Warhammer 40K Space Marine brengt strategie en shooters bij elkaar

Vorig artikel Volgend artikel

Relic staat vooral bekend om haar fantastische Real Time Strategy games als Dawn of War II en Company of Heroes. Met de Warhammer franchise hebben ze al meer dan 7 jaar ervaring en nu komen ze voor het eerst met een third person shooter in deze setting. Producer Raphael van Lierop (geen Nederlander, gek genoeg) presenteerde de game aan ons en wilde vooral elke vergelijking met Gears of War uit de weggaan, waarvan deze game -los van de Warhammer franchise- een kloon is.

Warhammer 40K Space Marine brengt strategie en shooters bij elkaar

Dat Relic nog nooit een shooter heeft gemaakt valt uit deze vroege versie niet af te lezen, want grafisch is het nu al een pareltje. De Warhammer-wereld leent zich natuurlijk goed voor een kleurrijke wereld vol met gotische gebouwen en apocalyptische scènes. Je speelt als Space Marine Captain Tidus die een wereld moet redden van een invasie van Orcs. Na een spectaculaire landing vanuit de lucht, waarbij je met een machinegeweer “rocketeer orcs” uit de lucht schiet ben je als Tidus vooral aangewezen op zijn bepantsering en superieure wapentuig.

Gelukkig voldoet dat prima: orcs verdwijnen als sneeuw voor de zon als hij begint te knallen en alles in de game is ontworpen om je het gevoel te geven alsof je een onverslaanbaar eenmansleger bent. Tidus bezit een cirkelzaag die hij gebruikt als zwaard en hier is dus de vergelijking met Gears of War snel gemaakt, al kun je ruziën over wie wat van wie heeft gepikt, gezien de historie van Warhammer 40K. Het één button combosysteem heeft trouwens ook wel wat weg van het mêlee systeem uit die andere THQ game, Darksiders.

Afbeelding 16

Een andere overeenkomst met Gears is de snelheid waarmee je karakter zich beweegt. Door zijn zware uitrusting is Tidus niet erg atletisch en heeft net als Marcus & Co moeite om snel te lopen. Relic heeft naast de overeenkomsten ook veel gedaan om de game een eigen feel te geven. Zo is er geen cover systeem in Space Marine. De reden hierachter is tweeledig. Omdat Tidus zwaar bepantserd is heeft hij geen cover nodig. We hebben hier namelijk niet te maken met een tactische shooter, integendeel. Het doel is om zo snel mogelijk de cover posities van de vijand te vernietigen met wapens of via een speciale charge aanval.  Tidus kent dan ook geen “Rodie Run”, simpelweg omdat hij deze niet nodig heeft, hij is immers sterk genoeg en hoeft voor niemand te rennen.

In de loop van de campagne heeft Tidus de beschikking over 15 wapens, van verschillend kaliber. Leuk is dat deze wapens levelen, iets wat ook geleend is van Darksiders. “Exotics” zijn wapens van een bovengemiddeld kaliber die je enkel in sommige sleutelscènes aantreft.  Net als in Gears kun je maar 4 wapens bij je dragen. Je hebt twee standaard vuurwapens, een pistool en een mêlee wapen. Zodra bepaalde wapens zijn geleveld, worden ze krachtige of krijgen een secundaire optie. Je standaard machinegeweer, krijgt dan bijvoorbeeld een krachtigere plasma functie, waarmee je grotere vijanden efficiënter mee te lijf kunt gaan.

De single player zal ongeveer tussen de 8/10 uur lang zijn, afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en niveau. Multiplayer hebben we helaas niet gezien, maar er wordt gekeken naar co-op en PvP modi. In deze vroge fase is het moeilijk te zeggen hoe goed de game uiteindelijk zal worden, maar voor een studio die geen ervaring heeft met console en/of het shooter genre stelt Warhammer 40000 Space Marine ons niet teleur.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies