DE 5 PEILERS VAN KILLZONE 3 MULTIPLAYER

Vorig artikel Volgend artikel
DE 5 PEILERS VAN KILLZONE 3 MULTIPLAYER

Tijdens de persconferentie van Sony op Gamescom kwam ‘ie heel even voorbij; de multiplayer van Killzone. Als het 30 seconden beeld was, was het veel. Gelukkig konden we, in de dagen erna, achter gesloten deuren & press only, zelf onze vingers om de controllers vouwen. Stak de multiplayer in Killzone 2 prima in elkaar en was ‘ie uitermate vermakelijk, een ultieme multiplayer hit is het niet geworden. De multiplayer van Killzone 3 is echter zoveel malen groter, uitgebreider en meer gestroomlijnd, dat de titel - die qua techniek, singleplayer, 3D grafische pracht en unieke setting reeds tot de top van het genre hoort – wel eens uit kan groeien tot een multiplayer monsterhit.

Martin Connor, lead designer van Killzone 3 multiplayer somde vijf peilers op waaraan de gameplay volgens Guerrilla moest voldoen

1)      Iedereen moet de multiplayer van Killzone 3 kunnen spelen en ervan kunnen genieten, of je nu een hardcore of casual speler bent

2)      Met vrienden wordt nog belangrijker en leuker

3)      De speler bepaalt hoe hij wil spelen

4)      Deelname aan - en onderdeel zijn van de community

5)      Spelers moeten net zo overrompeld worden als in de singleplayer

Laat ik de punten s een langslopen naar aanleiding van mijn eigen ervaringen in omgekeerde volgorde

Punt 5) De multiplayer van Killzone 3 is veel meer dynamisch en met meer nadruk op close quarters gevechten. Daardoor is de sfeer intens. Door middel van meerdere ingame cinematics tijdens een speelronde vertelt de multiplayer op zijn manier een verhaal en wordt je daadwerkelijk meer meegesleept in de actie. De graphics in multiplayer doen ook nauwelijks onder voor die uit de singleplayer.

KZ 3 multi a

Punt 4) Hier moeten we het doen met beloften maar er komt een betere integratie met de website van Killzone waarbij al je statistieken (je kills, rankings, medailles enzovoorts) bij worden gehouden, waarbij je deel kunt nemen aan fora discussies, waar je op de hoogte wordt gehouden van events en ga zo maar door. Een aantal screenshots flitsen voorbij en oogden goed.

Punt 3) Met vijf klassen met elk zes wapentypen en zes vaardigheden kun je heel wat carrières doorlopen De vijf klassen zijn medic, marksman, infiltrator, tactician en engineer. De klassen zijn zeer verschillend om mee te spelen. Ik speelde met marksman, medic en infiltrator en had steeds een ander ervaring. De medic kan drones droppen en die zorgt voor aangename ‘cover me!’ momenten. Sniperliefhebbers gaan voor de marksman, maar de infiltrator is toch ook wel erg aanlokkelijk. Je ‘vermommen’ als een van de tegenpartij en keihard toeslaan, vooral met knifekills, verveelt nooit!

Nieuwe mêlee moves zijn ook van de partij waardoor we nu ons mes op verschillende plekken van de vijand mogen steken, diens nek kunnen breken en nog veel meer pijnlijks

De multiplayer wordt aangevuld met twee nieuwe modi; Guerrila Warfare (Team Deatchmatch) en Operations. Die laatst is meer objective based gameplay waarbij je als team verschillende kleine opdrachten moet doen om verder te komen. Vooral Operations is erg leuk omdat kundig samenwerken nu nog meer vereist is.

KZ 3 multi b

Punt 2) KZ 3 multiplayer krijgt extra aandacht voor samenspelen met bekenden. Vrienden kunnen elkaar inviten, je blijft op de hoogte van de matches van je vrienden en je hoeft niet meer eindeloos te wachten in een lobby en hebt elkaar veel sneller gevonden. Daarbij het spel nodigt meer uit om als team te spelen. Wanneer een iemand uit je team een radio spot vaardigheid toepast, geniet iedereen in het team daarvan, en ziet iedereen tijdelijk waar de vijand zich schuilhoudt. Voorts is er extra veel aandacht voor squads. Er zijn squad rewards, desgewenst een aangepast squad HUD en teambased voice chat.

Punt 1) Guerrilla belooft een meer gestroomlijnde ervaring met betere matchmaking en het makkelijker vinden van spelers van je eigen niveau. Toch denk ik dat met name core spelers erg blij gaan worden van KZ 3 multiplayer, met name door de zeer uitgebreide aandacht voor squads en overall de veelvoud aan aanpassingen en aanvullingen.

Tot slot; KZ3 multiplayer ondersteunt 3D en Move maar beide konden niet worden getest. 3D multiplayer lijkt me waanzinnig, over eventuele Move besturing met dit soort uitgebreide shooters weet ik het zo net nog niet. Ik denk dat het ik februari 2011 gewoon lekker bij mijn PS 3 controller hou.

Jan Meijroos

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies