Street Fighter X Tekken raakt precies de sweet spot [preview]

Vorig artikel Volgend artikel

Het hele project om de werelden van Tekken en Street Fighter bij elkaar te brengen is in principe waanzin; alleen al het idee om eerst een Street Fighter X Tekken te maken aan de Capcom-kant en daarna nog eens te gaan werken aan Tekken X Street Fighter vanuit Namco slaat eigenlijk nergens op. Waarom twee games maken als je samen kunt werken aan één fantastische mash-up? Omdat die mash-up vermoedelijk weinig zou bevatten dat de twee series goed maakt. De focus die ik kon zien in de previewversie van SFxT liet dat wel zien, want als de game veel dichter bij Street Fighter IV was gekomen hadden ze de Tekken karakters beter als DLC op de markt kunnen brengen. Hoewel: dat is niet fair. Er zijn wel degelijk dingen uit Tekken gevallen en in deze game terecht gekomen, uit Tekken Tag Tournament om precies te zijn.

Street Fighter X Tekken raakt precies de sweet spot [preview]

Ondanks dat de game nog lang niet af is begint SFxT steeds vastere vormen aan te nemen en de versie die we mochten proberen op Gamescom liet duidelijk zien wat we mochten verwachten van het tagsysteem (de knoppen die in Street Fighter IV een focus attack zouden beginnen zorgen nu voor een wissel), de integratie van de Tekken karakters (vlekkeloos, voor zover de paar karakters die nu er in zitten een graadmeter zijn) en het allerbelangrijkste: het tempo van het spel.

Screen Shot 2011-09-12 at 23.26.19

Want laten we eerlijk zijn, dat Street Fighter-guru Yoshinori Ono een competent vechtspel in elkaar kan draaien, dat mag geen verrassing heten. Welke plek die game in het één-op-één knokfirmament krijgt is een veel belangrijkere vraag. Voor zover we het kunnen zien is dat echter een goede plek geworden, aangezien de game pontificaal tussen het gebalanceerde karakter van een Street Fighter IV en de triple-team waanzin van Marvel VS. Capcom 3 in gaat zitten. Het tag-karakter geeft je de kans om van karakter te wisselen en ook af en toe je partner in te laten springen als de zaken niet goed gaan, maar het is niet zo'n chaos dat je geen idee meer hebt wat er allemaal gebeurt op het scherm.

Ook leuk is dat je wel met een team van twee speelt, maar dat dat niet betekent dat je ongestraft een vechtersbaas of -bazin kunt laten sneuvelen. Als één van je karakters KO gaat, is de ronde verloren, ook al heeft de andere nog een volle levensbalk. Dat maakt de noodzaak voor strategisch wisselen veel groter en het beperkt -heel slim- het risico dat je kunt nemen met een toch al 'verloren' karakter. Elke ronde krijgt ook zo te zien zijn eigen progressie in de vorm van een veranderende omgeving. Na elke ronde springen de vechters van het ene niveau naar het andere of verplaatsen ze zich op een andere manier door de omgeving heen waar gevochten wordt. Het doet denken aan Dead Or Alive en is een leuke touch.

De moves van de karakters zijn redelijk onaangetast gebleven, althans voor zover ik dat met mijn huidige main Ibuki kon doorzien. Alle gangbare combo's en special moves waren er nog en de enige toevoeging was eigenlijk een soort 'sla en vervang'-move die de tegenstander kortstondig versufte en je partner naar binnen haalde voor een wisseling van de wacht. Ono heeft gezegd dat het team zich niet al te veel vrijheden heeft gepermitteerd met karakters die nu ook nog veel gespeeld worden, maar de gehele Tekken cast en karakters als Hugo (waar geen mens meer een idee van heeft hoe die zou spelen) is natuurlijk vogelvrij.

Een aantal vragen zijn er wel nog steeds: komt er een move die je tegenstander dwingt om van karakter te wisselen? Gaat er geen Ultra move komen die wordt gevoed door het krijgen van klappen? Hoe zit het met multiplayer straks, kun je samen online gaan om als Tag Team tegen anderen te gaan spelen? Allemaal zaken waar fans graag een antwoord op zouden krijgen en die wellicht volgende week op de Tokyo Game Show beantwoord zouden kunnen worden. Tot dan wachten we in elk geval al heel gerustgesteld af.

Release: Zomer 2012
Prognose: That'll hit the spot

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies