Batman: Arkham City [preview]

Vorig artikel Volgend artikel

Een plek bij de demo van Arkham City was één van de meest begeerde op deze Gamescom, in dezelfde orde als de Mass Effecten, Modern Warfares, Diablo 3's en Skyrims van de beurs. Het geeft maar aan hoezeer journalisten (en dus hun publiek) zitten te wachten op de new & improved avonturen van Batman. Wat we te zien kregen is een voorproefje van de Challenge Mode, die je laat spelen met de mechanieken in de game. Dat gebeurde met twee karakters, Batman en Catwoman (helaas, nog geen Robin te bespeuren, terwijl die alleen in de challenge mode te gebruiken is)

Batman: Arkham City [preview]

We kregen twee varianten te zien: eerst het vechten, dat op het eerste gezicht vrijwel identiek is aan de manier zoals dat in Arkham Asylum al gebeurde: je kunt heel snel van vijand naar vijand gaan door die richting uit te bewegen, er zijn bepaalde moves die je alleen kunt ontwijken en niet blocken en hoe beter je het doet, hoe hoger je combo oploopt. Het leukste om te zien was hoe Catwoman zich verhoudt tot Batman, al ligt het accent vooral op andere animaties, want in de basis is het redelijk hetzelfde.

Afbeelding 5

De verschillen waren beter zichtbaar in de Predator Challenges, waarin je zo stil en zo snel mogelijk vijanden uit een gesloten gebied moet afserveren. Waar Batman het nog steeds moet hebben van zijn vuisten, de Batarangs en het feit dat hij met zijn cape stilletjes naar beneden kan zweven is Catwoman veel sneller, kan op bepaalde plekken aan het plafond hangen en gebruikt ze haar zweep om vijanden van een afstandje te kunnen grijpen.

Als laatste kregen we een ander gedeelte van de game te zien. Geen Challenge mode deze keer, maar gewoon een zelfgemaakte uitdaging voor de twee spelers die tegelijkertijd Batman en Catwoman van één punt naar het andere lieten racen via de daken van de stad. De ontwikkelaars hebben een keer of drie gezegd dat de race die we te zien kregen geen officieel onderdeel was van de modus maar puur was opgezet om ons te laten zien hoe groot de gebieden zijn en hoe anders de karakters zich daarbinnen beweegden. Het was helaas maar een kort (in tijd, niet in afstand) stukje, maar het showde mooi dat de omgevingen er fantastisch uitzien, met gave weer-effecten en een zo te zien verdomd groot oppervlak waar Arkham City zich over uitspreidt.

Afbeelding 42

Ik was erg onder de indruk van dat laatste gedeelte, niet in de laatste plaats omdat de 3D (altijd leuk, zo'n hele kamer vol met bebrilde journalisten) heel goed tot zijn recht kwam in de weidse omgevingen, zelfs in de eeuwig donkere omgeving van Arkham City. Het lijkt er op dat het vervolg de hoge verwachtingen kan gaan waarmaken die Arkham Asylum heeft geschapen, als ontwikkelaar Rocksteady zich niet van de wijs laat brengen door al te veel bijzaken. De kwaliteit van de titel zal toch vallen of staan met de uitwerking van het algemene verhaal en daar kunnen we nog niet veel over zeggen, maar al het andere lijkt nu al klaar om te gaan. Nog twee maanden...

Release: 18 oktober
Prognose: nachtenlang de straten op

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies