Ubisoft gaat helemaal los met Far Cry 3: Blood Dragon

Vorig artikel Volgend artikel

We dachten eerst dat het een 1 april grap was. Toen verscheen er steeds meer materiaal dat het tegendeel bewees. Vervolgens wreven we ons heel lang in de ogen om er zeker van te zijn dat dit een serieuze game was, maar dat bleek te kloppen. Inderdaad, Far Cry 3: Blood Dragon is een officiële expansie van Ubisoft. De meest foute (en wellicht meest briljante) game van het jaar verschijnt op 1 mei, compleet met vreselijke jaren tachtig muziek, veel roze en laser schietende komodo varanen. Nee, echt.

Ubisoft gaat helemaal los met Far Cry 3: Blood Dragon

Wat ging er door het hoofd van de Ubisoft medewerkers toen ze Far Cry 3: Blood Dragon verzonnen? “Fuck it”, schijnbaar. Lees de beschrijving van het verhaal bijvoorbeeld: De apocalyps is getroffen door een apocalyps. Jij speelt cybercommando Sergeant Rex Colt (een helft man, een helft cyborg!) die samen met je partner Spider een duister leger van cyborgs moet verslaan! De makers hadden duidelijk eens zin om alle remmen los te gooien en de meest maffe game van 2013 te verzinnen.

Screen Shot 2013-04-12 at 23.32.16

Blood Dragon is een ode aan die foute actiefilms uit de jaren tachtig en dat merkten we gelijk in het eerste kwartier van de game. De cut-scenes zijn gemaakt zoals de oude NES games. Referenties uit Terminator, Predator, Die Hard, Star Wars, Battle Star Galactica en TRON vlogen ons om de oren. Michael Biehn (Terminator, Aliens, The Abyss) speelt Rex Colt en legt de foute one-liners er lekker dik op. De omgeving zit vol met paarse, roze en schaduwblauwe tinten en de laserwapens gaan van piew piew piew. Het enige wat mist zijn de foute Glam Metal bands.

Ondanks de cyborg-eighties make over lijkt het nog steeds de oude Far Cry 3 te zijn. De besturing is grotendeels hetzelfde. Je verzamelt experience points (hier: cyborg points) voor nieuwe vaardigheden. Je kan nog steeds de plaatselijke dieren (inclusief chromen haaien met oranje ogen en tanden en laser schietende komodo varanen) tegen vijanden opzetten. Er zijn basissen om te veroveren, et cetera. Ondanks de bizarre stijl kan dit dus een hele goede uitbreiding worden want de basis waar deze waanzin op is gebouwd was al heel solide. Begin mei weten we meer.

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;">

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies