Gaming13.09.2011

Street Fighter X Tekken raakt precies de sweet spot [preview]


Het hele project om de werelden van Tekken en Street Fighter bij elkaar te brengen is in principe waanzin; alleen al het idee om eerst een Street Fighter X Tekken te maken aan de Capcom-kant en daarna nog eens te gaan werken aan Tekken X Street Fighter vanuit Namco slaat eigenlijk nergens op. Waarom twee games maken als je samen kunt werken aan één fantastische mash-up? Omdat die mash-up vermoedelijk weinig zou bevatten dat de twee series goed maakt. De focus die ik kon zien in de previewversie van SFxT liet dat wel zien, want als de game veel dichter bij Street Fighter IV was gekomen hadden ze de Tekken karakters beter als DLC op de markt kunnen brengen. Hoewel: dat is niet fair. Er zijn wel degelijk dingen uit Tekken gevallen en in deze game terecht gekomen, uit Tekken Tag Tournament om precies te zijn.

street-fighter-x-tekken-raakt-precies-de.jpg
street-fighter-x-tekken-raakt-precies-de.jpg

Ondanks dat de game nog lang niet af is begint SFxT steeds vastere vormen aan te nemen en de versie die we mochten proberen op Gamescom liet duidelijk zien wat we mochten verwachten van het tagsysteem (de knoppen die in Street Fighter IV een focus attack zouden beginnen zorgen nu voor een wissel), de integratie van de Tekken karakters (vlekkeloos, voor zover de paar karakters die nu er in zitten een graadmeter zijn) en het allerbelangrijkste: het tempo van het spel.

Screen Shot 2011-09-12 at 23.26.19

Want laten we eerlijk zijn, dat Street Fighter-guru Yoshinori Ono een competent vechtspel in elkaar kan draaien, dat mag geen verrassing heten. Welke plek die game in het één-op-één knokfirmament krijgt is een veel belangrijkere vraag. Voor zover we het kunnen zien is dat echter een goede plek geworden, aangezien de game pontificaal tussen het gebalanceerde karakter van een Street Fighter IV en de triple-team waanzin van Marvel VS. Capcom 3 in gaat zitten. Het tag-karakter geeft je de kans om van karakter te wisselen en ook af en toe je partner in te laten springen als de zaken niet goed gaan, maar het is niet zo’n chaos dat je geen idee meer hebt wat er allemaal gebeurt op het scherm.

Ook leuk is dat je wel met een team van twee speelt, maar dat dat niet betekent dat je ongestraft een vechtersbaas of -bazin kunt laten sneuvelen. Als één van je karakters KO gaat, is de ronde verloren, ook al heeft de andere nog een volle levensbalk. Dat maakt de noodzaak voor strategisch wisselen veel groter en het beperkt -heel slim- het risico dat je kunt nemen met een toch al ‘verloren’ karakter. Elke ronde krijgt ook zo te zien zijn eigen progressie in de vorm van een veranderende omgeving. Na elke ronde springen de vechters van het ene niveau naar het andere of verplaatsen ze zich op een andere manier door de omgeving heen waar gevochten wordt. Het doet denken aan Dead Or Alive en is een leuke touch.

De moves van de karakters zijn redelijk onaangetast gebleven, althans voor zover ik dat met mijn huidige main Ibuki kon doorzien. Alle gangbare combo’s en special moves waren er nog en de enige toevoeging was eigenlijk een soort ‘sla en vervang’-move die de tegenstander kortstondig versufte en je partner naar binnen haalde voor een wisseling van de wacht. Ono heeft gezegd dat het team zich niet al te veel vrijheden heeft gepermitteerd met karakters die nu ook nog veel gespeeld worden, maar de gehele Tekken cast en karakters als Hugo (waar geen mens meer een idee van heeft hoe die zou spelen) is natuurlijk vogelvrij.

Een aantal vragen zijn er wel nog steeds: komt er een move die je tegenstander dwingt om van karakter te wisselen? Gaat er geen Ultra move komen die wordt gevoed door het krijgen van klappen? Hoe zit het met multiplayer straks, kun je samen online gaan om als Tag Team tegen anderen te gaan spelen? Allemaal zaken waar fans graag een antwoord op zouden krijgen en die wellicht volgende week op de Tokyo Game Show beantwoord zouden kunnen worden. Tot dan wachten we in elk geval al heel gerustgesteld af.

Release: Zomer 2012
Prognose: That’ll hit the spot

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Capcom

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

Resident Evil 2 was een topgame in 1996, maar dat wilde niet automatisch zeggen dat de remake van dit jaar ook zo goed zou worden. Capcom is fifty-fifty als het gaat om het terughalen van hun oudere titels: óf het gaat...

Gaming10.03.2019

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

PS4 review
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

Monster Hunter is een ding op zichzelf: waanzinnig populair in Japan, nooit doorgebroken in het Westen en voor de meeste mensen iets waar ze heel ver vandaan van willen blijven. Terecht ook. Behalve een paar gekkies die...

Gaming07.02.2018

Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

PS4 review
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

EVO is het grootste vechtspellentoernooi ter wereld. Het wordt elk jaar in juli gehouden in Las Vegas en daar komt de absolute top van de digitale vechtjassen bij elkaar om te zien wie het allerbeste is. Het is het onoff...

Gaming17.07.2017

Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Het is wel weer mooi geweest, nu. Na de 'gewone' Street Fighter IV, Super, en Arcade Edition 2012 is nu met Ultra Street Fighter IV de laatste update gekomen voor Capcom's fenomenaal vechtspel uit 2007(!) alweer. Zeven j...

Gaming09.06.2014

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

Capcom bestaat 30 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nu zijn er meerdere dingen gepland op allerlei verschillende vlakken, maar één van de vermoedelijke resultaten uit die feeststemming ligt heel dicht bij hui...

Gaming19.12.2013

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

En de beste verkopende Capcom game is…

Capcom lijkt weer een beetje bekomen te zijn van de slechte kwartaalcijfers van drie maanden terug. Allemaal dankzij het in Japan uitstekende verkopende Monster Hunter 4. Het meest opmerkelijkste nieuws zit hem echter...

Gaming02.11.2013

En de beste verkopende Capcom game is…

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Aan al het goede komt een einde, ook aan de Kickstarter van Mighty No. 9. Maar wat een eindsprint. Dachten we van het weekeinde nog dat ze hun doelen voor een Xbox One, PS4 en handheld versie niet zouden halen, nu bli...

Gaming02.10.2013

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Mighty No. 9 komt naar de consoles

Het gaat voorspoedig met onze favoriete kickstarter. Keiji Inafune’s Mighty No.9 behaalde deze week zijn zesde doel: een versie voor de Xbox 360, PS3 en de Wii U. We kunnen inmiddels wel stellen dat Capcom het bij h...

Gaming19.09.2013

Mighty No. 9 komt naar de consoles