Gaming07.07.2010

RAGE: DE WRAAK VAN ID SOFTWARE


id Software; ooit de koning van de first-person shooter… om niet te zeggen, de oermoeder. Met Wolfenstein 3D, Doom, Doom 2, Quake, Quake 2, Quake III: Arena, Return to Castle Wolfenstein, Doom 3, Quake IV en vorig jaar Wolfenstein heeft de ontwikkelaar een indrukwekkende staat van dienst. Toch is de status van de studio uit Texas de afgelopen jaren behoorlijk gedevalueerd. De enorme lange ontwikkeltijd die tussen titels zit, achterliggende techniek die links en rechts is ingehaald door concurrentie (Epic, Crytek) en weinig vernieuwing in gameplay doen de naam van id geen goed. Bovendien vielen de laatste twee games, Quake IV en Wolfenstein, licht tegen en waren het geen grote commerciele successen. Met RAGE hoopt id keihard terug te slaan. En de kans dat men daarin slaagt, is zeer aanwezig.

rage-de-wraak-van-id-software-1.jpg
rage-de-wraak-van-id-software-1.jpg

Wat is het: Rage is een hybride actiespel dat zich afspeelt in een postapocalyptische wereld die, na een vluchtige blik op de screenshots, het broertje voor het dit najaar te verschijnen Fallout: New Vegas zou kunnen zijn. Als speler kruip je in de huid van een gun-for-hire die zich in een woestijnachtige wereld vol canyons, zand, grotten en provisorisch in elkaar geflanste dorpjes en nederzettingen staande tracht te houden.

Wie maakt het: id Software uit Texas, inmiddels onderdeel van Zenimax Media Inc. die de studio – met John Carmack als de grote techneut achter de schermen- vorig jaar overnam. De inmiddels legendarische programmeur is zo’n beetje in zijn eentje verantwoordelijk voor de nieuwe techniek achter Rage.

Wanneer komt ‘ie: Rage verschijnt in 2011 voor PC, PS 3 en Xbox 360. Maar wanneer excat? Bij id Software is nog altijd “it’s done when it’s done”.

rage_qc_screenshot_1

Wat hebben tot nu gezien: Op verschillende evenementen zagen we uitgebreide presentaties en steeds imponeerde de combinatie van diverse spelelementen in een rauwe, Mad Max achtige wereld. Eigenlijk stoelt Rage op drie peilers; de first-person shooter gameplay die id als geen ander in de vingers heeft. Dat betekent in dit geval opnieuw mutanten, gedrochten, vreemd maar krachtig schietgerei en beeldvullende bosses. Maar er zijn ook bendes die het je knap lastig maken en ook die lopen menigmaal voor je geweerloop. De schietactie is volvet en lekker agressief, en vindt zowel binnen als ‘buiten’ plaats. Laat dat maar aan id over. De wapens ogen en klinken stuk voor stuk goed, en lijken de juiste punch te hebben.

De tweede peiler is racen en autocombat. Om van stad naar dorpje te rijden, beschik je over een buggy. Die kan je aangenaam uitdossen met wapens en betere onderdelen. Reizen is namelijk alles behalve veilig. Onderweg kun je opeens belaagd worden door hordes mutanten of door racende bendeleden. Daarnaast kun je ook deelnemen aan keiharde races in steden waarmee je geld kan verdienen om je wapenarsenaal en/of je bolide uit te bouwen. Het racen is overigens erg arcade maar zeker geen ondergeschoven kindje.

rage_gc09_screenshot_4

De 3e peiler is overkoepelend en dat zijn de RPG (light) elementen in een redelijk open wereld. Zelf noemt id Software de gameplay ‘open but directed’. Zo is er niet als in een Red Dead Redemption een enorme free roaming wereld maar kun je wel van het ‘critical path’ afdwalen door sidequests te doen en zo sneller extra onderdelen voor je buggy te verdienen. Of nog beter, een hele nieuwe wagen te verdienen. Zo kun je altijd wel ergens meedoen aan een race of een bountyhunter-achtige missies oppakken om wat bendeleden te doorzeven. Aardig is ook om af en toe mee te doen aan een soort real-life arenashow waar je voor publiek, en tegen een fikse betaling, verschillende rondes moet overleven. Per ronde word je belaagd door criminelen en mutanten en per ronde wordt de moeilijkheidsgraad opgevoerd terwijl het publiek je toejuicht en een omroeper het bloederige geheel aan elkaar praat. Het lijkt slechts een tipje van de sluiter van hetgeen Rage allemaal in petto heeft.

Wat hebben we tot nu gespeeld: Nog niet gespeeld, maar na drie kennismakingen in driekwart jaar tijd lijkt Rage zeer stevig in het zadel te zitten.

Wat verwachten we van het eindproduct: Rage zou daadwerkelijk de comeback van id Software kunnen gaan betekenen. Als praktisch de ‘bedenkers’ van de first-person shooter verdient de ontwikkelaar veel respect maar de laatste jaren heeft id weinig indruk kunnen maken. Rage maakt wel degelijk indruk met een knappe variatie aan spelgenres, nog altijd de bekende id signature in het artwork en de indrukwekkende nieuwe id Tech 5.

Opmerkelijkheden: Rage maakt gebruik van een nieuwe engine die indrukwekkend zijn mannetje staat. Animaties zijn zeer indrukwekkend, geen enkel personage heeft last van het kloon syndroom, het spel staat bol van de details en de open ruimtes zijn een verademing voor games uit de id Software stal. Je voelt aan alles dat is iets heel moois gaat opleveren.