Hitman: Absolution op Gamescom: Bulls-eye!

Vorig artikel Volgend artikel

Geheel onverwacht stond ik in de rij bij Square Enix om Hitman: Absolution te spelen. Zonder enige verwachting nam ik plaats achter de Xbox om de demo te aanschouwen. De deur ging open en ik kwam terecht op een volle sfeervolle marktplaats in downtown China. De opdracht is duidelijk: leg een agent om en een crimineel. Hoe, dat mag je zelf bepalen en in een handige map vind je snel je weg naar je doelwitten. Natuurlijk kan je rechtstreeks op je doelwit aflopen en je dubbele pistolen tevoorschijn toveren en je kill maken, alleen dan heb je direct alle politiemannen achter je aan en ben je binnen een mum van tijd dood. Nee, een echte sluipmoordenaar doet het in stilte.

Hitman: Absolution op Gamescom: Bulls-eye!

De controls zijn duidelijk, en de interactie met de omgeving voelt heel natuurlijk aan....zo vond ik in de verschillende marktkraampjes op het plein messen die te gebruiken zijn om van afstand een tegenstander om te leggen of van achter te besluipen en zijn keel door te snijden. Containers werkten perfect als schuilplaats en na het omleggen van een agent kon ik snel zijn kleren aantrekken om je onopvallend door de menigte te bewegen. De bediening is vrij snel te doorgronden en dat zorgt ervoor dat ook spelers met mindere affiniteit met dit soort spelen (zoals ik) toch snel een gevoel van controle hebben en in de sfeer van het spel worden gezogen.

Screen Shot 2012-08-21 at 0.22.28

Stealth is dus gewenst, net als goed nadenken om ongezien je contract te vervullen. Contract zeg je? Ja, de game heeft een nieuwe multiplayer modus toegevoegd genaamd Contracts, waar je als speler in de Create modus zelf contracten kunt maken met een varieteit aan opdrachten, en deze kunnen je vrienden vervolgens uitvoeren. In feite loop je door de bestaande singeplayer maps heen en kan je targets markeren en aangeven op welke manier, en met welke beperkingen, de targets moeten worden omgebracht. Het maken van de contracts zelf is volgens de makers een peuleschil, het uitvoeren zeker niet en door de creativiteit van de spelers zelf biedt dit ontzettend veel extra spelplezier na het voltooien van het verhaal.

In de demo had het spel soms wat moeite met het kunnen richten vanuit een schuilpositie (vooral vanachter een muurtje schieten) en rennen leek geen optie, maar al met al was ik bijzonder positief verrast en denk ik dat Hitman: Absolution wel eens een sleeper hit kunnen worden dit najaar. Als ze de kung-fu nonnen een beetje weten te beperken, tenminste.

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;">

Meer content

Steven Kraal

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies