Star Wars 1313: dus zo ziet de volgende ronde er uit

Vorig artikel Volgend artikel

OMG. Dit kan niet echt zijn. Pre-rendered bullshot video. Killzone 2 praktijken. Is allemaal door me heen gegaan terwijl ik de Star Wars 1313 gameplay pre-alpha-dit-komt vast-niet-eens-zo-in-de-game demo te zien kreeg. Want het is één ding om een mooie tech demo-video te zien te krijgen, maar om te weten dat één of ander apparaat (in ons geval een groen oplichtende PC met Nvidia logo er op) wat je ziet live aan het uitspugen is maakt toch wel heel veel verschil in de beleving. Want wie het weet mag het zeggen, maar ik heb toch een sterk vermoeden dat deze game op de volgende generatie machines gaat uitkomen. Dit kan niet op de huidige generatie consoles. No way. No fucking way.

Star Wars 1313: dus zo ziet de volgende ronde er uit

Het gedeelte gameplay dat we te zien kregen is grofweg het stuk dat tijdens de E3 gelekt is. Het was niet precies hetzelfde, maar het idee was dat wel: de twee karakters die je de demo ziet beginnen worden in hun schip aangevallen door een aantal slechterikken en terwijl hun belangrijke vracht wordt gestolen en het schip in stukken uiteenvalt moeten ze zien over te springen naar het aangrenzende schip om niet de lange val richting de begane grond van Coruscant (en dat is nogal een stuk onder 1313) te moeten vallen. De combinatie van de echt ongelofelijk mooie graphics en de details en animatie zorgden ervoor dat ik constant vergat dat ik niet naar een filmpje aan het kijken was, maar dat de Uncharted in Space wel degelijk bestuurd werd door de vertegenwoordiger van Lucasarts.

Die wilde dat we vooral meenamen hoeveel partijen aan deze game hebben meegewerkt (nu al) in alle lagen van het Star Wars-apparaat en eerlijk is eerlijk: je ziet het. De keuze die ze gemaakt hebben om de Jedi niet te gebruiken in dit verhaal maakt het een Star Wars-avontuur van de gewone man, wat in de juiste handen de potentie heeft om hondermaal interessanter te zijn dan het zoveelste laffe verhaal waarin een met zichzelf worstelende Jedi de grootste moeite heeft om zo goed als ongewapende vijanden neer te slaan met zijn lightsaber. Gewoon veel schieten met blasters, omgaan met gespuis dat in de hut van Jabba niet zou misstaan en vermoedelijk zijdelings of af en toe iemand zien langskomen die de Force wel beheerst is een prima cocktail voor een game in het Star Wars universum die gewoon een goede game kan zijn, in plaats van misplaatste fanservice.

Goed idee dus, en met de graphics van 1313 in het vooruitzicht ook nog eens een prachtige game. Kan dit allemaal nog als een kaartenhuis in elkaar zakken? Jazeker, want we hebben het wel over Star Wars én over een project dat aan het begin van een cyclus zal zitten. Maar zelfs als het niks wordt, zullen we wel kunnen zeggen dat er nog nooit zo'n mooie Star Wars game is geweest.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies