Metro Last Light [preview]

Vorig artikel Volgend artikel

Je kunt aan de meeste shooters direct zien waar ze vandaan komen: de Amerikaanse zien er 'gewoon' uit, aangezien die de hoofdmoot vormen van wat je ziet. Dan zijn er nog de Japanse, die vaak een apart stijltje hebben en doorgaans erg sci-fi aandoen en dan heb je de Europese shooters nog. Die laatste categorie grossiert in donkere settings, zoveel realisme dat veel mensen afhaken en een diepgang die nergens geëvenaard wordt. Metro 2033 was daar een goed voorbeeld van en ontwikkelaars 4A Games (uit de Oekraïne) noemen het zelf een flawed masterpiece. Maar die flaws willen ze wegwerken voor vervolg Last Light, zonder de unieke onderdelen van het Metro-universum weg te werken. En het lijkt te gaan lukken.

Metro Last Light [preview]

Het essentiële ingrediënt, sfeer, is er in ieder geval nog steeds, want ondanks dat ik zelf niet bekend ben met de eerdere game was ik wel direct onder de indruk van de vervallen vibe die de game liet zien in de ondergrondse gangen en hallen. Het idee van verschillende groepen die bijna at random zijn ontstaan omdat ze toevallig in verschillende metrostations zaten toen de catastrofe zich bovengronds voltrok is zowel visueel als verhalend heel goed weergegeven. Er was een moment in de demo, terwijl het karakter in de game in een bijna Nazi-achtige groepering infiltreert en zich -na de hele hut in staat van alarm te hebben gebracht- moet verstoppen midden in een bijeenkomst, waarbij de spanning echt voelbaar was.

De gevechten lijken niet veel anders dan in andere shooters, maar gezien de opmerkingen van de producers over het eerste deel betekent dat een grote verbetering. Er is een duidelijke survival horror inslag die zich naast het schieten laat gelden in de donkere onderdelen van de game (en daar zijn er nogal wat van) en de confrontaties met verschillende monsters. Ook hier komt het realisme waar men in Oost-Europa zo goed in is weer om de hoek kijken en hebben de ontwikkelaars zich de moeite getroost om (naast het verbeteren van de animaties ten opzichte van het vorige deel) ook de instincten van bepaalde monsters en dieren naar boven te laten komen.

Metro LL GamesCom 5_720p

Je zult dus veel meer gebruik moeten gaan maken van het licht en donker mechaniek dat de game heeft, iets dat gelukkig wordt bemakkelijkt doordat alles er zo goed uitziet. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk geworden welke versie ik heb gezien, maar als de Xbox controller in de handen van de demonstrator geen PC-controller van Microsoft was ziet de console versie er verdomde fantastisch uit. Als de balans tussen de eigenzinnige systemen en mechanieken uit de Oekraïne gecombineerd worden met de (ik zou bijna zeggen Duitse) grondigheid waarmee de puntjes op de i worden gezet in de States zou dit wel eens zo'n game kunnen worden die volgend jaar op de Gamescom een wachtrij van drie uur vraagt voor een glimp van het vervolg.

Release: 2012
Prognose: In de gaten houden!

" style="width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 110px; padding-left: 192px; height: 200px;">

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies