Call of Duty: Ghosts: veel nieuws en veel hetzelfde

Vorig artikel Volgend artikel

Geen GamesCom zonder een nieuwe Call of Duty - ook in 2013. Op de Duitse beurs kregen we de kans om met de multiplayer van Ghosts aan de slag te gaan. Infinity Ward belooft ons de meest innoverende CoD sinds de eerste Modern Warfare. Gezien de karrenvracht aan nieuwigheden zouden we ze moeten geloven. Maar speelt het ook werkelijk anders?

Call of Duty: Ghosts: veel nieuws en veel hetzelfde

Een oordeel vellen over een Call of Duty game is een ondankbare taak. Iedereen heeft zijn mening over de game al klaar. Battlefield fanaten, Halo veteranen en shooter puristen halen hun neus ervoor op. De fans daarentegen zullen de game weer massaal kopen. CoD mag dan ieder jaar uitkomen, de laatste twee delen (Modern Warfare 3 en Black Ops II) gingen ieder 25 miljoen keer over de toonbank. Probeer dan nog een artikel te schrijven dat niet overbodig aanvoelt.

Toch willen we best een poging wagen. Dit jaar belooft Infinity Ward de grootste renovatie van Call of Duty ooit. Ze pakken uit met zeven extra game modes, dertig nieuwe wapens en een verse weapons class, de Marksman. Dynamischere maps horen ook bij de nieuwigheden. Een exploderend tankstation of vallende bus kan een speelveld ineens helemaal omgooien. Dan zijn er nog de kleine zaken. Medespelers waarschuwen bijvoorbeeld automatisch waar je tegenstander zit, veel kan stuk en de hond Reilly maakt eveneens zijn online debuut.

Hoe werkt het in de praktijk? Cranked was een van de nieuwe modes die we tijdens GamesCom mochten spelen. De opzet is simpel: Na iedere kill heb je een halve minuut om de volgende vijand dood te schieten. Weet je binnen de tijd iemand om zeep te helpen dan krijg je opnieuw dertig seconden. Lukt het niet dan ontploft je hoofd. Het wordt al ‘Call of Duty voor ADHD-patienten’ genoemd. Zo voelt het ook wel aan. Zelf vond ik dat de limiet wat korter had mogen zijn, aangezien ik na tien seconden alweer het loodje legde.

American Football

We speelden ook een andere mode waarvan de naam helaas nooit bekend werd. Het lijkt op een mix tussen Domination en American Football. Spelers moeten op een fel gekleurde cirkel zien te komen. Als ze dat lukt scoren ze een punt, worden ze naar hun eigen kant geteleporteerd en kunnen ze het na tien seconden opnieuw proberen. Halverwege wisselen beide kanten van helft. Ideaal voor groentjes die – tijdens het veelvuldig sterven – in ieder geval het gevoel krijgen iets goeds te hebben gedaan. Ik vraag me alleen af of veteranen dit serieus zullen spelen.

De maps zelf zijn typisch Call of Duty: Snel, compact en hectisch. Voordeel: Je bent net zo snel terug in het slagveld als je eruit wordt geknald. Nadeel: alle (kleine) innovaties gaan aan je voorbij. In het veld Octane staat het bovengenoemde tankstation, maar iedereen had te druk om hem op te blazen. Er kan veel kapot, veel tijd om ernaar te kijken heb je alleen niet. Je hoort aanwijzingen, de vijand is echter allang weg of heeft je doodgeschoten voordat je kan reageren. Grafisch zal het er schitterend uit hebben gezien, maar ik was meer bezig met overleven dan de beelden te bewonderen.

Ik vraag me daarom sterk af in hoeverre alle nieuwe innovaties zullen worden benut. Juist door de hectiek en de snelheid zullen casual spelers geneigd zijn het bij de oude tactieken te laten – en de nieuwigheden te negeren. Zoals Daan Dedert tijdens onze podcast zei: de meeste blijven toch Team Deathmatch spelen. Jammer. Cranked is geweldig en het blijft nooit saai om aanvalshond Reilly te bevelen de ballen van je tegenstander af te bijten.

De multiplayer van Call of Duty: Ghosts lijkt als vanouds uitstekend in elkaar te zitten. Het speelt snel en hectisch en vooral Cranked zal verslavend gaan werken. Of het werkelijk een complete andere CoD gaat worden is echter de vraag. Alle innovaties van Infinity Ward ten spijt, het voelt voor de leek en casual nog steeds aan als dezelfde Duty. Geen slecht gegeven gezien de miljoenen verkopen van de afgelopen jaren - verwacht alleen niet de haters te overtuigen.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies