien, dat overtuigde door niet net als Killzone 3 op halve resolutie te draaien maar dat gewoon een stukje extra liet zien, wat je zou verwachten bij het aanschakelen van 3D. Het effect was bijna subtiel te noemen, al was niet duidelijk of dit een bewuste keuze was of een instelling die aan te passen is. En daarna mocht er dan gespeeld worden, in ons geval op een Xbox 360-station.

De demo bestond uit een vroeg stuk uit het verhaal, waar duidelijk wordt je niet alleen maar tegen mensen blijkt te vechten, maar er ook achter komt dat je het tegen de aliens moet opnemen. Dat is ook het startschot voor de upgrades die je nanopak (verantwoordelijk voor al je speciale mogelijkheden) krijgt, want het bronmateriaal dat dit mogelijk maakt komt uit de buitenaardse rotzakken.

Opvallend is wel dat je zelfs op dat punt al een hele hoop opties hebt, met een onzichtbaarheidsmodus en superieure snelheid die je kunt aanschakelen. Slim is dat dit allemaal vanuit dezelfde krachtbron (je pak) gebeurt, dus je hebt altijd een keuze maar die is nooit zonder consequenties. Zie het alsof je alle armor abilities van Halo: Reach tegelijkertijd bij je hebt en kunt kiezen welke je gebruikt. Daar bovenop is er een RPG-element waardoor je de mogelijkheden verder kunt verbeteren, maar ook daar geldt dat je keuzes moet maken in wat je wilt en er niet per sé een 'beste' configuratie is.

Screen shot 2011-02-25 at 09.28.40

De game is opvallend gladjes, gezien vanuit het perspectief van de speler. Het gebruik van de verschillende krachten, het gevoel dat in de wapens zit en de reacties en manieren van de tegenstanders voelen big budget aan. Maar is het echt anders dan wat je als FPS-speler al hebt gezien? Nee, eigenlijk niet. De grote praat die uit Crytek komt is dus enigszins overtrokken maar het is zo te zien waarom ze trots zijn op deze game. Om eenzelfde level van kwaliteit te halen als de gevestigde orde in het shootergenre is al prestatie zat, dan kun je Crytek een beetje eigendunk wel vergeven. Ik ben al lang blij dat ze eindelijk een game hebben gemaakt voor een apparaat dat ik kan betalen.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies